Min BRF har ett antal dörrar med 5-stiftade ASSA-cylindrar till de gemensamma lokalerna. En av dörrarna har dock en egen cylinder och nu vill vi att de gemensamma nycklarna passar även till den.

Har förstått att reservdelar till 500-serien gick i graven 2015/2016 men det verkar fortfarande finnas färdiga låscylindrar att köpa (utgående modell).

Min fråga är:
- Finns det fortfarande någon låsfirma som har delar till och kan stifta om en ASSA 500-låscylinder?

- Om man köper en "ny" ASSA 500-cylinder, kan man då få våran gamla nyckel att passa till den?

- Eller kan man ta delar och bygga ihop något passande?

Det ska gå! Kontrollera cylindernumret på en av de gemensamma cylindrarna och ta med den cylindern som ska kodas om med det kollade cylindernumret till en låssmed så kan dom använda den cylindern och stifta om den.

F folkeorg skrev:
Min BRF har ett antal dörrar med 5-stiftade ASSA-cylindrar till de gemensamma lokalerna. En av dörrarna har dock en egen cylinder och nu vill vi att de gemensamma nycklarna passar även till den.

Har förstått att reservdelar till 500-serien gick i graven 2015/2016 men det verkar fortfarande finnas färdiga låscylindrar att köpa (utgående modell).

Min fråga är:
- Finns det fortfarande någon låsfirma som har delar till och kan stifta om en ASSA 500-låscylinder?

- Om man köper en "ny" ASSA 500-cylinder, kan man då få våran gamla nyckel att passa till den?

- Eller kan man ta delar och bygga ihop något passande?
Till att börja med så är det långt tidigare än 2015/2016 som 500-serien utgick ur ASSAs sortiment.
Om det är ett låssystem så har assa inte längre kvar systemuppgifter så låssmeden kan inte erhålla cylinderdelningar för att bygga en 5-stifts låscylinder om inte BRF:ens låssmed köpt ut uppgifterna.
Det brukar vara möjligt att kunna plocka isär en låscylinder och ta fram delningen den vägen.
Problemet med 5-stift är att det är gamla och snarast museiföremål och det tillverkas inga delar för att en låssmed ska kunna bygga ihop en ny låscylinder i assas 500 serie.
Om alla låscylindrar är i samma profil och i bra skick så kan en låssmed göra en omläggning (omstiftning) för stift det har låssmeder fortfarande.
Om låscylindrarna inte ingår i ett låssystem utan att det är vilda låscylindrar med lika låsning så är omläggning det alternativ som gäller.
Det finns låssmeder som har ett 5-stift sortiment liggandes på hyllorna fortfarande men de blir ständigt ovanligare.

Min åsikt om gamla 5-stift är byt ut dom mot nytt oavsett om det är ett låssystem i alla fastigheter eller endast några få låscylindrar med lika låsning.
Det kanske även är ett alternativ att byta låscylindrar till lokalerna till ny separat låsning även om de i nuläget ingår i ett låssystem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.