I huset som vi bygger ska vi ha en 180 cm bred skjutdörr mellan kök och vardagsrum. Problemet är att jag inte hittar någon kassett med skenor som är tillräckligt bred. Tror den bredaste jag hittat är 120 cm.
Jag tänker nu att det kanske går att koppla ihop skenor från två olika kassetter. När jag tittar på bilderna ser det ut som att det skulle kunna fungera. Vad tror ni? Andra förslag?
Jag tänker nu att det kanske går att koppla ihop skenor från två olika kassetter. När jag tittar på bilderna ser det ut som att det skulle kunna fungera. Vad tror ni? Andra förslag?
Bör gå. Om jag inte minns fel så kommer du i så fall få kapa en bit av överstycket på båda karmarna.
Om det var jag skulle jag även låta tillverka en plåt att lägga på ovansidan av karmarna för att dessa ska verka som en homogen enhet.
Här verkar det dock gå att få tag i direkt.
https://www.gkdoor.se/sv/allt-om-dorren/matt
Om det var jag skulle jag även låta tillverka en plåt att lägga på ovansidan av karmarna för att dessa ska verka som en homogen enhet.
Här verkar det dock gå att få tag i direkt.
https://www.gkdoor.se/sv/allt-om-dorren/matt
Jag kan bara varna för att åtminstone 2013 levererade Swedoor en helt värdelös skena tillsammans med sina skjutdörrar. Skenan saknade stopp som håller dörren i öppet respektive stängt läge.
Jag köpte skenor från EKU av modell Porta i stället.
Jag köpte skenor från EKU av modell Porta i stället.
Hejsan,
Just modulmått M18 är ett mellanmått. M17 (karmyttermått 3340mm) blir två stycken dörrar som är 825mm st & M19 (karmyttermått 3740mm) blir två stycken dörrar som är 925mm st. Min rekommendation är att försöka att få in M17 i denna öppningen istället. Är det en enkeldörr du tänker på så går det, men det blir dock väldigt mycket special och inte helt optimalt rent utseendemässigt i ett hem.
Vad gäller skenorna så har vi uppgraderat dessa ordentligt sedan 2013, detta inkluderar stopp till skenorna.
//Joel Roman, Swedoor Jeld-Wen.
Just modulmått M18 är ett mellanmått. M17 (karmyttermått 3340mm) blir två stycken dörrar som är 825mm st & M19 (karmyttermått 3740mm) blir två stycken dörrar som är 925mm st. Min rekommendation är att försöka att få in M17 i denna öppningen istället. Är det en enkeldörr du tänker på så går det, men det blir dock väldigt mycket special och inte helt optimalt rent utseendemässigt i ett hem.
Vad gäller skenorna så har vi uppgraderat dessa ordentligt sedan 2013, detta inkluderar stopp till skenorna.
J Joel Roman skrev:Hejsan,
Tack för ditt svar Joel. Du föreslår alltså att jag köper en karm för pardörrar och anpassar denna? Dörrbladet ska skjutas åt ett håll, det är därför vi har lite problem
Okej då är jag med. Ja det förstår jag. Vi har ingen direkt lösning på detta i så fall, men alternativet är att man beställer 2st skenor för infällt montage samt ett beslagset för att sammanslå dessa och bygger någon egen typ av lösning. 
J Joel Roman skrev:
Kan man beställa skenor och beslagset separat från er?
Man går via en återförsäljare, men vi har så man kan beställa endast dessa delar.
Rätt OT men varför ska ni ha en 180 brett dörrblad. Känns gigantiskt men kanske blir snyggt. Du har ingen inspirationsbilder att bjuda på?
Men OT, du har koll på att själva öppningen för hela partiet blir ca 380cm brett?
Men OT, du har koll på att själva öppningen för hela partiet blir ca 380cm brett?
O olofh skrev:
Vi bill ha en bred öppning mellan kök och vardagsrum men ha möjlighet att stänga när man steker pannkakor (och annat som osar). Den kommer inte att vara stängd så ofta så det gör inget om den blir ful
Tyvärr går det inte att ha en pardörr som öppnas åt olika håll utan det finns bara plats att skjuta in den åt ett håll. Det är nybygge så den finns med i konstruktionsritningen.
Ok! Jag satte in 2 inbyggdaskjutdörrar när vi renoverade i höstas. Tämligen simpel konstruktion så tror det går bra att i princip köpa två set och bygga ihop. Skulle dock bli bäst om du kan få tag på en rullskena i rätt längd så du slipper skarva men lär funka med två också. Det blir ju lite av en specialare att få ihop ramarna men bör gå.B Blåbären skrev:Vi bill ha en bred öppning mellan kök och vardagsrum men ha möjlighet att stänga när man steker pannkakor (och annat som osar). Den kommer inte att vara stängd så ofta så det gör inget om den blir ful
Tyvärr går det inte att ha en pardörr som öppnas åt olika håll utan det finns bara plats att skjuta in den åt ett håll. Det är nybygge så den finns med i konstruktionsritningen.
Ja vi har också monterat skjutdörrar vid två tillfällen tidigare och jag tänker att det borde gå att kombinera två. Men vore ju skönt att veta helt säkertO olofh skrev:Ok! Jag satte in 2 inbyggdaskjutdörrar när vi renoverade i höstas. Tämligen simpel konstruktion så tror det går bra att i princip köpa två set och bygga ihop. Skulle dock bli bäst om du kan få tag på en rullskena i rätt längd så du slipper skarva men lär funka med två också. Det blir ju lite av en specialare att få ihop ramarna men bör gå.
Aha, jag har ju tyvärr inte så mkt att tillföra än att jag tror det går bra om din snickare eller du själv är beredd att köra lite adhoc lösningar direkt på plats. Är ju regeln längst in i kassetten (den med pil på som säger typ dörrstopp) som måste tas bort men ev ersättas på något sätt för att få lite stabilitet i detB Blåbären skrev:
Klicka här för att svara