Ska byta ut låshus i min ytterdörr.
Funderar på hur jag får av ringen som sitter runt låset. Är det gängat?

Närhetsbild av ett lås med nyckel i dörr, med röd pil som pekar på ringen runt låset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På alla jag sett finns det ett litet hål undertill på "ringen" som sitter på insidan av dörren. Där sitter en låsskruv som håller fast ringen (oftast insex). Ringen på utsidan har jag för mig skruvas inifrån, men det ser du när du fått bort ringen på insidan.

/Fredrik

• Gilla
Hantlangaren
  • Laddar…
Kanon! Det var precis som du sa och den invändiga lossnade lätt, men den utvändiga ringen sitter som berget. Är det bara att bruka våld eller har jag missat något?

Sedan kommer nästa fråga. Hur får jag loss mässingsklumpen som nyckeln sitter i?
Nyckel i mässingscylinder med fastsittande ring på dörr, bredvid dörrhandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

:-)

Mässingsklumpen, i dagligt tal även kallad låscylinder, bör vara fäst med skruvar i samma riktning som nyckeln. Titta i hålen.

Den utvändiga ringen i mitt lås har också en låsskruv undertill, så jag hade fel i att den skulle sitta skruvad. Bruka inte våld på dessa grejor! De är liksom gjorda för att man inte ska kunna bryta bort dem med våld :)

/Fredrik

Posta inte bilder på nyckelnumret då det är allt som krävs för att göra en nyckel som passar i dina låscylindrar.

Om fladdermusöronen sitter eländigt går det utmärkt att vid demontering knäcka öronen med en spårmejsel.

1 123abc skrev:
[media]Posta inte bilder på nyckelnumret då det är allt som krävs för att göra en nyckel som passar i dina låscylindrar.
Ooops. Tur att jag ska byta ut låscylindern då :-)
Allt är demonterat nu, ska igång med montering av nytt lås och det är väldokumenterat så det ska jag nog klara. Tack för hjälpen alla och trevlig helg!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.