J
På min sommarstuga så sitter en dörr som är ungefär 70år gammal. Under åren så har dörren fått ett gäng nya lås, tittar man på dörrbladets sida så ser man att det suttit 4 olika lås. Låskistorna har uppenbarligen haft olika storlek så man har successivt karvat ur dörrbladet för att få de olika låsen att passa.

Även karmen har även den varit med om en del drabbningar efter diverse lyckade och misslyckade inbrottsförsök.

För att låsa upp dörren så krävs det idag lite kunskap och mod. Idag så används en nyckel som man svetsat på en förlängning på. Man måste i princip hänga på dörren med hela sin kroppsvikt och vrida nyckeln tvärtom eftersom låskistan är monterad uppochned.

När vi åkte upp till stugan på sportlovet så hade låset frusit och vi fick öppna dörren med huvudnyckel. När jag väl hittade huvudnyckeln (kobenet) under huset så tog det ett tag att ta sig in i huset eftersom jag inte ville förstöra dörren mer än nödvändigt. Det var 25 grader kallt och jag ville kunna hålla dörren stängd när vi väl kommit in för att inte släppa ut all värme.

Jag orkar inte trixa mer med det där låset nu, på sikt ska hela fasaden på huset bytas tillsammans med alla dörrar och fönster.

Istället för att använda dörrens trasiga lås så vill jag använda hänglås. Har tittat på lite olika hänglåsöverfall och led-haspar men inget verkar kunna passa. Dörrfodret och dörrbladet är inte i liv så jag behöver en led-hasp som har ett veck på sig om ni fattar. Alternativet är att sätta en kloss på dörren för att "liva upp" dörren men det skulle se ruskigt fult ut.Fodret är 23mm tjockt så det är en avsevärd skillnad mot dörren.

Tittade på något som heter "ABUS hasp 110", som enligt produktbeskrivningen ska vara ledad, men eftersom det inte finns en enda bild där produkten är monterad på en dörr så är det omöjligt att se om den ens är tillämplig. Tror dessutom att lederna kan göra att dörren kanske inte stängs helt vid låsning eftersom det måste kunna bli ett visst slack i själva leden.

Någon som vet vart man kan hitta produkten jag söker, eller är det att ringa en smed och beställa en tillverkning som gäller?
 
En hasp 115 kanske funkar om man fäller in ena delen bakom fodret?
Metallisk hasp 115 med fällbart beslag, för inbyggnad bakom dörrfoder, föreslagen för anpassning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dock borde kanske den delen som sitter på dörren vara lite längre så den går att fästa ordentligt, men man kan ju tillverka egna liknande beslag av plattjärn.
 
J
useless useless skrev:
En hasp 115 kanske funkar om man fäller in ena delen bakom fodret?
[bild]

Dock borde kanske den delen som sitter på dörren vara lite längre så den går att fästa ordentligt, men man kan ju tillverka egna liknande beslag av plattjärn.
Jag förstår inte riktigt. Du menar att jag ska fräsa ur fodret för att få foder och dörr i liv? Monterar man öglan bakom fodret så går det inte att få plats med ett hänglås.
 
Nåt sånt här tänkte jag... Lite schematisk bild i genomskärning där låset sitter.
 
  • Schematisk genomskärning av en dörr, lås, foder och karm/vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
useless useless skrev:
Nåt sånt här tänkte jag... Lite schematisk bild i genomskärning där låset sitter.
Nu fattar jag! Det var inte så dumt faktiskt! Ska kolla vilka beslag som kan funka.
 
Gör man beslaget själv så kan man ju anpassa håldiametern till hänglåset så att inte dörren glappar så mycket.
 
Att montera ett hänglås som inte sitter i en kåpa på en dörr som öppnas så sällan är att be om bekymmer, hänglås som sitter fritt brukar samla upp vatten och frysa.
Hänglås är den typen av lås som brukar frysa oftast (även billås kan frysa ibland).
Ett vanligt lås med rätt underhåll ska inte frysa.
 
J
1 123abc skrev:
Att montera ett hänglås som inte sitter i en kåpa på en dörr som öppnas så sällan är att be om bekymmer, hänglås som sitter fritt brukar samla upp vatten och frysa.
Hänglås är den typen av lås som brukar frysa oftast (även billås kan frysa ibland).
Ett vanligt lås med rätt underhåll ska inte frysa.
Det stämmer inte. Jag har även 7st bodar som alla är låsta med hänglås, ingen av de låsen hade frusit. Så statistiskt vid min fastighet så fryser inte hänglås lika lätt som en gammal låskista.
 
  • Gilla
Niclas Gustafsson
  • Laddar…
Det stämmer visst fast du kanske inte upplevt det.
För att ett lås ska frysa så krävs vatten och vattnet måste komma in i låset.
I ett vanligt modullås så sitter det monterat så att vatten inte direkt tar sig in i låset och orsakar problem.
Hur kommer då vatten in i vanliga modullås? Vanligtvis via smorning med ett medel som antingen innehåller vatten eller som binder vatten och efter ett tag fryser.
Ett hänglås däremot är byggt av en konstruktion som gör att den har ytor som ansamlar vatten som med tiden kan tränga sig in i hänglåset, små hänglås klarar sig bättre än större mot fukt om de inte korroderar.
Det är alltså konstruktionen som sådan som är skillnaden.
 
J
1 123abc skrev:
Det stämmer visst fast du kanske inte upplevt det.
För att ett lås ska frysa så krävs vatten och vattnet måste komma in i låset.
I ett vanligt modullås så sitter det monterat så att vatten inte direkt tar sig in i låset och orsakar problem.
Hur kommer då vatten in i vanliga modullås? Vanligtvis via smorning med ett medel som antingen innehåller vatten eller som binder vatten och efter ett tag fryser.
Ett hänglås däremot är byggt av en konstruktion som gör att den har ytor som ansamlar vatten som med tiden kan tränga sig in i hänglåset, små hänglås klarar sig bättre än större mot fukt om de inte korroderar.
Det är alltså konstruktionen som sådan som är skillnaden.
Det stämmer väl visst att statistiskt på min hastighet så fryser inte hänglås lika lätt som vanliga låskistor. Jag vet väl vilka lås som var frusna och inte på min egen fastighet under besöket på sportlovet. Eller var du där? I sådana fall så hade du kunnat knacka på så hade du fått en kopp kaffe, sen hade jag kunnat visa dig mina ofrusna hänglås.
 
useless useless skrev:
Nåt sånt här tänkte jag... Lite schematisk bild i genomskärning där låset sitter.
Älskar människor som bara sådär lite snabbt gör en enkel skiss ;)
 
Bara för att det inte drabbat dig betyder inte att det inte är så.
Den stora frågan är inte varför dina hänglås inte frös utan varför ditt dörrlås frös, det fryser inte utan orsak.
Vilken typ av hänglås har du tänkt använda och vilken storlek?
Om du har krav och ska uppnå en klassad låsning så krävs kl4 i både h-lås och beslag utvändigt eller kl3 invändigt.
Du använder vad du vill på din egna fastighet.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.