Hej,
Har fått ett strulande lås på halsen. Är ett ASSA, Ruko verkar det stå men lite osäker. Problemet är att låsa upp dörren utifrån, ibland är det stört omöjligt och man får stå och vrida nyckeln fram och tillbaka hur länge som helst. Ibland är problemet dock det motsatta och det går väldigt lätt att öppna vilket får som konsekvens att kolven fjädrar tillbaka direkt och man står framför en låst dörr igen...
Använder man vredet på insidan går kolven hur smidigt som helst. Även när man använder nyckeln inifrån.
Några förslag på vad som är fel och hur man fixar det? Känns som man kommer stå utelåst vilken dag som helst om det inte åtgärdas relativt omgående.
// Thomas
Har fått ett strulande lås på halsen. Är ett ASSA, Ruko verkar det stå men lite osäker. Problemet är att låsa upp dörren utifrån, ibland är det stört omöjligt och man får stå och vrida nyckeln fram och tillbaka hur länge som helst. Ibland är problemet dock det motsatta och det går väldigt lätt att öppna vilket får som konsekvens att kolven fjädrar tillbaka direkt och man står framför en låst dörr igen...
Använder man vredet på insidan går kolven hur smidigt som helst. Även när man använder nyckeln inifrån.
Några förslag på vad som är fel och hur man fixar det? Känns som man kommer stå utelåst vilken dag som helst om det inte åtgärdas relativt omgående.
// Thomas
Om det är problem att vrida nyckeln efter du stoppat in nyckeln i låset så är det troligt att utsidans låscylinder strular (ASSA 711), antingen köper du en ny och byter eller så tar du med den gamla in till en låssmed och ber om en omläggning.
Låter som att låscylindern sitter lös och inte greppar tag i cylinderroddaren men om utsidans låscylinder är lös så ska även insidan vara lös och borde uppvisa liknande fel.
Det kan även vara så att den yttre cylinderroddaren skadats när låscylindern monterades och orsakar detta problem, rätt ovanligt men det inträffar.
Detta vore bra om du förtydligade.T Thberg skrev:
Låter som att låscylindern sitter lös och inte greppar tag i cylinderroddaren men om utsidans låscylinder är lös så ska även insidan vara lös och borde uppvisa liknande fel.
Det kan även vara så att den yttre cylinderroddaren skadats när låscylindern monterades och orsakar detta problem, rätt ovanligt men det inträffar.
Hej,
Tack för svar.
Det går bra att vrida nyckeln men det tar stopp efter ca 3/4 dels varv. Då får man vrida tillbaka till utgångsläget och försöka igen, och igen och igen. Tillslut går det att vrida hela varvet.
Insidan med vredet visar liknande fel när det gäller att vid tillfällen fjädra tillbaka. Däremot tar det aldrig emot att öppna från insidan. .
Tack för svar.
Det går bra att vrida nyckeln men det tar stopp efter ca 3/4 dels varv. Då får man vrida tillbaka till utgångsläget och försöka igen, och igen och igen. Tillslut går det att vrida hela varvet.
Insidan med vredet visar liknande fel när det gäller att vid tillfällen fjädra tillbaka. Däremot tar det aldrig emot att öppna från insidan. .
Moderator
· Stockholm
· 57 705 inlägg
Prova att dra eller putta med dörrhandtaget. Kan även hjälpa att lyfta eller trycka ned dörren med handtaget när du vrider nyckeln.
Om låskolven kärvar mot slutblecket i dörrkarmen kan man få den effekten.
Om låskolven kärvar mot slutblecket i dörrkarmen kan man få den effekten.
Har det varit så hela tiden? Liknande kan uppstå om pilarna på cylinderroddaren inte pekar nedåt när låscylindrarna monterades.T Thberg skrev:Hej,
Tack för svar.
Nu till det troligaste vilket du beskrivit och det är att vredet inte går lätt och fjädrar som det ska vilket gör att detta felet uppstår.
Har vredet alltid gått illa eller är det något som börjat nyligen?
Om du har dörren på vid gavel och testar kan du återskapa felet då?
Om du vrider vredet och lämnar det utan att det fjädrar tillbaka kan du återskapa felet då?
Det du bör göra är att lossa trycket så du får loss vredskylten.
Därefter så testar du låshusets funktion med vredet och hur det fjädrar, det är ingen jätte stark fjäder original men den ska vara tillräcklig för att fjädra vredet.
Jag brukar ta bort vredpinnen och testa funktion och fjädring med en stjärnskruvmejsel t.ex PH2.
Kontrollera även så vredmedbringaren inte är sprucken (ovanligt men det händer).
Om allt fungera så långt så kontrollera att urtaget är nog för vredpinnen med plastbitarna så det inte tar emot någonstans.
Därefter så kontrollerar du vredskylten när den är lös att det går lätt och om det spänner och blir trögt när du skruvar fast den så kan du ge en lätt knack med hammarskaftet då skylt och låshus ibland inte sitter helt vinkelrätt med varandra.
Nej problemet startade för bara någon vecka sedan. Låset satt i när vi köpte kåken för 7 år sedan och tror inte det var direkt nytt då heller.1 123abc skrev:
Ja felet går att återskapa på detta sätt.1 123abc skrev:
Tack för utförligt svar, får dock erkänna att jag inte hänger med i alla termer. Min erfarenhet av lås är att sätta i en nyckel och vrida om1 123abc skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 705 inlägg
Jag har haft ett liknande problem med ett lås för många år sedan. Jag skruvade loss det och öppnade låset. Kunde då konstatera att det var en del som kärvade mot en annan del inne i låset. Det hjälpte då att smörja med grafitpulver på låskolven, när den är helt ute.
Observera att du skall absolut inte smörja med olja eller fett. Det hjälper för stunden, men klibbar ihop efter något år och gör situationen värre.
Observera att du skall absolut inte smörja med olja eller fett. Det hjälper för stunden, men klibbar ihop efter något år och gör situationen värre.
Moderator
· Stockholm
· 57 705 inlägg
Iom. att det går att vrida lite, så tror jag cylindern är OK (men jag är amatör), jag tror mer på något fel med mekanismen i låskistan.
Hur fungerar låset om du försöker låsa/öppna med öppen dörr, alltså att kolven får löpa ut fritt utan att påverkas av slutblecket i karmen?
Lås av den typen har ibland en skyddsmekanism så att det inte går att skruva loss skruvarna som håller cylindern, annat än om nyckeln är vriden till ett viss läge.
Hur fungerar låset om du försöker låsa/öppna med öppen dörr, alltså att kolven får löpa ut fritt utan att påverkas av slutblecket i karmen?
Lås av den typen har ibland en skyddsmekanism så att det inte går att skruva loss skruvarna som håller cylindern, annat än om nyckeln är vriden till ett viss läge.
Felet är troligt i låshuset, urtaget, eller vredskylt då vredet inte fjädrar, jag gissar mest på låshuset men felet bör kontrolleras först.
Öppna inget låshus i helgen för det säger fjong och sedan har du ett svårt pussel för en ovan och antagligen får stressa iväg och köpa ett nytt låshus..
Då du kan vrida 3/4 dels varv så är låscylindern okej.
Min tidigare beskrivning var för att du skulle testa vad felet beror på.
Att byta låshus är ganska lätt och det är jag säker på att du klarar av.
Att tänka på när du köper nytt låshus är att de flesta antagligen inte har kvar samma gamla låshus ASSA 2000 utan de har antingen Dorma DL9192 som passar rakt av eller ASSA 2002 evo som även kräver ett nytt slutbleck (så du inte står utan slutbleck och inte kan slutföra).
Om din nyckel inte går till massa annat så rekommenderar jag att du överväger en komplett låssats istället för endast låshus då det befintliga är rätt gammalt.
Grafit används inte i lås tillverkade de senaste 50 åren men att använda det som beskrivet på en regelkolv torde vara ofarlig.
Öppna inget låshus i helgen för det säger fjong och sedan har du ett svårt pussel för en ovan och antagligen får stressa iväg och köpa ett nytt låshus..
Då du kan vrida 3/4 dels varv så är låscylindern okej.
Min tidigare beskrivning var för att du skulle testa vad felet beror på.
Att byta låshus är ganska lätt och det är jag säker på att du klarar av.
Att tänka på när du köper nytt låshus är att de flesta antagligen inte har kvar samma gamla låshus ASSA 2000 utan de har antingen Dorma DL9192 som passar rakt av eller ASSA 2002 evo som även kräver ett nytt slutbleck (så du inte står utan slutbleck och inte kan slutföra).
Om din nyckel inte går till massa annat så rekommenderar jag att du överväger en komplett låssats istället för endast låshus då det befintliga är rätt gammalt.
Grafit används inte i lås tillverkade de senaste 50 åren men att använda det som beskrivet på en regelkolv torde vara ofarlig.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden