K
Hej

Ska köpa låscylinder till altandörr och jag undrar om det finns en speciell cylinder som har en utskjutande rund del eller om det är den vanliga (för altandörr som kan skruvas innifrån) som ändå ska användas här?

• Detaljbild av altandörrhandtag utan låscylinder, förberett för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag använde en vanlig. Men den sticker inte ut.

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Du ska ha en oval inside låscylinder (rokoko) med lång medbringare till det beslaget motsvarande ASSA 709 samt 2st cylinderskruv 28mm.
Det brukar vanligtvis stå i instruktionen som följer med dörren.

• Gilla
Hunnern och 1 till
  • Laddar…
K
Jo. Det jag undrade var om jag kunde hitta en med utstickande nyckelhål.

Men det nämns det inget om, så det kanske inte finns

Bästa svaret

Nej inget som sticker ut utan en vanlig ASSA 709 eller motsvarande som skruvas fast i handtaget.
Låscylindern sitter på insidan och är därmed "försänkt" om du önskar annat slutresultat så får du byta handtag.
Det kan skilja någon millimeter beroende på vilken låscylinder du väljer t.ex ASSA 700-serie har olika höjd på tappen (cylinderkärnan) beroende på profil (0 1,3 2,6) men det är inte vad du efterfrågat.
Om cylindertappen sticker ut så måste nyckeldelningen förskjutas så det är inte möjligt att tillverka en speciell cylinder med utstickande cylindertapp för just detta behöret.

K
Det står i instruktionen att jag ska använda en Assa 709 med lång medbringare så jag antar att det är den eller motsvarande dorma som gäller..

Tack för snabba svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.