Demmpa
Demmpa: Jag hade först kollat om det är karmen eller dörrbladet som lutar. Kolla så att karmarna är i lod. Det som behövs är nog lite uppriktning av gångjärnen. https://www.bauhaus.se/gangjarnsriktare-13-mm
3 svar · 13,7k läst
·
T
TheGame: Märkligt. Har några såna där fönster i stugan nu blev man nästan nojjig.
1 svar · 4,3k läst
·
A
Andre.k: Det är ett träfönster. Det blev vanlig drevremsa istället. Så nu är det klart. Tackar för alla svar.
8 svar · 1,9k läst
·
1
123abc: Jag använder furuskivor som finns i större bredd om det ska målas, grundar med syntetisk shellack. https://www.byggmax.se/hyllplan-i-furu-p09122
5 svar · 2,7k läst
F
farmenqristina: Ingen som har några tips?
1 svar · 1,9k läst
J
Jarlsgård: Inser att jag glömt ladda upp en bild på det färdiga resultatet, såhär blev det (y) [bild]
11 svar · 4,5k läst
·
F
Figur: Tusen tack för era svar! Guld värt ❤️
9 svar · 5,9k läst
·
Keisha
Keisha: [citat] Tja, alternativet som de allra flesta kör med är att det är ett helt fönsterlöst rum. Stallet som sådant har tre huvudutgångar plus utgång via logen. Det är då via dessa man släpper ut djuren vid eventuell brand (att försöka baxa in en häst på 600kg till toan för att där försöka klämma ut den genom fönstret känns inte som något alternativ, haha förlåt jag skojar
17 svar · 3,4k läst
·
G
GeggH: Nä kabinen står ju där den står. Kanske inte helt optimalt men bättre än att fönstret är helt obrukbart. Går ju att använda trots kabinen och ger lite ljusinsläpp.
2 svar · 1,1k läst
·
A
Andben78: [citat] Jag tackar för ett väldigt proffsigt och konkret inlägg, ska testa detta så fort jag kommer hem ifrån jobbet.
9 svar · 5,0k läst
·
M
M Flo: Hur gick det med detta? Hittade ni nån bra lösning??
4 svar · 2,5k läst
·
A
Aanee: Tack för tipsen!
6 svar · 12,6k läst
·
MultiMan
MultiMan: Jag beställde fönster med någon självrengörande beläggning på utsidan. Fortfarande inte behövt putsa utsidan efter 15 år. Elitfönster sidhängda, men glasen och beläggningen var någon Pilkington-variant. Följde med papper om skötsel.
7 svar · 3,1k läst
·
Mike Jones
Mike Jones: Liten update.. Det går säkert jättebra att skruva karm mor karm, har sett fler på forumet som gjort det. Pratade med Nordiska fönster och de sa att man kan göra så, men att de inte rekommenderar det. Såg sedan ett klipp där de har samma typ av placering av fönsterna och där har de löst det genom att sätta dubbla 45or på de ställena. Men om man säger till vid beställning att man
5 svar · 4,7k läst
·
M
Messier1994: [citat] Hej! Bumpar denna tråd. Har dörrar väldigt lika dessa (hus byggt 1969, tror de är original). Nästan så man skulle gissa att det är samma märke. Hur som helst, hur gick det att olja dörrarna? Har någon annan erfarenhet av att olja liknande dörrar?
7 svar · 18,0k läst
·
S
seniorkonsult: Jag har några 3-glasfönster från SP i liggande format 18x4M. Flera av dessa har små prickar i glasmassan. Är det mågon annan som har samma problem. Glas Pilimgton. Ett av dessa fönster har även små, små flugor som tycks komma ur glasets tätningslist. Även om vi dränkt med insektsmedel återkommer detta. Nån ide’?
0 svar · 2,5k läst
S
seniorkonsult: [citat] Jag har precis samma problem. 2 st skjutparter, en skjutbar i varje parti. Ena dörrbladet har slagit sig och kantlisten är otät. Jag har reklamerat men de hänvisar till sin danska! leverantör. Jag har skrivit flera ggr nen de bara avvisar. Mina är av trä.
2 svar · 3,2k läst
·
H
Hällevik2020: [citat] Har tagit kontakt med kommunen konsumentvägledare. Tack för hjälpen.
2 svar · 2,3k läst
M
Mandapeter: [citat] Toppen! Tack för bild! Om mitt ser ut som ditt skulle det kanske gå att ha en lååång skjutdörr istället. Dyrare men kanske värt.
6 svar · 4,1k läst
·
S
star_daddy: Svarar själv: skivan heter Forex Print och är vanlig i tryckeribranschen för skylttillverkning. Finns i olika storlekar, bredder och färger.
1 svar · 1,4k läst
·
A
Annaonym: Vilka fler än Westcoast windows och Ekstrands tillverkar vridfönster med dolda gångjärn, aluminiumutsida och möjlighet att välja spröjs antingen i form av en glasdelande post eller wienerspröjs med fasta spröjs både in- och utvändigt? Vi vill ha spröjs i form av ett kors/flagga och att träsnickerierna invändigt ska vara lite åt allmogehållet. Både Westcoast och Ekstrands erbjuder
0 svar · 1,1k läst
Tomture61
Tomture61: En fog :thinking: Konstigt sätt att laga ett måndags ex. på ! Felet borde vell vara att glaskasetten inte sitter rätt i träramen eller att träramen är skev .
10 svar · 3,0k läst
·
A
Anderscurl: För att tråden ska få ett avslut så kan jag lämna följande info. Efter kontakt med tillverkaren så visade det sig att dessa gångjärn på Gealan S9000 dörrarna ej är delbara. Med andra ord så monteras karmen med dörren/dörrarna i. Efter att första dörren kom på plats så gick det ändå smidigt att montera trotts vikten.
12 svar · 5,0k läst
·
surris
surris: [citat] Tack och tack för tips :)nog lite för mörk/modern. Tänker lite ljusare
2 svar · 1,4k läst
·
B
byggarätt: [citat] Det du vinner är att du inte behöver vara beroende av tegel och murning som kan vara nästan hopplöst att få snyggt . Utan du kan då använda material som är billigare och lättare att få snygga utan att skada befintliga tegel du vill ha kvar! Ett förslag är EPS som man fyller med betong och putsar vilket blir starkt och färdig vägg och lätt att sätta in fönsterpartier i Med
11 svar · 10,0k läst
·
useless
useless: Vad är syftet? Stoppa inbrott? Minska risken för olyckor?
3 svar · 3,8k läst
rayab
rayab: [citat] Mesta har jag fått bort utan problem men där det har "bränt" fast har jag inte provat ännu. Nästa gång jag åker till stugan får jag prova med hjälp av tipsen som jag fått här.
28 svar · 13,5k läst
·
M
MarLar95: [citat] Tusen tack för tipset!
13 svar · 4,2k läst
·
J
JohanvP: Hej! Kaskis träpanel-dörrar har 70 mm dorndjup medans flera av deras standard HDF dörrar har 50 mm. Jag blev själv mycket förvånad att Yale Doorman passade enligt skribenten då alla Kaski dörrar är dubbelfalsade och Yale-låsets innerdel kommer extremt nära dörrkarmen.
47 svar · 24,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.