Christer G.V.
Christer G.V.: Man maskerar in ngn mm på glaset. Annars målar man som vanligt utan maskeringstape med liten rund pensel.
10 svar · 3,3k läst
Mats-S
Mats-S: Hej! Fönster och dörrar anges alltid med karmyttermått, sedan får man själv avgöra vilket spelrum som behövs. Kan ju bero på flera faktorer, tex om dom ska putsas in som dina är gjorda, eller att man ska lista/fodra på något speciellt sätt. Men eftersom du ändå ska kassera nuvarande fönster så kan du ju borra ett 10mm hål i dom och sedan mäta hur tjock karmen är. Då får du
1 svar · 1,2k läst
·
aenget
aenget: [citat] Frakten ingick. Företaget = Germanskt klingande namn... Dom tog den första dörren på sin försäkring, precis som dom gjorde med en mått-anpassad markis på 3,5 m - som på något underligt vis "försvann" under transport för ett par år sedan. Önskar att man ska kunna välja bort ett fraktföretag, men det kan man ju inte. Har arbetat i speditionsbranschen under 70-talet och då
4 svar · 1,0k läst
MacAver
MacAver: [citat] Det blir svårt att få dem exakt mitt emot varandra pga placering av nya skafferiet, värmepump och kyl/frys till höger om dörren/fönstret. [citat] Taket vilar på åsar, dvs inga takstolar eller stöttor alls. Vet inte vad konstruktionen kallas på fackspråk.
4 svar · 1,5k läst
·
I
ie00jaan: Funka fint, tack för hjälpen!
6 svar · 1,1k läst
·
FredrikG67
FredrikG67: [citat] I nuvarande hus byggt 68 byggt av en ”byggnadsingenjör” till sig själv, är allt kvalitet. I vårt förra hus, radhus byggt -76, svar allt skräp. Fönster är väl tätade för 12 år sedan. Vissa som aldrig öppnas tejpas karmen. De flesta har mellanglas persienner. Det är mest för miljön/energispar jag undersöker detta. Ett par stora fönster har is på insidan när jag
38 svar · 23,9k läst
·
B
Bo Berglund: [citat] Skruva av delen som sitter i karmen då antar jag? Har redan funderat på det när jag trodde det skulle vara brickor som träs över i stället för att de skall ligga inuti överdelen. Det är svårt att öppna dörren så att man kommer åt skruvarna i dörrdelen. Man måste dock ha rätt storlek på distansen för att den ska få plats inuti.
22 svar · 7,2k läst
·
1
123abc: Den kan vara limmad. Hur ser det ut där den ansluter mot salning och lister?
3 svar · 768 läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Inte så hållbart i längden men du borde se om det tagit skada.
1 svar · 4,0k läst
·
Appendix
Appendix: [citat] Du bygger upp så att karmen/dörren är i våg. Den ska varken öppnas eller stängas av sig själv. Vilket den kommer göra om karmen inte är i våg :)
4 svar · 1,6k läst
J
JohanN03: Har ni något tips på hur man enkelt får ett fönsterlås av typ 280 att hamna rätt på krabban? Inte helt enkelt att måtta in skruven i fönsterbågen. Denna typ av lås är det? https://habo.com/se/sortiment/fonsterbeslag/fonsterlas/fonsterlas-12054
0 svar · 2,6k läst
P
procoach: Det var en PZ2 skruv, blev tvungen att borra ut båda eftersom de var skadade. Tack för hjälpen!
4 svar · 1,9k läst
·
P
Princeofviby: [citat] Ja, det förvånar faktiskt mig med. Tur jag var envis och inte gav upp! Bygga hus var min sista chansning på att hitta en bra lösning. Ja, det är ju också en möjlighet :)
7 svar · 3,3k läst
·
K
Klazzze: Hej! Köpt glaskasseter i från interglas. Beställde även nya målade glaslister. Det finns ett spår i framkant på listen, omålat. Skall det förseglas på något sätt? Se bild: https://interglas.se/shop/gummiband-med-cord-2505p.html Håller det att enbart spika dem med spikpistol, de rostar inte? /Klas
0 svar · 1,6k läst
1
123abc: Jag har aldrig miller 2219 handtagskopplingar av zink i bilen så jag brukar ersätta med fix handtagskoppling. Fix handtagskoppling har 16mm yttre diameter, du kan likväl ersätta med en ny miller 2219 det är inte så att den ena är bättre än den andra utan de fyller samma funktion.
3 svar · 4,7k läst
·
A
akenol: Är inte säker :thinking: Det är ju alltid ett problem. Kan inte alla bara komma överens om en standard :p Få kanske bli till att borra ja.
2 svar · 1,9k läst
·
H
Hellstrm: [citat] Okej, tack för hjälpen!
2 svar · 1,1k läst
·
D
Daniel Hemmafixarn: Hejsan! Är i färd med att byta ut några fönster samt altandörren på huset. Kommer byta till SP Balans 3-glas och funderar lite på att välja till deras insektsnät på i alla fall altandörren. Någon som har erfarenhet av dessa gällande kvalité och hållbarhet?
0 svar · 1,2k läst
Gammelnörden
Gammelnörden: Om den nuvarande dörren inte är av teak och blir finare av att slipa ner och olja skulle jag satsa på en dörr i teak från Bovalls - Gåsö - plus sidofönster med ett mönstrat glas som kallas "Kleinhamrat" som påminner om skiffrets yta. [bild] https://www.bovalls.com/produkt/dorrar/ytterdorrar/gaso-teak/ [bild] ps. jag hade också bytt till den metallfärgade varianten av dörrhandtag. ds
18 svar · 9,7k läst
·
Johanfagel
Johanfagel: Hallå Vi har köpt ett hus där vi har två balkongdörrar och ett loftfönster (söderläge) som behöver fixas. Karmarna är ruttna och behöver bytas och dörrarna och fönstret är uttorkade men går helt klart renovera även om det tar mycket tid. Lättast vore såklart att köpa nytt, men dels kostar det kanske uppsåt 60 000 och dessutom så är det inte säkert att vi kan få
0 svar · 1,5k läst
·
Jsanfridsson
Jsanfridsson: Bilden på hur det ser ut vid regeln kom visst inte med..
1 svar · 1,5k läst
·
M
Marilis: Ja vi funderar nu skarpt på att ha det istället för altandörrar. Tack för tips
6 svar · 2,1k läst
V
verktygsgurun: [citat] Det var nog de riktigt gamla systemen där man man kunde köpa en slags aluminium beklädnad till sina gamla fönster(Ingen luftspalt) . Att trä / alu fönster skulle ruttna med dagens konstruktion tror jag inte ett dyft på. Många tillverkare lämnar tom 30 års garanti mot röta. Beräknad livstid är 60-70 år på ett modernt trä alu fönster. Troligtvis beslagen som ger upp innan
14 svar · 10,7k läst
D
danne888: Tack, gör ett försök med att ta loss passbiten
4 svar · 1,8k läst
·
B
Bugenhagen: Hej! Jag har köpt mig ett billigt trä-fönster på ett av de större byggvaruhusen. Problemet är att "läppen", under det urfrästa spåret, där man skall spika fast det nedre fönsterblecket bara är ca 3mm hög. Hur kan man få fast fönsterbläcket då? Spik/skruv för ändamålet är ju ungefär lika tjocka som "läppen". Kan man limma fast det i stället? Känns lite fel ... speciellt
0 svar · 583 läst
Silver78
Silver78: Plåt eller murade foder?
3 svar · 1,1k läst
Z
zippa: Hej. Har pratat med Leif han hade inte denna. Tack ändå.
3 svar · 575 läst
·
N
neo11: [citat] Ja, fönstret sitter ju då i liv med den isolerade väggen och jag har ju inte sett så mycket bra ideer som kläckts =)
4 svar · 5,1k läst
·
Mats-S
Mats-S: Här är några bra sidor med bilder så man fattar direkt :) https://www.byggoteknik.se/vika-fonsterbleck https://www.byggoteknik.se/satta-fonsterbleck
1 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.