Vi planerar att bygga ett tvåplanshus i äldre stil och jag skulle gärna vilja ha sidohängda fönster. Både för att det är vackert men även för att de ger känslan av ett äldre hus. Tidigare har jag avfärdat det med att det är svårt (omöjligt?) att tvätta dem utvändigt på övre plan, men idag var vi på en fönsterutställning där jag insåg att man kommer åt att tvätta utsidan inifrån vilket gör att jag återigen fick hopp! Men nu vill jag gärna ha era tankar och erfarenheter av sidohängda fönster, speciellt för övre plan. Finns det nackdelar som jag inte tänkt på? Och hur är det med säkerheten för barn? Jag tänker att dessa fönster öppnas ju helt?
Och vad tänker ni utseendemässigt, om man vill att huset ska ha gammal stil, är det bara sidohängda fönster som gäller då eller funkar även vanliga vridfönster?
Och vad tänker ni utseendemässigt, om man vill att huset ska ha gammal stil, är det bara sidohängda fönster som gäller då eller funkar även vanliga vridfönster?
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 inlägg
Var det sideswing du tittade på då? Eller hur kommer du åt från insidan?
Produkter som diskuteras: "fönsterlås"
Fönsterlås
Fönsterlås kan vara en väsentlig säkerhetsfunktion i hemmet eller arbetsplatsen. De är utformade för att ge extra skydd mot inbrott och att förhindra oavsiktligt öppnande av fönster, särskilt viktigt i hushåll med små barn.
Läs mer
Vi har installerat dessa skydd på våra sidohängda fönster, så barnen slipper trilla ut.
Vi har den vanliga gamla varianten, visst är det svårare att tvätta än fönster som öppnas innåt. Men för mig som är lite längre än medel, långt från omöjligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har den vanliga gamla varianten, visst är det svårare att tvätta än fönster som öppnas innåt. Men för mig som är lite längre än medel, långt från omöjligt.
nej, det var vanliga 2-luft fönster. Men eftersom vardera del inte blir så bred, ca55cm, så gick det att nå utsidan inifrån, vilket jag inte trodde skulle vara så enkelt (jag kanske har ovanligt långa armar). Svårast att nå blir ju högst upp i hörnet men jag har en lång sambo så jag får väl överlåta fönstertvättandet till honom Om jag ska nå dit måste jag nog hänga oroväckande långt ut från fönstretStefan Bengtsson skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 837 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 837 inlägg
Jag beställde fönster med någon självrengörande beläggning på utsidan. Fortfarande inte behövt putsa utsidan efter 15 år. Elitfönster sidhängda, men glasen och beläggningen var någon Pilkington-variant. Följde med papper om skötsel.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden