Hej!
Nu ska vi byta ut två av våra fönster i vårt pågående byggprojekt till en dubbel altandörr. I bilderna bifogat är det de två vänstra fönstren. Vi kan inte se någon bärande regel mellan fönstren. Men är det något annat som kan vara bärande som vi inte tänkt på? Eller andra tips? Mycket tacksam för hjälp.

• Inomhusvy av en vägg med tre fönster varav de två till vänster ska bytas till altandörr, inga synliga bärande reglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två fönster i en vägg med verktyg på fönsterbrädan, med sikte på en trädgård, planeras för byte till altandörr.
    Skapa konto
  • Mellanspetsen av två fönster med isolering synlig, inga uppenbara bärande reglar.
    Skapa konto
Rimligen finns det en balk ovanför fönstren. I så fall innebär en fönsterdörr ingen skillnad mot ett fönster så länge ni håller samma överkant. Förvissa er om balkens existens först, så att inte allt vilar på fönsterkarmarna.

• Gilla
Mandapeter och 1 till
  • Laddar…
Lossa det övre fodret och se om det ligger emot/bär upp överliggande konstruktion.
Är det yttertaket som syns överst i bild?
Jag är ingen snickare och detta är inte mitt expertområde.

• Gilla
Mandapeter
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Rimligen finns det en balk ovanför fönstren. I så fall innebär en fönsterdörr ingen skillnad mot ett fönster så länge ni håller samma överkant. Förvissa er om balkens existens först, så att inte allt vilar på fönsterkarmarna.
Tack snälla för svaret! Vad händer om allt vilar på fönsterkarmarna? Det är originalfönster från 73, huset byggdes såhär, kan de alltså missat en sån viktig del i konstruktionen?

1 123abc skrev:
Lossa det övre fodret och se om det ligger emot/bär upp överliggande konstruktion.
Är det yttertaket som syns överst i bild?
Jag är ingen snickare och detta är inte mitt expertområde.
Tack för tipset, ska lossa på fodren! Ja precis, det är insidan av yttertaket och våra nya takstolar.

Mitt hus från 73 hade bärande karmar men det är bara att lossa gipsen/panelen ovanför och titta.
Så här såg det ut hos mig. 90cm moduler.
Avtäckt vägg ovanför fönster visar bärande karmar i ett hus från 1973 med synliga trämoduler.
Skapa konto

L Luugen skrev:
Mitt hus från 73 hade bärande karmar men det är bara att lossa gipsen/panelen ovanför och titta.
Så här såg det ut hos mig. 90cm moduler.
[bild]
Toppen! Tack för bild! Om mitt ser ut som ditt skulle det kanske gå att ha en lååång skjutdörr istället. Dyrare men kanske värt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.