Fönster & Dörrar
Ragsan: [citat] Tack för svar! Jag lossade karmen och kunde justera den. Det blev dock en del pyssel då karmen var fastspikad och inte skruvad. Nu är allt rakt och snyggt. :)
Huddingebo: Det var väl väldigt vanligt att fönster på över våningen var lägre än på entrevåningen. Tycker faktiskt att det mest ser konstigt ut på 100år gamla hus när fönster på övervåningen är lika höga, lika breda är de oftast dock. [bild]
skogstomten: Du kan klyva listen med en helt vanlig handsåg också(y) (Du vänder ändå klyvsidan neråt och spacklar springan;))
Alfredo: [citat] Den är antagligen det också av gammal färg. Har du tagit bort alla skruvar, nyckelskyltar och "beslag" runt handtaget så ta en "tillräckligt" stor mejsel eller liknade och stick igenom den där handtaget ska sitta. Sen "rycker du till utåt" så kan du säkert få det att släppa. Välkommen hit för övrigt! Och bara som information, med "låscylinder" menar man typ såna här:
Henningelvis: [citat] Tack. Jag spände fast en regel som anhåll. Det fungerade fint och borde motsvara det du skriver. Problemet var dock mest på kortsidorna, men det borde gå att kombinera ditt förslag med att ritsa med mattkniv på kortsidorna.
MathiasS: Ett 70mm foder får ju plats till vänster. Kör då på ett sådant och fyll i hålet ovan dörren så att 70 fungerar även där. Utfyllnad kan göras på många sätt, är dörren monterad skulle jag nog montagelimma en träregel upp i väggen och sedan klä med gips och spackla/måla.
kristian_karlsson: [citat] Sol eftersom fönstret ligger i rakt söderläge och huset blir lite svalare på sommaren. Energi för att spara på uppvärmningskostnaden. Tack för länken. Det var stor skillnad. Jag tänkte mig att en sån här grej kostar vad det kostar typ, men då får jag grotta vidare.
Gertrudblomstrand: Hej, jag är novis på det här med... allt :) Det är så att jag har skaffat mig ett hus som har fönster i trä av modell nedan (se bild) på de fönster som de har monterad foder på så har de foder som går i liv med timmerväggen (där den går emot) och sedan salat och spikat denna salninglist mellan foder och fönsterkarm. Jag är även i färd med att sätta bleck under och över alla
törved: VI går också i samma tankar. Vore kul att höra om ni har hittat några alternativ?
Marcussjogren: [citat] Ja posta gärna det, för det borde väl vara standardiserat vid det här laget? Det lär väl ta några timmar, men som du säger det är kanske inte raketforskning i den bemärkelsen.
HasseTeknik: Sitter ju nära ett stuprör, så kan det vara stopp i röret eller rännan och svämma över in bakom teglet ? Kanske bra att kolla upp det och efter ev. rensning, spruta vatten på takpannorna.
Demmpa: [citat] Ordlista: https://www.laskompaniet.se/page/ordlista Stå på utsidan, stäng dörren Då har du en springa mellan dörrbladet och karmen (sidostycken, överliggare & tröskel), Varje springa ”ska” vara lika längs en hel sida.
123abc: Lossa gångjärnens fästskruvar i karmen sedan kan du justera justerskruvarna (insex eller torx) dra sedan åt gångjärnens fästskruvar igen. Det nedersta gångjärnet ska ut och om det är möjligt så ska den in lite uppe och kanske även i mitten. Även höjdled bör justeras efter att du justerat dörrbladet i sidled. Höjdjusteringen görs under locket överst på gångjärnen med en
Mackan11: [citat] Gångjärnet finns beskrivet här: https://produkter.velfac.se/products/18764/18782/19077/11528#p-14264 Såg tidigare i nån spec att det var max 50mm från fasaden som gällde då. Tycker det är märkligt om ingen annan tillverkare har liknande gångjärn, men inte hittat det ännu i alla fall.
Hispaniola: Läs rävjägarens fönsterutlåtande i hans blogg o fb, skriv under på uppropet Renoveringsraseriet. Renovera era gamla fönster, snälla!
Danilodi: [citat] Välj träfönster. Ingen ser över sina träfönster varje år och det behövs inte heller. Trä ger ett helt annat utseende än aluminium, och när ni nu ska lägga så mycket pengar på fönster är det ju roligt om de blir fina. Om ni verkligen hatar att måla om fönster kan ni leja bort det till ett företag och slå ut kostnaden på 20 år eller vad det kan röra sig om, och då
jonaserik: Fogen behöver inte synas, den ligger kant i kant med blecket , annars så brukar man låta blecket gå in i en fog, det ställer krav på nästan mm-passning vid knäckning av blecket.. men en plåtis fixar det.
Träffatummen: Jag köpte injiceringsmassa av polyuretan. Efter att ha förseglat sprickan och monterat injiceringshål sprutade jag in massan. Funkade fin fint! Väggen blev som ny (läs låter solid när jag bankar på den).
Annaonym: [citat] Jag ställde en fråga till dig ovan (som hamnade fel).
Gson76: Tack för alla svar. Det får bli täckbrickan! Jag stirrade mig blind på att försöka hitta lock till den befintliga nyckeltuben.
tobbe.roos: [citat] Färgen är samma men fönstret i dörren har gått från runt till fyrkantigt.
dengroth: Jag kan intyga, LASeal är riktigt bra. Det är elastiskt, torkar inte, spricker inte och har en fantastisk vidhäftningsförmåga. Dessutom går det att måla med linoljefärg. Efter att våra linoljekittade fönster börjat få kondens pga sprucket kitt efter 3-4 år resignerade jag. Det är dock ett jäkla klet så det blir glasmästaren som får ta hand om kittandet. Det är väl enda
123abc: Kan du ta bilder av partiet? Är inget skjutdörrsparti? Om det är själva spanjoletten som lagt av så öppnar man handtaget så mycket man kan och sedan knackas kolven in med en mejsel, spackel eller vad du kommer åt med. Jag förstår inte hur det ser ut och vilken funktion du har eller vilken typ av spanjolett det sitter i dörrarna.
hscn: Jag tycker ditt förslag nr två är bra, en lösning som ofta användes i äldre hus. Ser definitivt mera arbetat ut än fönsterbänkar på konsoller. Eventuellt kan du sätta en fönsterbänkslist mot väggen under brädan som stöd.
Karlia: Jag tätade även dörren till uteplatsen ihopp om att få det varmare här inne. Den listen sitter också kvar trots att dörren öppnas ofta. Värmen i vardagsrummet fick jag upp från 16 till 18 grader.
Sonny82: Hejsan Jag bollar lite i tankarna vad som är bästa o smidigaste sättet att montera glaskassetter i väggen direkt utan karm.. Är det att kila och skumma? Fick tag i ett sjysst gavelparti billigt som vart helt nytt o tänkte det kan bli snyggt. Men ja man är impulsiv haha så det är ej det lättaste. Göra en ram till dem när dom har bågade kanter osv. Så vad är smidigast? Enklast