1
123abc: Jag tog en titt i SP-fönsters reservdelskatalog och det finns olika ytbehandlingar på behör så det kan skilja beroende på order. När jag tittar på behör för fönsterdörrar så verkar ytbehandling motsvarande mattkrom vara det vanligaste. https://www.bygglagret.se/UserFiles/SP/Reservdelskatalog/SP_Reservdelskatalog_8.1.4_inkl_moms.pdf
1 svar · 1,2k läst
JLyck
JLyck: Så du bad inte om ett prisförslag innan? Och vad hade du räknat med, i kronor då alltså. Hade du räknat med 2000:- så är 8000:- inte allt för dyrt iom de gjorde allt. Räknade du med 10.000:- ja, då börjar vi snacka rejält pris.
10 svar · 11,4k läst
E
Erfaren styrelseledamot: Hade samma problem med otäta gamla Velux takfönster. Ska av byta dem men de är dyra, över 10 tkr per fönster på plats. Gjorde en tillfällig lösning med "servicepaket" från återförsäljaren - nya tätningslister och allmän rundsmörjning av mekaniken. Bra resultat (inget drag eller kallras). Kostade ca 7tkr för 8 fönster. Rekommenderas innan vintern om du fortfarande har problemet.
6 svar · 6,1k läst
E
EmmaCarex: [citat] Absolut, det är plan B, men en fönsterflytt skulle också ge oss utrymme att få plats med badrumsmöbler på ett mycket bättre sätt, samt ge fin utsikt från badkaret...
2 svar · 2,7k läst
Hennke85
Hennke85: Dropplister har du redan på dörren, synd bara att de inte går ända ut. Kanske skulle gå att fälla in en diskret plåt under som går ända ut till kanterna.
4 svar · 2,4k läst
·
surris
surris: [citat] Beror lite på tröskelhöjd och golv, men du bör sätta den så du får in någon form av isolering under tröskeln.
2 svar · 3,2k läst
S
Svante Svenson: [citat] Förslagen är väl snarare att kitta och olja i första hand och att göra ingenting sist på listan.
11 svar · 2,4k läst
A
Annaonym: [citat] Hej, Hur ligger RM-Fönster till prismässigt på aluminiumfönster, och hur är deras garantier? Vet du om de har vridfönster med dolda gångjärn? Vilken bredd har deras wienerspröjs?
7 svar · 6,7k läst
·
1
123abc: Måtta upp spanjoletten och fyll i orderunderlaget eller ta med spanjoletten till en låssmed, järnhandlare eller välsorterat byggvaruhus så kan dom hjälpa dig att beställa en motsvarande spanjolett efter befintliga mått. https://www.assaabloyopeningsolutions.se/PageFiles/871728/Orderblankett-Spanjolett-ASSA-OEM-Göteborg.pdf Det är en måttbeställd spanjolett och måste därför
4 svar · 4,1k läst
P
PGu: Efter att Mindörr läst vad jag skrivit här och såg bilden så har de bett om ursäkt för att ärendet ramlat mellan stolarna och vill samtidigt åtgärda problemet. De anser liksom jag att tre år gamla dörrar inte skall se ut på detta sätt. De tre som jag beställde vid senare tillfälle är utan anmärkning, så något har troligen gått fel i produktionen av de första två. Fel kan
26 svar · 18,1k läst
·
Agge8080
Agge8080: Jag tänkte göra en egen. Behöver en rätt tjock. 100mm typ.
3 svar · 3,6k läst
1
123abc: [citat] Det verkar konstigt då karm 41 är standard för båda dörrarna och är lika djup oavsett om det är en S33 eller en S43. Det jag kan tänka mig att de gjort är att det flyttat ut karmen för att kunna borra nya hål för infästningen men det går att lösa utan att flytta ut karmen. Vad jag kan uttyda från dina bilder och filmklipp så är det karm 41 och där man ansluter mot den
18 svar · 6,0k läst
·
Keiller
Keiller: [citat] Omhängning är även det billigaste alternativet.
9 svar · 9,0k läst
·
A.Göransson
A.Göransson: Gammalt ämne men upptäckte en sak idag som underlättade Jag knackade bort överdelen, är bara en kort sprint å så kan man lättare knacka ur den långa sprinten... [bild] [bild] [bild]
13 svar · 26,1k läst
·
J
Joak: Har monterat dom här. Tyckte det var en smidig lösning. https://www.lundbergs.com/sv-se/produkter/forvaring/skjutdorrar-i-fasta-maatt/skjutdorr-fantasi/skjutdorrsram-fantasi-40460-at-shop1
2 svar · 2,4k läst
E
emmis111: Behöver hjälp!! Har fått installera Velux takfönster med el. Ska sladden verkligen dras ut såhär? Vi har en bit fram innan vi är vid elinstallationen men det känns konstigt. Någon som kan lugna mig?
0 svar · 1,3k läst
·
N
nyss ny husägare: Stort tack till alla som gett råd i tråden! Blev lite fördröjning pga inköp av rätt verktyg och olja men nu är dörren som ny!
10 svar · 6,5k läst
·
Bybe
Bybe: någon mer som har bilder på dessa lösningar? Är i samma sits men har en skar ca 70cm åvanför taket så ev. lägger jag papp. Mvh
7 svar · 8,7k läst
·
1
123abc: [citat] Om skruvskallen är för stor för karmhylsan så brukar jag sätta skruven i borrmaskinen och hålla skallen mot en fil tills den passar i hylsan om jag inte har bättre lämpade skruv med mig.
19 svar · 16,0k läst
·
B
bergquist: En rullgardin har ungefär 30mm ljusinsläpp totalt på båda sidor, förutsatt att du gör ett avdrag på 2mm. Detta upplevs oftast som för mycket ljusinsläpp för sovrum/biorum iaf. Jag ser tre val 1. Mörklägandegardin med skena monterad i tak. 2. Duettegardin/rullgardin monterad utanför vägg 3. Duette/rullgardin monterad närmast glas Duette dyrare men oftast mer estetiskt snyggare och
5 svar · 10,5k läst
·
M
Mr Claes: [citat] Tack för tipset! Dörrarna blev målade med linoljefärg och blev väldigt vackra!
3 svar · 1,8k läst
M
Mosstorp: Tack men jag ska inte byta karmen. För stort projekt samt det är nytapetserat.
10 svar · 2,6k läst
D
dersso: Funkade! Tack!
2 svar · 2,0k läst
·
D
2 svar · 2,0k läst
·
L
Lasselano: [citat] Du skulle t ex kunna kolla in sortimentet hos Ekstrands Dörrar och Fönster. De har ett fint standardsortiment men tillverkar också dörrar efter kundens design och önskemål.
7 svar · 3,2k läst
·
J
jperzzon: Trevligt! Jag fick en offert från gkdoor.på ungefär 10k. Vi har nog landat i att det blir skjutdörr, tyvärr. Inte alls lika snyggt men knappt halva priset och öppnare känsla de 95% av tiden som dörren står öppen.
5 svar · 3,1k läst
·
Karlia
Karlia: Sista gången TS var online var år 2009, så det lär vi aldrig få veta.
3 svar · 3,9k läst
p-pennan
p-pennan: Jag köpte skyddsfilm som man sätter på bil (tror det kallas stenskottsfilm?) när vi hade hund. Den skyddade mot repor mm på dörren.
1 svar · 2,4k läst
1
123abc: Det är inget problem att montera Yale doorman i äldre dörrar. Kan du vara tydligare med vad som inte passar och vad är det för lås du vill ersätta? Ibland kan man behöva bredda urtaget lite med ett stämjärn. Vad har du för slutbleck?
1 svar · 2,9k läst
Jiji
Jiji: I våra icke-öppningsbara fönsterlufter sitter två små spik. De syns knappt. I ett hus som min mormor bodde i när jag var barn satt det också spik. Förmodligen har man gjort det man upplevde som enklast. Då som nu.
2 svar · 1,6k läst
·
Öh Nisse
Öh Nisse: Jag har ett par begagnade ytterdörrar som jag vill ändra utseendet på. Min tanke är att göra om dom till spegeldörrar och har funderingar kring vilket material som är bäst att jobba med. Det gäller framförallt ramen runt listkarmen. Vilket blir en tun skiva. Vilket skivmaterial är bra att använda till att kapa, borra, limma och måla på? Plexiglas, akrylskiva eller någon typ utav
0 svar · 1,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.