Har några nya dörrar i kåken som inte går att stänga utan att dom tar i, speciellt en dörr som tar i rejält i vänster överkant.
Men blir galen på vilka av skruvarna jag ska justera då det bara blir värre när jag provar olika känns det som, finns det någon expert som vet exakt vilka skruvar jag ska justera och vilket håll?
Övre vänstra hörnet tar den i rejält i karmen när jag stänger, nedre vänster hörn så skrapar sen lite mot tröskeln och nedre höger hörn är det betydligt mindre glipa än resten av höger sidan
Bifogar bild med röda markeringar där det är tight/tar i.
Men blir galen på vilka av skruvarna jag ska justera då det bara blir värre när jag provar olika känns det som, finns det någon expert som vet exakt vilka skruvar jag ska justera och vilket håll?
Övre vänstra hörnet tar den i rejält i karmen när jag stänger, nedre vänster hörn så skrapar sen lite mot tröskeln och nedre höger hörn är det betydligt mindre glipa än resten av höger sidan
Bifogar bild med röda markeringar där det är tight/tar i.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "karmskruvar"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Du ska skruva på dom 2 övre skruvarna på höger sida. Karmen skall dras åt höger och beroende på modell av karmskruv så gör du på olika sätt. Traditionell/ Karmhylsa så skruvar du motsols på hylsan tänk på att du kan behöva dra åt skruven i mitten om du har karmhylsor
Besserwisser
· östergötland
· 2 776 inlägg
Kolla även om fodret är spikat i både karmen och väggen, då måste du nog lätta på det.
Jag hade först kollat om det är karmen eller dörrbladet som lutar.
Kolla så att karmarna är i lod.
Det som behövs är nog lite uppriktning av gångjärnen.
https://www.bauhaus.se/gangjarnsriktare-13-mm
Kolla så att karmarna är i lod.
Det som behövs är nog lite uppriktning av gångjärnen.
https://www.bauhaus.se/gangjarnsriktare-13-mm
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden