Hej!

Vad bör man använda för foder runt en altandörr, utvändigt? Färdigmålad eller måla själv? Vi satte dit en vitmålad list som vi hittade i en bod (från förra ägaren) som nu har flagat och blivit böjd.
Vad är bäst att fästa fodret med när karmen är av pvc? (och fasaden av puts)
Länka gärna till ett bra foder, kan inte bli FÖR tydligt

Mvh Figur

Redigerat:
En bild hade underlättat då en dörr kan sitta olika i väggen.
Hur ser det ut kring andra fönster och dörrar då man ofta fortsätter med samma.
Kanske räcker det att foga?

Ursäkta sent svar, här kommer bilder! Karmen är i pvc, vilket i efterhand känns som ett riktigt dåligt val. Hur tusan fäster man trä i pvc?

• PVC-fönsterkarm monterad i vägg, med synliga svårigheter att fästa trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PVC-fönsterkarm monterad under putsad fasad och taköverhäng, fråga om fastsättning av trä i PVC.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fog som gäller här.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Förlåt en novis, men det är alltså fog och foder som är aktuellt? Fungerar fogen som ett lim mellan karm och foder?

F Figur skrev:
Förlåt en novis, men det är alltså fog och foder som är aktuellt? Fungerar fogen som ett lim mellan karm och foder?
Inga foder alls. Bara fog mellan puts/betong och pvc-karmen.

F falkn skrev:
Inga foder alls. Bara fog mellan puts/betong och pvc-karmen.
Jasså? Vad smidigt! Och pinsamt att det då dröjt så länge innan jag fick tummen ur att ta tag i detta. För jag antar att det är ett ganska lätt jobb att foga? Är det en valfri fogmassa för utomhusbruk jag då vill ha, samt en fogskrapa?

Jag skulle inte påstå att det är lätt om man inte är van (om det ska bli snyggt). Du ska helst ha en fogmassa för anslutning fönster/dörr mot tegel/puts t.ex. Sika AT-Connection. Maskera och använd fogpinne.

Bästa svaret

Jag hade nog endast fogat med t.ex Lenson Polymer Sealer 303 eller lämplig utefog/byggfog.
För att fästa trä mot pvc så används lämpligt lim/fog.
Enklast är nog att tejpa med papperstejp på varsin sida av fogen sedan foga och jämna av för att sedan dra bort tejpen.
Det kan behövas en bottningslist innan du fogar.

Tusen tack för era svar! Guld värt ❤️

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.