Hej! Är det så att man byter till splitter säkra fönster? När man ändå håller på. Jag har tänkt mig utåt gatan i så fall. Inte nämnt detta för säljaren ännu. Vad jag förstått finns ju två typer. Dels de med härdat glas typ duralex och som faller i tusen bitar. Bara att sopa ihop om olyckan är framme. Och dels de som står emot, typ busskur i form av polykarbonat. Men de senare blir väl repiga med tiden.? Och vilka glas är godkända för bostäder? Tackar! Mvh, PerOF.

Åsa Lund
Finns även nåt som heter laminerat glas
Varför ska du ha särskilda glas?

surris
P PerOF skrev:
Hej! Är det så att man byter till splitter säkra fönster? När man ändå håller på. Jag har tänkt mig utåt gatan i så fall. Inte nämnt detta för säljaren ännu. Vad jag förstått finns ju två typer. Dels de med härdat glas typ duralex och som faller i tusen bitar. Bara att sopa ihop om olyckan är framme. Och dels de som står emot, typ busskur i form av polykarbonat. Men de senare blir väl repiga med tiden.? Och vilka glas är godkända för bostäder? Tackar! Mvh, PerOF.
Der beror lite på fönstrens placering och storlek om det är risk för fall eller personskaderisk.
Beskrivs bra här https://www.elitfonster.se/byta-fonster/viktigt-att-veta/bbr-boverkets-byggregler/

Sen kanske man ändå vill ha det av andra anledningar

Vad är syftet? Stoppa inbrott? Minska risken för olyckor?

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.