Fönster & Dörrar
Bergstrandbb: Hej! Håller på att renovera ett sovrum på ovanvåningen och har rivit ut allt in till råsponten. När jag kom till fönstret blev jag lite fundersam på hur jag ska gå till väga. Det är ett gammalt hus och ett gammalt fönster. En södergavel som i framtiden kommer att rivas för tillbyggnad av huset! Min undran är hur jag gör runt fönstret nu när rummet ska gipsas? Jag kommer byta ut
Hellberg79: [citat] Nej. Inget extra säkerhetspaket. Men tack för varningen! Läste din tråd tidigare. :-)
mikewse: Bra idé med Assa 4087-brickan! Det sitter en sådan på utsidan redan så jag har använt den för att måtta och prova lite. Om man sågar av "skruvstosen" på den en bit så finns det plats att trycka in den i dörrhålet på insidan, och sedan skulle man kunna limma alternativt borra upp hålen så man kan skruva genom. Det blir nog denna lösning eller att helt enkelt snickra/spackla igen
123abc: Du måste göra om urtaget så att wc-behöret passar. Ta ur låshuset ur dörren innan du borrar upp hålen. Det finns även andra wc-behör som inte har fasta nipplar som kan skruvas fast.
tergo: hur stort är sprickan ? ev funkat med https://www.byggmax.se/klackd%C3%B6rrfoder-21x5657-vit-p08621057
123abc: Om det behövs en tröskel som är ännu högre än badrumströskeln så är det vanligt att limma och skruva på en ek bit och plugga skruvhålen med ek-pluggar.
Rabbithole: Den nedre listen på karmen sitter väl lite långt ner också
Anonymiserad 122206: Oh snyggt, men tyvärr är jag inte till någon hjälp, hoppas att någon annan har ett bra tips!
Bygglenne: Hej, Söker för återbruk altandörrar med glas. Finns det någon som har denna typ och vill bli av med dessa? Mvh
Jörgen Ö: Pluspoäng till TS som ger sig på detta själv utan några som helst kunskaper, men det kanske finns anledning till att glasmästaren ville ha 10K, du betalar för kunskap och garantier. Ser dessutom ut som det är ett par våningar upp i ett flerfamiljshus, inte det enklaste arbete att göra bytet där. Kan rek ett par glassugkoppar när du ska lyfta ur och i kassetten, den är tyngre än vad
ccx: [citat] Har fullt upp här hemma på så många plan så har knappt hunnit reflektera över det. Jag ringde till portfirman och de var här på stört. Justerade porten så den det slöt tätt upptill ordentligt. Angående att det inte riktigt når ner till golvet på ena sidan hade mycket riktigt att göra med att golvet inte var helt plant. Diffade en centimeter eller två. Nu tog jag ju
Kentaclinta78: [citat] Nä det är det inte, men det hör inte till att jag behöver fler lås.. Tydligen är "bättre" nya lås svindyra och ska bostadsområden / lägenheter rivas så borde man fråga tex rivningsföretaget hur mycket en privatperson kan roffa åt sig innan ang det mesta som kan tas till vara och avmonteras som ev lås ochså hehe :) Men jag antar att det inte funkar så (för jag har inte
Marike: [citat] Det är en bra ide. Dessvärre har jag varken kunskap eller utrustning för det.
Max777: Tack så mycket . Det måste vara Koppelhake vrid 90B kollade idag att det står vrid 90 i den runda plasten. Tack
JonasÖig: [citat] Om man nu inte köper 10mm på Byggmax. Hade jag byggt så som du skriver så hade det inte funnits ett problem..
Nicklas Karlsson: [citat] Man drever inte med skum. Det håller varken tätt mot luft eller drivvatten. Dessutom som redan skrivits så lämnas inga garantier av tillverkarna om man gör så. Finns risk att konstruktionen deformeras när skummet expanderar.
KnockOnWood: Lite tunn plåt, mässing, aluminium eller järn, kanske 0,5 mm tjock kanske.
Alexn72: Jag monterade i rå leca. Motspänn karmen och fogskum. Är det Öppningsbart så satte jag distanser mellan karm och blad så karmen inte kunde bågna. Men det är bättre att grundputsa först. Hade även en klack i botten som lutade utåt.
Okänd: Tack för svar. Nu går det ju inte att öppna inifrån eftersom den inre "bågen" är fast. Så det är ju i mitt fall enbart fråga om "kall" uteluft som kan komma in mellan glasen (förutsatt att det inre glaset är någorlunda tätt). Därav mina funderingar. Förändrar det något eller ska jag använda samma princip som för dubbelkopplade fönsterbågar?
123abc: Jag kan inte svara för hur din hyresvärd gör sina bedömningar men det är 4st 2,5mm hål som borde gå att ordna till om så krävs. Ofta räcker det att lämnar kvar säkerhetsbrevlådan när man flyttar. Du kan alltid kontakta hyresvärden och fråga en e-post är bra för att få skriftligt svar.
Dannepoke: Tack för hjälpen alla. Lite återkoppling på hur det gick. Riktade upp gångjärnen något. Tyvärr var inte alla gångjärnen åtkomliga men det övre som var mest kritiskt gick att jobba med. Nu upplever jag att dörren hänger i princip helt rakt även om det fortfarande är väldigt tight mot karmen. Före: dörren skrapade i ordentligt på ett visst ställe som gjorde den svår att
Kentaclinta78: [bild] [bild] Hej Avser att passa in en dörr som är på marginalen för bred / hög för karmen Det avser en äldre innerdörr till (eller bakom) en ytterdörr som är typiskt för lägenhets dörrar i trapphus Det är alltså ingen modern dörr (ingen säkerhetsdörr eller tjockare dörr) utan mer hur gamla trapphus dörrar ser ut Enligt måtten så kanske man måste ta bort ca 3 mm runt om
Jarrre69200: Enkel modern vit dörr med ljusinsläpp. Hittat på diplomatdörrar men de kostar 11.000 st. Visst vi kan betala det men vad får man för de extra 5000kr mot tex en från Bauhaus? [citat]
Sargen: Bytte cylindern mot en ny och nu funkar det finfint, precis som ni sa. Tusen tack för hjälpen
Anonymiserad 282191: Ja,eller iaf zoooma ut rejält;)