Hej. Jag ska montera ett fönster i källaren (betonghålsten). Det har modulmått 14(b)x7(h). Öppningen är 143cm bred. Är det för stort eller hur stor spalt funkar? Jag har inte fått fönstret än och vet inte exakt karmyttermått. Finns det karmhylsor som är långa nog eller ska man montera på något annat sätt? Fogskum kanske?
 
Åsa Lund
Tror fönster 14M har mått 1390 mm
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Verkligt mått brukar väl vara 2cm mindre än modulmåttet så det ryms drev på alla sidor av fönstret
Så 1,38x0,68 är sannolikt källarfönstret
 
  • Gilla
Andre.k
  • Laddar…
Det finns karmskruvar som är 145 mm långa
 
  • Gilla
Andre.k
  • Laddar…
Nu har jag monterat fönstret. Hade karmhylsor som passade. Det blev ca 30mm spalt på sidorna och 15-20 uppe och nere. Funderar nu bara på vad som blir bäst för drevning, drevremsa av isolering eller fogskum. Det gäller en källarvägg. Lägger upp bild på skummet jag har hemma.
 
Blir detta bra?
 
  • Burk med DANA LIM montage skum på hylla, produkten 592, 500 ml storlek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir kanon. Du kanske ska staga upp så karmen inte bågnar dock.
 
  • Gilla
Andre.k
  • Laddar…
Vad är det för fönster? Personligen hade jag drevat och ej använt skum.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Det är ett träfönster. Det blev vanlig drevremsa istället. Så nu är det klart. Tackar för alla svar.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.