3 390 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Stöldsäkra stallfönster
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag är kanske lite sent ute men...
Är det inte förbjudet att låsa ingångarna till stall, ladugårdar och andra fähus?
De måste väl alltid vara öppningsbara, så vem som helst kan öppna och släppa ut och därmed rädda djuren vid händelse av brand?
Men just sadelkammaren (sedelkammaren?) kan ju vara annorlunda, men hur mycket värdefulla saker har du där?
Ett par mögliga sadlar och några ryktborstar?
Är det inte förbjudet att låsa ingångarna till stall, ladugårdar och andra fähus?
De måste väl alltid vara öppningsbara, så vem som helst kan öppna och släppa ut och därmed rädda djuren vid händelse av brand?
Men just sadelkammaren (sedelkammaren?) kan ju vara annorlunda, men hur mycket värdefulla saker har du där?
Ett par mögliga sadlar och några ryktborstar?
Tja, alternativet som de allra flesta kör med är att det är ett helt fönsterlöst rum.KnockOnWood skrev:
Jag är kanske lite sent ute men...
Är det inte förbjudet att låsa ingångarna till stall, ladugårdar och andra fähus?
De måste väl alltid vara öppningsbara, så vem som helst kan öppna och släppa ut och därmed rädda djuren vid händelse av brand?
Men just sadelkammaren (sedelkammaren?) kan ju vara annorlunda, men hur mycket värdefulla saker har du där?
Ett par mögliga sadlar och några ryktborstar?
Stallet som sådant har tre huvudutgångar plus utgång via logen. Det är då via dessa man släpper ut djuren vid eventuell brand (att försöka baxa in en häst på 600kg till toan för att där försöka klämma ut den genom fönstret känns inte som något alternativ, haha förlåt jag skojar bara
Från wc är det för oss tvåbenta utgång via sadelkammaren och sen en av utgångarna i stallet som står till buds. Ritningen är godkänd av konstruktionsansvarig samt kommunen så jag antar att det är ok? Alternativet är som sagt att inte ha nåt fönster alls.
Sadlar och selar kostar idag mellan 15-50' så det vill man inte låta vara i olåst utrymme.
Klicka här för att svara
