Fönster & Dörrar
123abc: Aningen så riktar man gångjärnen eller så byter man ut de skeva gångjärnen mot nya. Gångjärnsriktare finns att köpa t.ex biltema https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/ovriga-verktyg/gangjarnsriktare-2000017312 Nya gångjärn kan ibland vara så billiga att det kan vara lättare att köpa nya men det beror på vad det sitter för gångjärn i dörren. Det kan även vara så att dina
123abc: [citat] Jag målar med pensel och använder latexfog där det behövs och spacklar över eventuella skruvhål med biltemas zinkspackel med härdare så jag snabbt kan förbereda innan målning. Om jag skjuter fodren med en stift/dyckertpistol så räcker det ofta att endast dra lite latex vid "spikarna". [citat] Det ser bra ut, jag gillar det.
123abc: Ser ut som ett ASSA (fix) 76 höger men är lite osäker på om de fortfarande är möjligt att beställa. https://www.assaabloyopeningsolutions.se/sv/local/se/oem-produkter/fonster--fonsterdorr/fonster--och-fonsterdorrhandtag/icke-lasbara-fonster--och-fonsterdorrhandtag/handtag-76/
Björn Melander: Precis, reglingen för dörren görs från början med övermått. Ja, det är ett flytande rum till en ljudstudio.
Jörgen Ö: Sen kanske man inte kan ta för givet att takpannorna ligger helt rakt i lod.... Hur ser det ut på insidan?
Hamad: [citat] ja det är det. Jag har skruvat åt de så hårt det går. Vågar inte ta i mera nu
Jaget: [citat] Dom är dessvärre bruna, men det går väl lösa. Tack för tipset. Känns som något att pröva.
krzysgro: Hej En kort uppdatering. Ja kontaktade hantverkaren och vi träffades på plats för att diskutera ärendet. Det visade sig att det var just dels tolkning av arbetets innehåll men till större delen hans uppfattning att ingen kommer att vara nära utsidan av detta fönster och de skönhetsfelen kommer inte att synas från några meters avstånd. Vi ska dock ha ett uterum där och fönstrets
dvärglastarn: Har i dagarna beställt en ny garageport i M profil, och tänkte även sätta in en sidörr. Det är så jävligt att de ryms endast en 8x20, och jag letar efter en nål i en höstack känns de som då jag gärna vill ha denna i samma som porten, i M profil. Har hittat en på hemfint som heter stockholm, men den var typ 8 veckor bort och jag behöver den helst igår :) Är det någon som vet om
Sigma89: Hej vi är nyinflyttade i en bostadsrätt som behöver renoveras en del. I ena sovrummet finns ett fönster med olika utåtstickande väggar på vardera sida om fönstret. Dessutom finns en mycket märklig slinga av rör intill ena elementet. Den döljer sig betong i väggen bakom de ormliknande rören och därför har man nog inte dolt rören på ett bättre vis. Vi undrar nu om ni har några
Hellberg79: [citat] Tack för hjälpen. Det gjorde susen med 1487-1.
123abc: Du kan köpa dom hos en låssmed eller från vissa brittiska nätbutiker. De är troligen billigare att köpa dom från ebay eller brittiska nätbutiker än vad jag som låssmed kan köpa dom för av mina grossister. https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2380057.m570.l1313&_nkw=souber&_sacat=0 Se till att köpa den modellen där fräsarna skruvas fast då snabbfästet inte klarar
fb35523: Jag har aldrig lyckats hitta nya dörrar till befintliga karmar utan bytt karmarna också.
Bence: Någon som har erfarenhet av Lindrucker fönster hasp? Säljs av If men lite billigare i danmark på Lavpris-laase [bild]
Alexan: [citat] Det låter väldigt bra, kommer bli en sådan ifall jag ska ge mig på det. Tvekar lite med tanke på hur mycket jobb det kan bli, men samtidigt så är jag ändå sugen på att ta fram original träutförande. En fördel är att det inte finns några dörrspeglar så det är plana ytor för det mesta. Vet inget om skicket under all färg dock :thinking:.
Bautatron: Ska förtydliga ”vårt nybygge”. Det är ett timmerhus som blivit flyttat, därav ”nybygge” och ”fönster sedan innan”
123abc: Jag har även varit med om att en del skruvar fast reglar i spåret på den övre skenan vilket gör att man inte kan skjuta dörrarna i skenan. Utan att veta konstruktion det är så blir det en gissningslek.
123abc: Spanjolettdörr med extra lås är det ett flerpunktslås med extralås som avses eller en klassisk spanjolett som ofta sitter i fönsterdörrar? Vad ditt försäkringsbolag ställer för krav på dig kan jag inte svara på men för de allra flesta räcker det med en Yale doorman för att tillgodose försäkringsbolagets krav. Om du har ett flerpunktslås så är det Yale doorman MPL som du
Leafy: Hej, Behöver endera lösa så jag kan täta min push in lucka till krypgrunden eller bygga en ny. Dumt att låta avfuktaren dra in luft utifrån Någon som har inspirationsbilder så jag kan bygga något eget eller länkar till ställen där man kan köpa en hyffsat måttbeställd eller om man kan lösa det med någon färdig lucka och shimsa upp. Måttet jag har på öppningen är ca 700 mm
Jordfräsaren: Hej! Jag brukar beställa reservdelar till mina boda låskistor från en cykelhandlare i Örebro Länk http://a-cykel.dinstudio.se/empty_11.html
123abc: Letar du efter något utanpåliggande så kan boxlås som du nämner vara en lösning. Det finns för lite information för att komma med förslag.
DanWenliden: Är det någon som har erfarenhet av Schucos produkter. Kvalitet, leveranser och montering ???
123abc: Den typen av gångjärn brukar man behöva skruva loss i dörr eller karm, skär runt gångjärnen med en rakbladskniv först så färgen inte följer med när du lossar gångjärnen.
Micke184: Det är inte alls en dum ide! Dock är styrningen det som känns lätt i sammanhanget - i princip funkar det nog med vilken U-profil i plåt som helst. Värre är det med låskolvsdetaljen som är gjuten(?) och har nån form av tandning för att matcha spanjolettarmen så att man skall kunna justera avståndet. Tanken var att om någon kände igen någon av detaljerna så skulle jag kunna
tergo: [citat] inte med dagens fogskum, när fogskummet kom i slutet på 70-talet då fick man kila mellan karm och dörr när man skummade