Jag satte in en ny låscylinder från Assa häromdagen. Det var relativt trögt att vrida om nyckeln redan från början, men det gick. Idag lyckades jag efter många om och men vrida om den och låsa, men det var helt omöjligt att låsa upp. Inifrån funkar det med vredet, men med nyckeln utifrån vill det sig inte.

Det var första gången jag monterade en cylinder själv, men kan inte se var jag skulle ha gjort fel. Behöll den gamla låskistan, även det en Assa. Kan det vara nåt med den? Vore konstigt då den har funkat innan.

Jag vet att det är ungefär noll info, men någon som har nån idé om vad som kan vara fel?

lossa cylindern och se till att den sitter rätt när du skruvar dit den igen
kolla så nycklen funkar som den skall när du har cylindern lös i handen

Hej. När du skruvade ihop cylinder med kistan, kärvare det då, om du provade. Ta isär det igen och skruva ihop samtidigt som du provar så du är säker på att det inte kärvar, något är felmonterat troligen. Står inte vilken cylinder, vilken kista du har. Men har du tex assa 2000 så måste korset där cylinderns bakre kant går in i harmonisera med motsatta sidan, samt pilarna åt rätt håll. Lite svårt att svara på då det inte står vilken typ sv cyl/kista du har. Men jag tippar på felmontering.

Tusen tack för tips! Det är en Assa 2500. Ska göra ett försök imorgon

T Tomasmexitegel skrev:
Hej. När du skruvade ihop cylinder med kistan, kärvare det då, om du provade. Ta isär det igen och skruva ihop samtidigt som du provar så du är säker på att det inte kärvar, något är felmonterat troligen. Står inte vilken cylinder, vilken kista du har. Men har du tex assa 2000 så måste korset där cylinderns bakre kant går in i harmonisera med motsatta sidan, samt pilarna åt rätt håll. Lite svårt att svara på då det inte står vilken typ sv cyl/kista du har. Men jag tippar på felmontering.

Låser du ett helt varv så kontrollera att pilen pekar nedåt samt att låscylinderns medbringare styrt in ordentligt i låshusets cylinderroddare.
Det kan bli som du beskriver om medbringaren inte styrt in i cylinderroddaren på låshus där du låser ett helt varv och har du otur så har cylinderroddaren gått sönder.
Vad är det för låshus du bytt från och till?
Har du låscylinder från båda sidor +vred eller endast låscylinder på utsidan + vred?
Låser du ett helt varav eller ett kvarts varv?

Står här nu med cylindern i min hand och det går inte att vrida om nyckeln nu heller. Det känns inte optimalt?

S Sargen skrev:
Står här nu med cylindern i min hand och det går inte att vrida om nyckeln nu heller. Det känns inte optimalt?
Låter som om nyckeln bara nästan passar. Som jag förstår är det en ny cylinder med nya nycklar och då skulle jag säga att det helt enkelt är ett fabrikationsfel. Ta tillbaka cylindern till butiken så får du säkert byta den. En normal ASSA-cylider ska gå lätta att vrida runt med rätt (ej sliten) nyckel.

S Sargen skrev:
Det borde fungera bra.
Är det en ny låscylinder efter gamla nycklar eller både ny låscylinder och nycklar?

Ny cylinder, nya nycklar. Men gammalt hus (heter det va?).

• Gilla
123abc
  • Laddar…
S Sargen skrev:
Ny cylinder, nya nycklar. Men gammalt hus (heter det va?).
Om det är en ny låscylinder med nya nycklar som inte fungerar så reklamera den där du köpt det.
Det ska fungera lätt och bra annars är något fel och om det är nytt så är det bara att reklamera.

Bytte cylindern mot en ny och nu funkar det finfint, precis som ni sa. Tusen tack för hjälpen

• Gilla
123abc och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.