Hej

Har "problem" med ytterdörren att där kommer in ljus, med andra ord inte helt tätt. Tänkte fixa till detta med en lite djupare list men hittar inget sådant. De flesta är till och med grundare och tar upp ett djup/springa på max 7mm. Som ni ser är det i nederkant av min dörr det kommer ljus/luft. Har försökt justera ner dörren lite men den är i princip så långt ner den kan. Återstår då att försöka få igen springan med tätningslist. Finns det någon list till detta eller hur löser jag det?

• Ljusläcka vid nederkanten av en sluten ytterdörr i mörk miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En borstlist kanske kan vara ett alternativ? Finns med aluminium/plastskena som man lätt kan montera i valfri höjd
Aluminiumskena med monterad borstlist mot vit bakgrund.
Skapa konto

Jag tänkte först att det är tröskeln som är nednött men vid närmare titt ser det ut som om dörren bukar utåt. Hur sitter tätningslisterna i övrigt, i karm eller i dörrblad?

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
En borstlist kanske kan vara ett alternativ? Finns med aluminium/plastskena som man lätt kan montera i valfri höjd
[bild]
Lite väl synliga och så är det hyresrätt så vill inte borra i dörr och sådant

L Lasselano skrev:
Jag tänkte först att det är tröskeln som är nednött men vid närmare titt ser det ut som om dörren bukar utåt. Hur sitter tätningslisterna i övrigt, i karm eller i dörrblad?
Här nere sitter tätningslisten i karmen. Finns ju även tätningslist på dörren men den tätar ju på yttre delen mellan karm och dörr. Ska ta ett foto så det syns bättre.

• Gilla
Lasselano
  • Laddar…
Bilder

• Närbild av en takfönstrets inre karm och fönsterbleck med utsikt till takshingel.
    Skapa konto
  • Nederdelen av en innerdörr och tröskeln där dörr möter ett kaklat golv i ett hörn.
    Skapa konto
F FRS05 skrev:
Bilder
Ok, enklast vore nog att sätta en tunn självhäftande tätningslist på nederkanten av dörrbladet så den möter tätningslisten i tröskeln.
Alternativt skulle du kunna ta bort listen på tröskeln, limma dit en kanske 2 mm tjock list och sedan sätta dit en tätningslist igen.

• Gilla
FRS05
  • Laddar…
L Lasselano skrev:
Ok, enklast vore nog att sätta en tunn självhäftande tätningslist på nederkanten av dörrbladet så den möter tätningslisten i tröskeln.
Alternativt skulle du kunna ta bort listen på tröskeln, limma dit en kanske 2 mm tjock list och sedan sätta dit en tätningslist igen.
Ja, får nog bli något sådant. Ta två lister och så klippa bort det utstickande på ena listen så den blir plan. Sen på med den och en utan modifikation.

Den nedre listen på karmen sitter väl lite långt ner också

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.