2 032 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Köpa ytterdörr
Hej!
Jag har läst igenom nästan alla trådar här angående ytterdörrar men blir inte riktigt klok
Vad rekommenderar ni för dörr? Vi har en Nyköpt enplansvilla i trä och behöver 2 nya dörrar (en till groventrén och en till huvudentrén) Jag har förstått att 3 gångjärn är att föredra och u-värdet har jag koll på men resten är ett mörker.
i nuläget lyser gatulampan in genom 3 cm springa i ytterdörren och in i hallen (behöver ingen natt lampa där inte)
Jag har läst igenom nästan alla trådar här angående ytterdörrar men blir inte riktigt klok
Vad rekommenderar ni för dörr? Vi har en Nyköpt enplansvilla i trä och behöver 2 nya dörrar (en till groventrén och en till huvudentrén) Jag har förstått att 3 gångjärn är att föredra och u-värdet har jag koll på men resten är ett mörker.
i nuläget lyser gatulampan in genom 3 cm springa i ytterdörren och in i hallen (behöver ingen natt lampa där inte)
Vilka egenskaper ska den ha och vad är du villig att betala för? Ska du ha en vanlig vit slät i standardmått eller en trädörr i specialmått med hantverkskänsla och kanske glas med blyspröjs? Ska du ha hög säkerhet mot inbrott? Sitter den skyddad under tak eller helt exponerad för väder och vind? Vill du ha den svart och ändå med fulla garantier?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
De flesta ytterdörrar som säljs uppfyller väl kraven så det är bara utseendet som avgör.
Jag köpte en "temporär" dörr på rea till vårt 20-talshus på Coop bygg. Vi tittade på specialsnickrade dörrar hos Leksands snickeri för över 10 tusen osv. Den temporära dörren sitter kvar än idag. Den fungerar bra på alla sätt och inte ens utseendet stör särskilt mycket längre.
M.a.o. låt utseendet styra. T.o.m de billiga är bra.
Vad gäller utsatthet för regn så är det väl ingen tillverkare som lämnar några garantier om dörren inte monteras under tak.
Jag köpte en "temporär" dörr på rea till vårt 20-talshus på Coop bygg. Vi tittade på specialsnickrade dörrar hos Leksands snickeri för över 10 tusen osv. Den temporära dörren sitter kvar än idag. Den fungerar bra på alla sätt och inte ens utseendet stör särskilt mycket längre.
Vad gäller utsatthet för regn så är det väl ingen tillverkare som lämnar några garantier om dörren inte monteras under tak.
Redigerat:
Vi har tak över båda ytterdörrarna så det hjälper ju. Det är så otroligt stor skillnad på priset bara vilket gör mig förvirrad.
imported_Benno skrev:
De flesta ytterdörrar som säljs uppfyller väl kraven så det är bara utseendet som avgör.
Enkel modern vit dörr med ljusinsläpp. Hittat på diplomatdörrar men de kostar 11.000 st. Visst vi kan betala det men vad får man för de extra 5000kr mot tex en från Bauhaus?
L Lasselano skrev:Vilka egenskaper ska den ha och vad är du villig att betala för? Ska du ha en vanlig vit slät i standardmått eller en trädörr i specialmått med hantverkskänsla och kanske glas med blyspröjs? Ska du ha hög säkerhet mot inbrott? Sitter den skyddad under tak eller helt exponerad för väder och vind? Vill du ha den svart och ändå med fulla garantier?
Klicka här för att svara