Fönster & Dörrar
Samer: Var idag hos Leif Arvidsson Ab och köpte tre stycken. De har väldigt bra sortiment för bl.a. ventilation, jag hittade det jag saknat. Till skillnad från min lokala glasmästare i Södertälje som ”har inga lösa att sälja” Tack Leif Arvidsson AB
Fixitrixi: [citat] Det lät som en enkel och smidig lösning, ska kolla på detta alternativet. Tack för tipset!
Langson: Tack! Det är standard modulmått M21
doubleH: Finns ju en möjlighet att fanera om dörrarna eller att laminera om dem med typ: https://isodoor.se/ I sommarstugan snyggade jag till gamla gabondörrar genom att spackla o måla dem - gjordes för mer än 20 år sedan och den dörr som inte bytts ut vid senare ombyggnation är fortfarande fräsch
bradgard: [citat] Nu är det iofs inte ASSA lås jag har utan en annan/enklare variant med nyckel. Föregående handtag var bristfälligt (fick spärras med separat lös sprint) och det här har en inbyggd barnspärr då vi har glömt av sprinten ett par gånger för mycket... https://www.byggmax.se/f%C3%B6nsterhandtag-853-minitokyo-hoppe-p7221291#951=27490 Men då ska man alltså kunna montera de där
Tjrex: Märkligt att man ritar in sovrum med så lite fönster. " 6:322 Dagsljus Rum eller avskiljbara delar av rum där människor vistas mer än tillfälligt ska utformas och orienteras så att god tillgång till direkt dagsljus är möjlig, om detta inte är orimligt med hänsyn till rummets avsedda användning. I gemensamma utrymmen enligt avsnitt 3:227 räcker det dock med tillgång till indirekt
Eraze: [citat] För ingen har sagt vi kan göra så. Inte ens den som ska montera fönsterna. Nu vet vi, tack :)
Lasselano: [citat] Ok, för att hitta rätt list behöver du mäta dig till hur stor glipa som listerna ska täta. D v s blir det 2 eller kanske 6 mm glipa mellan dörrblad och karm när dörren är stängd?
MiWass: Livar upp denna tråd då jag går i tankarna att göra egna skjutdörrar med beslagen från Jula, efter att ha tittat på vad som finns på marknaden där det är hutlösa priser för skjutdörrar. Utrymmet är 3050mm brett som skall täckas av skjutdörrar. Det jag tänkt mig är att ha dubbelskena med vardera 2 dörrar med bredd 750 mm. Två monteras i den främre skenan och de andra två i
123abc: Gammal standard var 825mm breda, 875 är inget skrivfel antar jag. https://www.mindorr.se/filer/gammalstandard.pdf
Misse: [citat] Man kan alltid ha synpunkt på hur lång tid något tar men i det här fallet är ju kundproblemet avhjälpt utan kostnad för kunden som jag förstår det och företaget/företagets ägare har raggat fd kunder för att skriva positiva omdömen i den här tråden. Helt omdömeslöst och oerhört pinsamt!
123abc: Den moderna lösningen som finns är att byta låshuset och anpassa urtaget och komplettera med ett passande behör. Dessa låshus har inte tillverkats de senaste 70 åren. Om man använder låshus ASSA 2020 så kan ofta det gamla handtaget återanvändas om så önskas och ofta finns det behör/långskylt som stämmer någorlunda med det gamla om så önskas. Dessa gamla låshus satt monterade
HSP: Har en friggebod med tvåglasfönster utsidan utsidan bågen är målad med oljefärg. Mellan glasen ser det ut att vara obehandlat trä. I nederkant närmast glaset har träet blivit grått. Provade att slippa och det blir fint. Men vad ska jag behandla detta med?. Linolja? Lasyr? Lack? Eller lämna helt obehandlad? Vet som sagt inte om det är behandlat eller inte...
fraxinus: Hej! Renoverat ett fönster och hade maximal oflax, en talgoxe hittade in där fönstret låg på tork. Hackat i sig av linoljekittet och linoljefärgen lite här o där. Inga stora skador men på flera ställen, väldigt frustrerande då fönstret inte ens kommit på plats än. Hur bättrar jag bäst på dessa skador? Kan jag bara trycka dit lite nytt kitt och måla, kommer det att fästa? Eller
FixarAnders: Undrar om det är någon som har erfarenhet av att bygga vikdörrar i trä. Min tillämpning är två loft som skall nås med stege, ungefär som en väggdörr. De skall vikas inåt och jag tror det räcker med att de är delade på mitten. Tänkte bygga dörrbladen i 12 mm björkplywood med mellanliggande planhyvlad profil. Frågorna: Storlek: 800 bred & 1200 hög? Tips på bra och prisvärda
Åsa Lund: https://www.svenskttra.se/trafakta/allmant-om-tra/kvalitet-och-sortiment/virkessortiment/
impendill: Ska kabeln till solpanelen verkligen ligga som på bilden ? Enligt instruktionen verkar det så men den kläms ju när fönstret är stängt. [bild] sen undrar jag om det ska ligga mjukfog i nederkant på fönstret. Det ligger ingenting i överkant och på min kompis fönster som har exakt likadant finns ingen fog. [bild] [bild]
San_87: Blir nog svårt att få det levererat inom en vecka. Finns inte så många härdugnar i Sverige och det brukar vara minst 2 veckors leveranstid även när det är bråttom. Måste det vara härdat? Lamell är också personsäkert men går att skära och glasmästare har det ofta på lager.
Mats-S: [citat] Det ska fungera förutsatt att du inte stänger inne någon fukt, se till att det kan andas inåt. Men se till att du fäster plasten noga så att inte väder och vind sliter bort den. Bara några häftklamrar duger nog inte, kläm fast den ordentligt med läkt.
oobum: Annars har vi; https://velfac.se/ som gör stora fönsterpartier. https://www.schueco.com/se/privatkunder Dyrt, men bra produkter!
Lorna89: Ok! Vilket diameter ska hålen vara? Det kanske är bättre om jag gör nya hål i mitten av öppningen en cm lägre eftersom det är alldeles för tätt högst up. Ska jag använda plugg då med nya hål eller är det bättre med rundstav? sen Funderar jag över hur jag ska byta tröskeln i badrummet med plastmatta. Skära bort mattan längst up försiktigt och limma fast till en ny
123abc: hur mycket för stort är utrymmet? Ibland räcker det att regla och eventuellt gipsa det extra utrymmet.
widdde: [citat] Hej! Jag jobbar för ett företag som är glasleverantör åt glasmästare. Det finns olika spröjs. Helmia eller wienerspröjs är vanliga. Minsta distans mellan glasen är 12mm. Du kan få dessa med självrengörande glas utvändigt, typ 4mm Bioclean. Dock måste sol och regn kunna nå glaset för att det ska fungera.
hakaninorr: [citat] Jag har fortfarande möjlighet att göra hålen mindre eller köpa större glas. Kan du utveckla hur du menar, hur grova lister och var? Tack!
fönsterpåven: [citat] Ja men det är väl inte så konstigt, om du kliver upp en storlek?
Byggvm2022: Allt klart med brödkniv och morakniv. Gick fort. Bågfilsblad var dock också ett kanonförslag jag gör nästa gång