Fönster & Dörrar
linvige: Nej det är inte åtgärdat, men bättrat och får bero till tid finnes. Jag tjafsade rejält och fick ett avdrag på 10%. Montörerna var helt...sabbade bland annat vår natursten på golvet i badrummet. Jag hade tur som dokumenterade precis allt. Jag bor i Sthlm, på Värmdö.
Trrttsch: Så! Nu sitter det skapligt med två skruv och plugg. Inte så snyggt, borde kanske försänkt hålen mer så det gick att spackla över. Tack för alla tips! [bild]
Lasselano: Du hittar inget om det på hemsidan ännu men ringer du dit och frågar så får du hjälp
Limparn: [citat] [citat] Hej, Jag är själv ute efter barnspärrsknapp likt den på bilden. Har du lyckats hitta någon återförsäljare som säljer dessa?
NiclasYo: Hej, Jag och min sambo har köpt ett sutterängshus i tegel från -64. Så just nu håller vi på att renovera. Jag skulle vilja ta bort foder på fönster och dörrar och gipsa o spackla över det. Men när jag lossar på fodret så kan jag känna ett litet kalldrag. [bild] [bild] Jag tänker att jag limmar gipssiva på på väggen(lättbetong) så får jag bort vävtapetet i samma veva.
nino: Ska slå på ny fasad på ett hus jag har, sätter spikläkt 34x45 direkt på den reveterade fasaden och sen panel. Måste få på fasaden först innan jag byter fönster och funderar på hur jag räknar ut var jag sätter övre blecken och om jag kan göra det vid fasad bytet?
13th Marine: [citat] På bilderna ser det rejälare ut iaf. Lite i det dyraste laget för att jag skulle köpa ett för att prova, designmässigt matchar det väl inte heller riktigt vårt 70-talshus, men vem vet, fram till sommaren jag överväger det igen :thinking: Oavsett tackar jag för tipset! Ser ut som att det kanske finns hopp om framtiden inom området ändå =)
Stefan N: Jac köpte mina fönster för ca 5 år sen, va inga som helst problem och fönstren ser ut som nya dock har det väl hänt en del i firman sen dess.
Byggvm2022: Samma visa här! Tvingar lim och dyckertpistol. Tack för input. Kör på min grundtanke med mindre trappa.
123abc: Jag har även en ganska ny byggmax dörr och jag har problem med isbildning. När jag inte öppnat dörren på några dagar så hade dörren nästan frusit fast i karmen. Jag vet inte om isbeläggningarna syns på bild mot den vita dörren kanske tar några bilder om jag får tid till det.
Matsoskarjohansson: [citat] Hej å tack! https://svalson.com/produkter/glasrum-vertikalgaende-eldrivna-glaspartier/ Nä de e denna jag sett men produkten är ny å de har inte hunnit klassa den än!
Tompafix: [citat] Det kommer vara fallet i badrummet som styr höjden på tröskeln, men den höjer man då när man renoverar badrummet. Ja det kommer att bli en nivåskillnad på ca 15 mm. Snyggast är nog att tillverka trösklar där man fräst ur på den sidan parketten ska ligga. Alternativt limma en eklist under tröskelplattan där ni har mattan. Det är golven i rummen som kommer att styra höjden
Bo arnold: Se till att fönstret går att svänga om du sätter hörnlist inte så mycket plats i sidorna
123abc: Låssmeder samt välsorterade järnaffärer kan nog hjälpa dig även byggnadsvårdsbutiker kan ha fjädrar. Det är inte ovanligt att fjädrarna måste anpassas för att erhålla önskad funktion. Kanske någon av dessa stämmer överens med den befintliga? https://lasshop.se/produkt/fjader-roddare-20-3/ https://lasshop.se/produkt/fjader-roddare-40a7-93-99/
Workingclasshero: Garantiärende helt klart. Om det vid inspektion av glaset hittas utvändiga skador kan det bli svårare att få ersättning då det inte upptäcktes vid leverans. Låt firman som levererat inspektera hur montaget är gjort. Är glaset med sin ram som det levererades med utan skador så anser jag att det är ursprungligt. Även om snickaren skulle råkat damma till glaset på något olämpligt
FG: Jag delar uppfattningen om linoljespackel. Prövade det på mina fönster, men jag tycker att det kladdar så det är svårt att slipa med bra resultat. För tjockare sprickor täljde jag till träflisor som jag tryckte dit, därmed blev det inte så tjocka lager spackel och det verkar hålla än så länge.
zombieboy: Hej Vi bytte två källarfönster( 10 x 5 och 5 x 5 dm) i ett gammalt hus från 2 till 3 glas energi. Drevning och fogningen både på utsida och insida gjorde fönsterinstallatören. Vad som förundrar mig lite är latex-fogningen inomhus mellan fönsterkram och fönstersmyg. Båda sidor samt ovan fönstret fick latexfog mot fönstersmygen av furu. Men under fönstret finns ingen fogning. D det
16386: Låter som en styrelse att byta ut på nästa stämma!
HasseTeknik: Om det är en dörr med typ masonitesidor och man sågar själv, så tar man reda på den bortsågade listen, rensar den ( + ev. kapning) och limmar den på plats intryckt mellan sidorna. Jag lovar - den har absolut rätt dimension.
ivp: [citat] Ha, ibland har man tur. Min största rätskiva funkade precis att få in i dörrhålet. Dörren i sig ser ok ut, karmen verkar dock ha en utbuktning vid låsmekanismen. Hittade även lite gammal tätningslist som jag kladdade på nu, behövde dock sätta både på dörren och karmen för att det inte skulle bli en ljusglipa. Gissar på att det är nästan en cm glipa där det är som
amoreex: [citat] jadu. Jag hittade inte direkt något. Jag kapade av den en liten bit så den blev kortare och flyttade upp listerna en aning så de fungerade ihop med lite ny färg :)
Lasselano: Prova byta till ett justerbart slutbleck i karmen
Matti_75: Det finns specialskruvar som heter Framequick till innerdörrar. Annars är det bara att borra ur hålet
Matti_75: Bara att kapa. Den är inte bärande. Den kraftiga dimensionen är för att få tillräcklig isoleringstjocklek.
Pezzo: Ta k för tipset med att hyvla karmen. Väldigt lägligt gällande detta. Jag har träreglar i väggen med plywood och gips. Men förslaget med karmen blir perfekt. Tack för hjälpen! Mvh Pezzo
petlin90: [citat] Bodil, tack för infon, jag kommer nog att isolera med mineralull som Åsa tipsa om. Skall bara göra lite tempmätningsr först.
tergo: finns flexskum Microsoft Word - TDS Fogskum Flex 2019-09-26 (essve.com)
Maxirati: Tack för all input här. Självklart är jag inte nöjd med det här och kommer att ta upp det med entreprenören. Till saken hör dock att det varit en hel del anmärkningar på olika saker i vårt hus och den ansvarige avfärdar mycket som att "det blir så" och "det får man räkna med", samt diverse andra undanflykter. Det har nu gått 3 månader sedan slutbesiktningen och fortfarande
MoveMe: Senaste tiden denna vintern har vi hört konstiga ljud som låter som de kommer ifrån ytterdörren. Det låter som nån knackar en gång på dörren. Rätt högt och tydligt. Det händer minst 1 gång per dag och kanske fler gånger nu. Är det någon som vet vad det beror på? Är lite orolig att nånting är fel och behöver åtgärdas. Vår dörr är 2 år gammal Nordan dörr med sidoljus.