Behöver tips på en bra altandörr 22*10 med så pass högt u-värde att den inte immar på utsidan när det är normalt sommarväder. Jag har idag en NorDan fönsterdörr med bröstning och upplever att på morgonen och kvällen stora delar av vår och höst så ser man knappt ut genom glaset pga kondens. Den har u-värde 0,9. Hur högt u-värde behöver man komma upp till för att slippa det?
 
R Robertsjoo skrev:
Behöver tips på en bra altandörr 22*10 med så pass högt u-värde att den inte immar på utsidan när det är normalt sommarväder. Jag har idag en NorDan fönsterdörr med bröstning och upplever att på morgonen och kvällen stora delar av vår och höst så ser man knappt ut genom glaset pga kondens. Den har u-värde 0,9. Hur högt u-värde behöver man komma upp till för att slippa det?
Menar du kanske lågt? - Ju lägre U värde desto bättre isolation i dörren.
0,9 är rätt bra och jag tror att det blir svårt att komma så mycket lägre på standard sortiment, det går att få U värden på 0.6-0.8 som mest används i passivhus utan uppvärmning.
Frågan är ju hur dem räknat på din dörr - Är dörren eller glaset eller dörren i sin helhet 0.9?
Är det bara altandörren? Intilliggande fönster som även dem får kondens?

En annan aspekt är att putsa glaset, med smutsigt glas så "fäster" kondensen lättare.
Det finns även så kallade "kondensminskande" glas.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.