Då så, klart värt att byta. Men jag utgick från din frågeställning som föranledde trådstarten.M mugatu skrev:förstår att det låter petigt. Men det är fem dörrkarmar på övervåningen och på två av karmarna är plasten sönderslagen också. Så det känns som det kan vara läge att byta dem. De är ju snart 50 år gamla och dörrarna är inte heller i toppskick. Det är inget gediget hantverk som är värt att bevara tycker jag.
Hur gick det med det här till slut? Sitter i samma sits att jag vill behålla det gamla dörrbladet men har slått sönder plasttrekantslisten på karmen. Är det bästa sättet att köpa ny karm och anpassa till det gamla dörrbladets storlek/låshus samt att montera snap-in gångjärn på det gamla dörrbladet?
Är dörrbladet värt att spara? jag kastade ut karm och dörrblad och köpte ny dörr och karm som matchade.A aron89 skrev:
kolla måtten på dörren. Jag hade en gammal standard då dörrhålet var några centimeter för litet på höjden för dagens standardmått. Det gick lätt att såga upp dörrhålet så den nya karmen passade.
Det är en glasdörr som matchar två andra glasdörrar i huset och det verkar vara kostsamt att köpa något nytt med liknande utseende.M mugatu skrev:
Jag tror jag landar på att försöka ta bort trekantslisten utan att skada resterande plasten alltför mycket och ersätta med en fyrkantig list. https://www.byggmax.se/planhyvlad-vit-p08302169#884=33580&914=33636
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
det går ju alltid att prova. Går det så går det.A aron89 skrev:
Klicka här för att svara