Fönster & Dörrar
LasseTh: Har Velux takfönster med tillhörande fönstersmyg (heter det så?). Huset är snart 15 år och har varit med från början. Det konstiga är att fönstersmygen blivit för stor/djup, det verkar som om tjockleken på taket minskat eller så har fönsterna rört sig inåt/neråt och det är en spricka mellan innertaket och listen runt fönstersmygen som har ökat i storlek under årens gång.
Björn Johannesson: Nu har WCW lämnat slutgiltigt svar och de hävdar fortfarande att det inte är något fel på deras konstruktion. Detta trots att jag hittat en annan kund med samma problematik som fick en helt ny dörr med ändrad konstruktion. Dubbla tätningslister, en i den kalla delen och den andra i den varma delen. Precis som konkurrenternas konstruktion. Jag misstänker att de kalkylerat att det är
Björn Johannesson: Nu har WCW lämnat slutgiltigt svar och de hävdar fortfarande att det inte är något fel på deras konstruktion. Detta trots att jag hittat en annan kund med samma problematik som fick en helt ny dörr med ändrad konstruktion. Dubbla tätningslister, en i den kalla delen och den andra i den varma delen. Precis som konkurrenternas konstruktion. Jag misstänker att de kalkylerat att det är
Anna_H: Jag tänker att det bästa vore att byta hela partiet och sätta upp ett räcke?
Nummer27: [citat] Beijers RAW Stina är MDF, Swedoors är trä.
123abc: Varför inte använda drevband? Lägg drevbandet i frysen innan du använder det så får du lite extra tid innan det jäser ut och glöm inte att skära hörnen och lämna lite extra uppe och nere så det kan jäsa ut och täta i hörnen. Det är även möjligt att dreva med vanligt drev från utsidan om du så önskar annorlunda då infästningarna kan vara ivägen. Om du drevar med vanligt
Stefan N: Jag har från olika, det verkar va standardmått på storlekarna.
Suhagg: [citat] Tips på en som kan bygga om du är kring Stockholm http://malmochaska.se/
Bo arnold: En annan fråga hur brandsäkra är pvc fönster trä står ju emot brand ganska bra men pvc sjunker väl ihop vid värme o rutorna faller ut o tillför syre till branden dessutom bildas saltsyra när pvc brinner
Hallerudsbo: [citat] bättre med expanderande drev. Slipper man skära. Bara skjustera. Så enkelt om det skulle behövas
gone_fishing: Botten biten kan man ju byta, inte så lätt alltid men görligt men ofta är det dåligt längst ned på sidorna också och det är svårare. Annars limma i bitar mha epoxy. Sköter man kitt och färg kan det hålla rätt många år sen.
Superaneleh: Det finns ett ställe i alingsås som säljer delar till gamla hus, allt från kakelugnar till dörrhandtag. Borde gå att hitta där.? Hus till hus heter det.
Mazen: Vet att jag länkade till krauta, men det bör finnas på Beijer, XL o Woody.. kan var värt att höra om dom annars kan ta hem. Hur väl en 4 mm plyfa går att böja med bra resultat vet jag ej, men borde gå lättare efter att ha skurit rillor med en mattkniv tex..
Argastesnickaren: Jag fick bakslag på min dörr och dom godkände att jag skruvade dit en 1 mm plåt men det är ju ingen garanti för vad någonannan kräver så hör med han som besiktigade vad han godkänner.
mxjolle: Justja epdm gummi... Hittade det för en tid sen men kom inte på namnet. Tack
Stefan1972: Hitta en karm som passar utan vidare lär väl vara svårt. Dörrar gjordes inte direkt efter nån standard förr tillbaks. Kan ju ha mycket märkliga mått ibland. Är det ingen speciell dörr på det viset så tror jag nästan det är enklare att köpa en annan tidstypisk dörr med karm. Brukar inte vara nå större slantar i dem.
Argastesnickaren: Vad är det för fönster? Alla normala 3 glas går ju inte att dela så vad har du för fönster? 3 glas? 1+2 glas? Bild på insidan?
Nordjohan: Då får jag dra ut karmen så pass mycket att jag kan gå med panelen i liv med karmens ytterkant ? På bilden ser det ut som att lockpanelen täcker kanten på karmen ?
justusandersson: Som sagt man måste veta mer hur det faktiskt ser ut. Skjutdörrar ställer högre krav på begränsad nedböjning.
Staffans2000: [citat] Nja. Det beror på, hur mjukt det är. Min planka skär jag inte alls i. Det bästa är naturligtvis att sätta dit en ny bit. Använd isåfall något tätvuxet och kör med PUR:lim. Staffans
Franzi: [citat] Hej, köpte du denna dörr eller har nån erfarenhet av annan dörr från Skånska Byggvaror? Gillar den dörren på bild men den finns inte att se i butik...
onaka: Byta eller laga? Och för att byta till vad och laga med vad?
Drune: [citat] Tusen tack, vågade inte lossa/dra för mycket med risk att göra de värre eller knäcka något med detta gjorde susen
Ironside: [citat] Ja kanske, men risken finns fortfarande att stenen spricker upp till tidigare hål, iallafall om man borrar man borrhammare 1-2 cm från det gamla. Ska man bara fylla hålet så kanske man hade kunnat lämna 8 st skruvar i hålen och såga av dem med vinkelslipen. Det gör dock framtida jobb med att sätta in nya dörrar på ny nivå jobbigt men det är ju inte mitt problem
Ironside: Okay, så i siporex, hålsten och liknande material där man inte använder plugg så är det bättre att köra karmskruv? Eller hur ska man annars få rätt på en karm som bågnar innåt på mitten? Det jag kan tänka på är någon form av verktyg som man klämmer mellan de 2 karmarna och kan skruva på så att den expanderar men det känns lite overkill.