I
Ironside: Okay, så i siporex, hålsten och liknande material där man inte använder plugg så är det bättre att köra karmskruv? Eller hur ska man annars få rätt på en karm som bågnar innåt på mitten? Det jag kan tänka på är någon form av verktyg som man klämmer mellan de 2 karmarna och kan skruva på så att den expanderar men det känns lite overkill.
7 svar · 6,2k läst
fremax
fremax: Krukväxter trivs , du får mycket bättre u-värde och minskning av uv-strålning med 99%. Med vänlig hälsning, fremax
2 svar · 2,7k läst
1
123abc: [citat] Har du kvar monteringsverktyget? Ett rör med en pinne i? Om du har kvar det så kan du dra ur pinnen och använda röret som styrning när du borrar. Om röret är för långt så såga av lite så borren räcker igenom. Annars så ta ett drivdorn större insex/torxbits eller vad du har som är platt och lägg det emot kulan och slå till med en hammare så kulan blir lite platt så är
5 svar · 9,4k läst
·
JLyck
JLyck: Troligtvis bara att dra av. Eventuellt är det spröjs med fästen man måste vrida. Dom kan sitta ganska hårt. /fönsterputsare
2 svar · 3,8k läst
1
123abc: [citat] Jag vet inte vad som räknas som en tunnare bräda men 50mm/2=25mm, med 2st 25mm så bör du ha modulmått i urtaget om dina brädor är några millimeter tjockare eller tunnare så fungerar det ändå. Det går även att sätta en 45mm regel på ena sidan men det kräver bredare foder för att täcka. Det finns inget bestämt hur en dörrinstallatör hade gjort utan det är en bedömning
4 svar · 1,7k läst
1
123abc: [citat] Det är stödskruvarna och fungerar som så att dom har en stor skalle på andra sidan som "kilar" mot regeln bakom så karmen inta kan bågna. Om du skruvar dom åt andra hållet så kanske karmen bågnar mindre. Åt ena hållet pressar dom mot regeln så karmen bågnar mer när du skruvar men åt andra hållet måste dom skruvas om du ska kunna justera karmen för annars bottnar dom mot
10 svar · 2,0k läst
·
M
Mickelkarin: Ok, jag tar med låshuset till en låssmed och kollar om hen kan fixa det. Många tack för hjälpen
6 svar · 4,3k läst
·
1
123abc: Det är ett assa 2000 där är problemet ganska ovanligt. Du kan ersätta rakt av med ett nytt ASSA 2000 låshus eller Dorma DL9192. Om du istället vill byta till ASSA 2002 så måste du även byta ut slutblecket mot ett 1487-3
7 svar · 10,0k läst
·
K
KVC: [citat] Kommunen har stängt av telefonen till den avdelningen pga högt tryck och deras mejl får man väldigt svävande svar i. Vi planerar att sätta in både takkupa och takfönster samt inreda vinden till två sovrum. Är inne på att skicka in allt i ett bygglov och hålla tummarna att det går igenom, eller finns det något bättre sätt? Försöker undvika att det ska dra ut på tiden mer
10 svar · 4,0k läst
M
Mehdi665: Hej kära vänner ! jag har funderingar angående gamla dörrar med deras konstiga karmar och jag vill veta hur ska man byta dem ? Först tänkte jag att byta bara själva dörren och slipper att byta gamla karmen men tyvärr när jag köpte en ny dörr från Bauhaus då inte gick att sätta den nya dörren på den gamla karmen och därför tänkte jag att byta både dörr och karmen och sätta
0 svar · 1,6k läst
·
Demmpa
Demmpa: Först får du kolla så att karmen är i lod (bägge hållen), ena hållet justeras med karmskruvarna/karmhylsorna. Dörrbladets höjd justeras med skruvarna, uppifrån & nedifrån, i vardera gångjärn. Själva gångjärnen går att justera med gångjärnsknäckare/gångjärnsriktare.
1 svar · 2,0k läst
·
1
123abc: Det finns ingen standard för dessa dörrar så vanligtvis passar det inte att byta dörrblad mellan olika sorters dörrar och tillverkare. Däremot fungerar det att byta mot en ny dörr med karm som stämmer överens med hålet i väggen (modulmått)
1 svar · 2,8k läst
·
1
123abc: Ja det kräver inte en massa extra arbeta att byta från ASSA 2000 SYM till ASSA 2002 det enda är att du även måste byta slutbleck . Kontrollera vad du har för slutbleck idag så det blir rätt plösmått t.ex 1887-2 byts mot 1487-2 som bör passa i samma urtag. Om du av någon orsak inte vill byta slutbleck så kan du ersätta med ett Dorma DL9192 istället. Urtagen i dörren följer
1 svar · 3,3k läst
S
Stefan1972: Står det ingenting nånstans om fabrikat eller tillverkare så kan det ju vara vad som helst............finns ju inte direkt nån standard på sånt här och är det dessutom lokaliserat utomlands så blir det ju ännu svårare. Inhemska grejer brukar iallafall ha fabrikat på låsdetaljer präglat så kan man gå den vägen. Men är det typ 30 år gammalt så kan det ju vara passe för
1 svar · 2,6k läst
·
D
Derbyboy: Tack! Det som är lite tråkigt är väl att jag minskar glasrutan genom att först sätta den nödvändiga salningen (plankan mot regeln) och sen dessutom en glaslist. men förstår inte hur jag skulle kunna få till det på annat godnatt sätt. Jag vill ju inte ha den bärande vertikala regeln ”naken” utan den måste ju kläs in med den plankan som jag sedan jackar ur för fönsterblecket.
14 svar · 3,6k läst
·
HasseTeknik
HasseTeknik: Börja med det uppenbara d.v.s vredet för handtaget, fjäder till detta och sedan låskolven och dess fjäder, så har du inte så många prylar kvar att klura ut var de ska sitta. Nyckel ska ju kunna spärra regeln när " något" ändrar läge.
1 svar · 1,7k läst
·
G
Girasol: Hej, det har gått bra. Har beställt två ggr och vi har mött upp vid mötespunkterna och är helnöjda med fönstren.
4 svar · 3,6k läst
P
Peter_K: Håller med. Bytte fasad och tillägsisolerade. Mycket pyssel med utvändiga smygar och när jag sen bytte fönster efter några år var det ju bara att riva bort och kasta brädor och fönsterbleck då de nya fönstren skulle monteras längre ut i fasaden.
2 svar · 3,4k läst
1
123abc: [citat] Jag tror den skruven kommer brista om du försöker skruva ut den men då lyckas du få loss det låsbara handtaget. Det är svårt att göra spår i en skruvskalle som ligger försänkt i handtaget, då förstör du handtaget och men kan kapa loss det eller göra spår i skruvarna. Enklast utan spec0ial bits är att driva runt skruvarna men det går trögt i trä utan förborrning och
19 svar · 4,1k läst
·
1
123abc: Jag har sett dom men fortfarande vet jag inte hur det ser ut på andra sidan det nitar vi ser kan likväl vara stångstyrning även om höjden mer känns som en stolphållare som håller fast låshuset. Det enklaste är att skruva loss allt och ta några bilder och sedan skruva tillbaka allt. Om jag ska gissa beroende på det som syns på bilden så är jag nästan helt säker på att det är ett
10 svar · 6,0k läst
·
Hosianna
Hosianna: Jag har två (små) öppningar som behöver innerdörrar 1) 170x86 cm med lite extra isolering 2) 191x69 cm till badrum i källaren. Har ni några tips på hur man får till det. Har tänkt att tillverka det själv men funderar över om det kanske finns möjlighet att köpa.
0 svar · 1,8k läst
1
123abc: [citat] Låsurtagen följer standarder (enligt SS 81 73 83, NS 3155, SFS 5208) så det passar att flytta över det ni har i den andra dörren så länge ni inte har OSYM men det är möjligt att fixa så även ett osym passar. Om nu har ett assa 2002 så skiljer slutblecket och då får ni kontrollera att plösmåttet stämmer mellan dörrarna annars får ni skaffa ett nytt slubleck för att det
2 svar · 1,6k läst
MatteNils
MatteNils: Tack för avrådan, kommer säkert ha effekt! Men går det att såga och slå ihop till en dörr, dvs 190x120, vad blir då tyngd/tryck/bärighet?
8 svar · 1,6k läst
·
T
Trollskidan: Hej Den ska gå åt höger bakom nuvarande skafferi. Funderar på den blir något mellanting av inbyggd å utanpåliggande beroende på hur väggen är uppbyggd Vet de är stående plank 2" i den
4 svar · 2,1k läst
·
I
Idetjärn: Har någon erfarenhet av Sveadörren (pardörrar) map kvalitet och hållbarhet?
0 svar · 2,0k läst
G
Anonymiserad 433451: [citat] Stämjärn eller huggmejsel knacka försiktigt från dörrsidan.. Med en hammare..
1 svar · 2,4k läst
·
M
Miscela: Hej, Vi har köpt ett hus och ser att det på några fönster finns överbleck men att gavlarna inte är bockade. Hittills har jag gått bet när jag försökt kontakta plåtslagare för att få det åtgärdat. Försökt hitta en video på Youtube osv men hittar bara hur man bockar fönsterbleck som sitter nedanför fönstret. Någon med bild, tips, länk?
0 svar · 1,1k läst
C
Calle.klby: [citat] Hej takläggare. Jag förstår ditt resonemang fullt ut. Har vridit och vänt på för och nackdel, hade det var nått typ av vardags eller extra rum på övervåning, så hade det fått varit takfönster kvar. Vädring möjligheter har vi ändå, en stor balkong med dörr ifrån sovrummet och fönster i andra rummen att vädra under sommartid, samt även en fukt/vädring styrd
4 svar · 4,6k läst
·
V
Vante: [citat] Du ser ut ha en 68mm karm
3 svar · 1,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.