R
rqx: [citat] Fast detta är ju renovering så jag kan ju inte göra denna lösningen att fästa bakom fjällpanelen tyvärr
14 svar · 5,8k läst
·
M
MKKKK: Vi bytte till Innerdörr Swedoor Stable GW BxH: 90x210 cm. Mycket bättre ljudisolering, identisk utseende och gick bra att byta rakt av.
2 svar · 3,2k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Om vi antar att någon kan skapa en fungerande nyckel utifrån bilden kan väl denne någon ha precis samma nytta av bilden som om personen själv hittat nyckeln. Utan ytterligare information torde nyttan dock vara rätt begränsad.
30 svar · 7,2k läst
H
hapazard: Sen är det ju enkelt att skaffa skjutdörrsbeslag och sätta på vilken dörr som helst som är av lämpliga dimensioner. En regel i överkant, en skena under den och den hängs dörren i.
2 svar · 2,1k läst
Shakalaka
Shakalaka: Hur gick det med era H-fönster? Någon som haft kondensproblem?
12 svar · 17,5k läst
·
1
123abc: Du kanske behöver rikta gångjärnen? Hade du inga översiktsbilder på in och utsida med stängs dörr så man kan se hur dörrbladet sitter i karmen. Jag tycker det ser ut som om gångjärnen är justerbara i sidled men trots det kan du behöva rikta gångjärnen.
8 svar · 4,5k läst
·
1
123abc: Ett nytt ASSA 2002 bör fungera bra men om du inte vill ha ASSA så finns Dorma DL9192 med samma funktion men då måste du även byta slutbleck men i övrigt stämmer allt. Jag ser ingen vredskylt på bilden, finns det en vredskylt så du kan utnyttja hemma bekvämt och borta säkert?
3 svar · 2,9k läst
·
Tomture61
Tomture61: [citat] Läs detta innan du handlar ytterdörr , verkar finnas 2 leverantörer med bättre kvalite än alla de andra . Snickarper är en av de som är ok . https://www.byggahus.se/forum/threads/nya-ytterdoerrarna-tal-inte-att-sitta-utomhus.410921/
14 svar · 29,8k läst
H
Helliner: Har precis varit i kontakt med vår kommuns bygglots som sa att bygglov behövs om du ska ha större fönster, ersätta fönster med altandörr eller byta färg på fönster.
4 svar · 2,4k läst
·
A
AndersS: Även justera foder och ev. anpassa plåten för det finns ett hålrum som ska tätas.
7 svar · 2,4k läst
·
K
Krokodilen31: [citat] Tänkte detsamma läste med intresse, bor själv i en 30 talsförening och vi har just handlat upp säkerhetsdörrar, mest intressant tycker jag egentligen brandsynpunkten och möjligen lite bättre ljudisolering......självklart blir det lite svårare att bryta sig in, men mig vetande har det inte hänt att någon brutit sig in i en lägenhet här i husets 90 åriga historia......men vem
55 svar · 33,9k läst
·
hsd
hsd: En ny tätningslist kan vara lite för tjock så kolven inte går in i slutblecket, hur funkar det om Du trycker till dörren lite extra när den stängs Kan även vara dlitage på gångjärn så kolven hamnar lite för långt ner och inte går in i slutblecket , är det lyftgångjärn så botas det med en slitbricka
15 svar · 23,5k läst
·
B
bengt_1966: Idag har man lossat på fönster blecket, såg inte ut om något hade tagit skada Men har nu lagt fog och sedan popnita fast fönster blecket igen, nu är det tätt iaf ( hoppas jag ) det var inte så svårt som jag trodde Tusen tack för alla tipps o tankar,
9 svar · 3,9k läst
·
1
123abc: Du har i alla fall allt du behöver. Det finns en tråd där inställning av dörrstängare diskuterats. https://www.byggahus.se/forum/threads/problem-med-doerrstaengare-i-brf.366439/ Angående borrmallar så är det vanligt att dom utgår från centrum gångjärn men du måste även ha koll på dörrstängarens gång så du får rätt funktion. Montaget kan skilja beroende på vilken sida av
1 svar · 2,0k läst
·
Stefan N
Stefan N: Köp en bitsats för säkerhetsbits. https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/bits/bitsmejslar/bitsmejselsats-61-delar-2000019585?gclid=CjwKCAjwjbCDBhAwEiwAiudBy_fMHwRhgBpNw4hFGrMcBGeOLCIp46Gvl3wSv13_04ij8EFug__t0hoC1JAQAvD_BwE
1 svar · 2,5k läst
·
Jonas Persson
Jonas Persson: Det var inte lätt, men till slut så... Låssmeden fick söka och ringa sina leverantörer och de tog sin tid på sig att få fram dem. Men nu har jag två:) De säljs i delar, dörrblad och karm. Trots att det är delen på karmen som har möjlighet att justera i sidled är det den enklare delen som är dyrast. Totalt kostade två gångjärn 550:- [bild]
11 svar · 4,2k läst
·
N
nybyggarn3: [citat] Jag tror att jag använde denna:
4 svar · 2,6k läst
·
P
Anonymiserad 282191: [citat] Gera som vanligt(45grader)finns ju tunna hörnlister i plast som limmas också.
9 svar · 7,1k läst
·
1
123abc: [citat] Då det gamla var ett låsbart handtag (vänster, 8mm) så vill du troligtvis ersätta med ett nytt låsbart handtag och det enklaste är ett BG293 men egentligen kan du använda valfritt låsbart handtag. Om du vill ha samma nyckel som till övriga huset så finns det andra låsbara handtag.
3 svar · 1,8k läst
·
nic_k
nic_k: [citat] Det är 4 fönster som är storlek 11 X 13 (en-lufts, 2-glas) och ett som är 18 X 13 (två-lufts, 2-glas). Med 2-glas fönster blir det förstås "dubbelt så mycket" jobb per fönster. Det kanske är det som de 10 timmarna baseras på...
7 svar · 7,4k läst
·
K
KungAnka: Då är vi nog inne på samma linje, det får bli lack. Det är nog dessutom mest likt äldre behandlingar också. Den gamla fernissan går inte att få bort helt utan att slipa bort onödigt mycket av tröskeln, den sitter djupt nere i små häck, det är därför jag väntade med det. Under ny lack tror jag det funkar, men inte vax.
2 svar · 3,2k läst
·
O
Oaklake: Hej! Tänkte sätta vattbrädor (lutande 30 grader utåt, infogade under panelen) över fönsterfodren. Behövs plåt över dessa, eller är det onödigt?
0 svar · 1,3k läst
L
Lennartskök2020: Har någon bytt fönster i ett 70talshus från Myresjö?
0 svar · 1,5k läst
Larsa
Larsa: Knacka ur sprintarna lyft ur dörren. Sen ut med Låskistan, öppna den och lås upp låset.
3 svar · 6,1k läst
I
Ich bin ein Bauer: Ett av våra sovrum ligger på källarplan. Vi vill kunna ha fönstret öppet nattetid utan att få in insekter eller gnagare. Fönstret är i dagsläget utåtgående så om man sätter insektsnät på insidan innebär det att kryp/sniglar som satt sig på insektsnätet under natten hamnar inomhus när man stänger. Det vill vi inte. Jag hade därför tänkt byta fönstret till ett inåtgående
0 svar · 2,6k läst
F
Fredde T: Jag håller på bygga en bastu. Har ritat upp lite snabbt i SketchUp vad min plan är med detta bygge. Tanken är att jag ska ha ett härdat glas som enligt bild, men min fundering är hur jag ska fästa glaset för snyggast finnish Kan tillägga att glaset går ut mot en relax. /Fredrik
0 svar · 1,3k läst
·
J
JohanKM: [citat] Nu funkade det! Tack för hjälpen och ha en glad påsk så småningom.
9 svar · 22,6k läst
·
1
123abc: [citat] Vad bra att det löste sig.
6 svar · 6,0k läst
1
123abc: Börja med att smörja spanjoletten med sprayfett eller låsspray. Det finns ett smörjhål i spanjoletten i höjd med låshuset, smörj även rörliga delar som kolvar , hakregel, överföring osv. Om det inte blir bättre så måste spanjoletten bytas ut, du måste mäta upp spanjoletten eller ta med den till en låssmed som måttar upp den och beställer. De flesta spanjoletter är
1 svar · 3,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.