Hej, Vi håller på att reklamera fönster från WCW och vill gärna höra vilka problem andra kunder haft och hur det löst sig?
De vi har problem med är av inåtgående typ.
Vi valde denna tillverkare eftersom de har ett väldigt gott rykte, så ni behöver inte skriva om hur nöjda ni är med era fönster, altandörrar och balkongdörrar för det har vi redan förstått.
 
Jag har en inåtgående dörr de skall byta. Den har bråkat från dag-1 och nu skall de byta ut den.

Tyvärr är det svårt att få inåtgående täta. Utåtgående tätar mer, ju hårdare det blåser. Inåtgående blir glesare ju mer det blåser.
 
  • Gilla
Björn Johannesson
  • Laddar…
Grattis att du lyckats övertyga dem om att dörren är felaktig och byter ut den och hoppas att den nya dörren funkar bättre.
Vi har också haft problem med våra inåtgående WCW fönster från början. De läckte in vatten vid första regnet, men det kom de och fixade. Enligt de trevliga serviceteknikerna berodde det på en miss i produktionen som också skett tidigare. Detta vill givetvis inte WCW erkänna, men så är det nog många gånger att folk som jobbar med grejjerna är ärliga, medans de som har hand om reklamationerna har som jobb att mörka och förneka alla problem.

Nästa problem upptäckte vi på vintern då vi av en slump upptäckte en massa kondensvatten inne i fönsterkarmen. Jag behövde nämligen öppna ett fönster på vid gavel för att vädra ut slipdamm.
Normalt öppnar vi bara fönster i vädringsläget och då syns inte kondensen. Putsar dem gör vi vid milt väder så då bildas ingen kondens. När vi kollade resten av fönstren hade de samma kondensproblem.
Ett fönster på WC och ett i köket med golvvärme och konstant mekanisk frånluftsventil i taket i båda rummen. Resten av fönstren sitter på övervåningen i sovrummen med elelement under och friskluftsventil upptill bredvid fönstret.

Berättar allt detta då WCW hävdar att de har haft ytterst få klagomål på denna typ, men hur många öppnar upp fönster helt på vintern?
Finns säkert många som har inåtgående fönster med detta problem. men märker det inte förens garantin gått ut, så då finns det ju ingen anledning för WCW att ändra konstruktionen.
Felet jag och besiktningsmannen jag anlitat anser är att konstruktionen är felaktig då lufttätningen sitter i den kalla delen av fönstret.
Den sitter på insidan av den yttre aluminiumprofilen och kondensen som uppstår där när den varma inomhusluften möter denna kalla yta rinner ner och lägger sig nere på träkarmen. Detta är ett hålrum runt hela fönstret där en av ytorna är denna kalla delen.
Lufttätningslisten på andra fabrikats inåtgående fönster sitter istället på en av de varma ytorna närmast inomhusluften. WCW hävdar att detta inte är något konstruktionsfel utan att det är för fuktigt i vårat hus istället. Konstigt då att vi inte hade dessa kondensproblem på de gamla utåtgående träfönstren från 70-talet...
Dessutom har vi även separerat köksfläktutsuget från allmännluftutsuget och satt in var sin kanalfläkt av kraftigare modell i samband med fönsterbytet.
 
Redigerat:

Bästa svaret

På mina nya dörrar skall de sätta dubbla tätningar, en på kalla och en på varma sidan. Även jag har haft problem med kondens i karmen då det kommer ut varm och fuktig luft som kondernseras när den träffar det kalla skiktet.
 
  • Gilla
Björn Johannesson
  • Laddar…
Ja, jag misstänkte att de hade samma felaktiga konstruktion på inåtgående balkongdörrar, för jag hörde serviceteknikerna prata om en fransk balkong de varit och försökt fixa innan de kom till oss...
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Det låter som en utmärkt lösning med dubbla tätningslister.
Själv ska jag också försöka få dem att byta ut våra fönster till antingen ändrad konstruktion som de ska göra för dig, men allra helst hoppas jag att de byter till utåtgående av samma skäl som du skrev om först. Varmt tack ska du ha Robert för dina inlägg.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
B Björn Johannesson skrev:
Det låter som en utmärkt lösning med dubbla tätningslister.
Själv ska jag också försöka få dem att byta ut våra fönster till antingen ändrad konstruktion som de ska göra för dig, men allra helst hoppas jag att de byter till utåtgående av samma skäl som du skrev om först. Varmt tack ska du ha Robert för dina inlägg.
 
Nu har WCW lämnat slutgiltigt svar och de hävdar fortfarande att det inte är något fel på deras konstruktion. Detta trots att jag hittat en annan kund med samma problematik som fick en helt ny dörr med ändrad konstruktion. Dubbla tätningslister, en i den kalla delen och den andra i den varma delen. Precis som konkurrenternas konstruktion.
Jag misstänker att de kalkylerat att det är billigare för dem att göra så än att anlita en egen besiktningsman som letar svepskäl.
De tog hit en nämligen som klagade på att vi har akvarium och eftersom det blåser på huset ibland så blir det tidvis övertryck i vissa av rummen på övervåningen och det gör att den varma fuktiga inomhusluften ”trycks” ut i fönsterbågarna och kondenserar mot den kalla tätningslisten på aluminiumprofilen.
Det konstiga är att även fönstren på nedervåningen, på toaletten och i köket har samma kondensproblem men där finns inga friskluftsventiler där vinden kan ta sig in!
Så nu står vi har med utredningar som talar rakt emot varandra från två ”oberoende” besiktningsmän och en OVK utan anmärkning.
Det är bara att gilla läget och surt betala för undersökningen som Westcoast Windows sa att dom skulle betala om den kom fram till att det är fel på fönstren! Men istället anlitade de en egen besiktningsman som kom fram till att det är för fuktigt i vårat hus och att det är akvariets och blåstens fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.