S
D Derbyboy skrev:
Är den verkligen för kort?

Skulle man inte bara sätta ytterligare en list?

Den undre listen oavsett trä- eller metallist sitter alltid hela vägen så att vattnet inte rinner ner i sidan. De vertikala glaslisterna släpper man upp 3 mm så att inte vattnet sugs fast av kapillärkraften. Om man har sån där aluminiumlist brukar man jacka ur i bakkant på glaslisten.

Hittade en bild.
Ett källarfönster med en aluminiumlist längst ner för att förhindra vattenintrång, intill en trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Fruhus
  • Laddar…
Tror inte du behöver den där passbiten om du bara ser till att måla karmen syns. Underblecket kommer leda bort vattnet. Om jag vore du skulle jag byta alla fönsterbleck om de är målade som på bilden. Kommer vara ett lyft och du slipper allt skrapa, måla etc... Antingen köper du nya själv och bockar. Jag har beställt mina hos åklagare och det var är inte många kronor dyrare.

D
Tusen tack,

Jag ska sätta ett kassettfönster mellan två bärande reglar och funderar på hur jag ska bygga ut det hela.

Jag har gjort en skiss men nu blir jag osäker

• Skiss av installation av kassettfönster mellan två bärande reglar i väggkonstruktion.
    Skapa konto
S
D Derbyboy skrev:
Tusen tack,

Jag ska sätta ett kassettfönster mellan två bärande reglar och funderar på hur jag ska bygga ut det hela.

Jag har gjort en skiss men nu blir jag osäker
Man brukar göra en karm med fals som man sätter glaset i. Den monterar du som vilken dörr eller fönster som helst och drevar spalten.

T Tompafix skrev:
Tror inte du behöver den där passbiten om du bara ser till att måla karmen syns. Underblecket kommer leda bort vattnet. Om jag vore du skulle jag byta alla fönsterbleck om de är målade som på bilden. Kommer vara ett lyft och du slipper allt skrapa, måla etc... Antingen köper du nya själv och bockar. Jag har beställt mina hos åklagare och det var är inte många kronor dyrare.
Ja de är fruktansvärt fula men inte prio att lägga pengar på just nu.

S
Samma fönster fast innan glasning.

Ofärdigt fönster i vägg utan glas med verktyg och byggmaterial på marken.
Skapa konto

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Grejen är ju den att jag vill ha det så nätt och tunt som möjligt ska jag bygga en karm kan jag lika väl köpa ett fast fönster. Samtidigt vill jag inte att den bärande vertikala reglarna mellan fönstrena ska vara ”naken” någonstans.

S
Reglar brukar aldrig vara helt raka eller perfekt monterade.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.