6 181 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Justera karmhylsa i efterhand?
Hej,
Hur är det egentligen tänkt att en karmhylsa ska justeras i efterhand? I detta fall bågnade båda karmar inåt på mitten. För att rätta till detta behöver karmskruven dra in karmen mot väggen vilket inte går att göra i första steget då den endast kan klämma sig fast.
När man försöker justera en karmhylsa på detta håll medför det att skruven som sitter genom karmhylsan och in i väggen lossnar?
I detta fallet var det långa skruvar för lättbetong utan plugg. D.v.s. det fanns inget direkt motstånd i skruven att inte snurra ut.
MVH
Hur är det egentligen tänkt att en karmhylsa ska justeras i efterhand? I detta fall bågnade båda karmar inåt på mitten. För att rätta till detta behöver karmskruven dra in karmen mot väggen vilket inte går att göra i första steget då den endast kan klämma sig fast.
När man försöker justera en karmhylsa på detta håll medför det att skruven som sitter genom karmhylsan och in i väggen lossnar?
I detta fallet var det långa skruvar för lättbetong utan plugg. D.v.s. det fanns inget direkt motstånd i skruven att inte snurra ut.
MVH
Produkter som diskuteras: "karmhylsa"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Vet inte hur erfaren du är med verktyget, men det har två ändar, varav den ena är till för att justera och den andra för att skruva fast skruven. Se till att du använder rätt ände om du inte gjort det.
Har du redan koll på detta så är ju problemet att karmskruven inte sitter fast och då går det givetvis inte justera. Då kanske då måste borra upp ett nytt hål (14 mm borr) och flytta karmskruven.
Har du redan koll på detta så är ju problemet att karmskruven inte sitter fast och då går det givetvis inte justera. Då kanske då måste borra upp ett nytt hål (14 mm borr) och flytta karmskruven.
Jag har tidigare bara satt vanliga karmskruvar men denna gången försökte jag mig på Karmhylsa Adjufix. Butiken gav mig vanlig "karmskruvsnyckel" för att skruva i och justera, de hade inget special verktyg. När karmen väl var fastklämd på plats med karmhylsorna borrades 5.5 mm hål för de 120 mm långa skruvarna(för lättbetong och hålstensbetong), enligt instruktionerna skulle ingen plugg användas. För att inte riskera att dra i sönder hålstenen så spände jag endast med handkraft på vanlig rak skruvmejsel. Tanken var att om jag drog skruven för hårt så skulle hålstenen krossas och därmed helt tappa stabil infästning.H huggan skrev:Vet inte hur erfaren du är med verktyget, men det har två ändar, varav den ena är till för att justera och den andra för att skruva fast skruven. Se till att du använder rätt ände om du inte gjort det.
Nu fick jag ju rätt på det till slut men det kändes inte som rätt tillvägagångsätt. När jag skruvade in karmhylsan så drog den med sig skruven ut och då fick jag skruva in skruven igen med handkraft vilket då justerade in karmen rätt.
Vet inte varför jag läste karmskruv, du har ju tydligt skrivit karmhylsa. Då måste du lossa skruven innan du justerar hylsan, då spelar änden ingen roll på verktýget. Sen skruvar du in karmhylsan önskat antal mm och sedan drar åt skruven igen.
Aha! Men om hylsan ska dra karmen mot skruven så blir det ett drag mellan hylsa och skruv. Om då skruven redan är lite lossad när man börjar skruva moturs på hylsan så är det stor risk att skruven hänger med? Kanske fungerar detta bäst om man sätter det i annat material ex plugg eller trä som ändå kommer ha ett visst grepp om skruven när den är lite lossad. I sten blir det mer eller mindre ingen motståndskraft för skruven att skruva ut sig när den lotsats en aning.
Okay, så i siporex, hålsten och liknande material där man inte använder plugg så är det bättre att köra karmskruv? Eller hur ska man annars få rätt på en karm som bågnar innåt på mitten? Det jag kan tänka på är någon form av verktyg som man klämmer mellan de 2 karmarna och kan skruva på så att den expanderar men det känns lite overkill.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden