Tjena, tänkte köpa mig en skumpisol till när jag ska skumma mina fönster. då lyder min fråga om det är samma storlek på anslutningarna på burkarna imellan olika fabrikat eller om jag kan köpa pistolen på byggmax och skummet ifrån essve?

• Gilla
E_W
  • Laddar…
  • Gilla
Ironside och 1 till
  • Laddar…
H
Gott att inte skumma om man vill skjustera något.
Skummar inget längre.

hade en känning som skumma en dörr, på med foder och tänkte sig inte för vilket skum han använde.
Sprängde bra i karm och dörren var svår öppnad när det svällt klart.

skum är skit.

• Gilla
Maveric77
  • Laddar…
Ja, vanligt fogskum sväller för mycket. Men det finns de som kallas montageskum, eller Biltemas stenlim.

H
Bäst är om man kan undvika skum.

de som monterade fönster här använde svällande fönster drev det var väldigt smidigt.

H Hallerudsbo skrev:
Gott att inte skumma om man vill skjustera något.
Skummar inget längre.

hade en känning som skumma en dörr, på med foder och tänkte sig inte för vilket skum han använde.
Sprängde bra i karm och dörren var svår öppnad när det svällt klart.

skum är skit.
Fogskum är världens bästa uppfinning!

Om man använder skumpistol som TS ska så är man riktigt klantig om man inte kan justera fogmängden. Går att göra små ärtstora kulor utan problem om man vill.

Brukar köra Biltemas biiligare pistol, fungerar utmärkt. Samma gänga på alla burkar. Finns ingen anledning att köra stenlim.

Har hittills aldrig behövt efterjustera något, men behövs det så måste man skära fogskummet först.

Jo, men sen ska jag använda flexskum som är anpassat för det och enligt säljaren ska det dessutom funka utmärkt att efterjustera. Ni fpr görna ett omdöme när det är klart

• Gilla
Autodidak1
  • Laddar…
Det är samma anslutning på fogskummsflaskorna avsedda för pistol.
Låt pistolen sitta kvar på flaskan efter du är klar.
Köp även fogskumsrengöring som har samma gänga samt ett munstycke som du använder när pistolen monteras av från flaskan t.ex när du byter flaska.

Däremot så behöver du troligtvis ingen skumpistol om du inte sa skumma väldigt mycket eller har behov av att begränsa flödet.
Köp även en sprayflaska för att fukta ytor med vatten innan du skummar.
Lägg även hellre 2 lager än 1 för du bör helst inte skära i det stelnade skummet då du då öppnar porerna vilket gör att 1komponets fogskum står emot vatten sämre.

H
Jimmagnusson Jimmagnusson skrev:
Jo, men sen ska jag använda flexskum som är anpassat för det och enligt säljaren ska det dessutom funka utmärkt att efterjustera. Ni fpr görna ett omdöme när det är klart
bättre med expanderande drev.
Slipper man skära.
Bara skjustera.
Så enkelt om det skulle behövas

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.