Vi har bestämt oss för att byta fönster i huset efter mycket velande.
Valde att ringa hit mockfjärd för att mäta fönster och ge offert.

Nu i efterhand har jag hört att dom är bland dom dyraste på marknaden, men att många tycker det är värt det eftersom deras helhetslösning är smidig. Vet inte vad som skiljer dom och motsvarande leverantörer där?

Eftersom ett hembesök tar sin lilla tid och ingen annan leverantör vill lämna någon offert innan dom varit här och mätt själva, Dvs att dom godtar inte mina mått ifrån mockfjärd för att räkna fram ett pris.
Frågan är då om det är värt att ta hit diverse leverantörer för att jaga bästa pris?

Ni som tagit er tid att ta in flera offerter, har det skiljt mycket i pris.
Finns det någon leverantör som det kanske är värt att betala lite mer för?
 
Säger bara en sak JÄMFÖR ALLTID! Mockfjärd har som alla företag bra och dåliga montage/nöjda kunder.
Som regel skulle JAG säga att svenska fönster (sp,mockfjärd,Traryd och Elit ) är att rekommendera, de har likvärdiga prestanda/kvalité/service . Har hört mycket negativt om mockfärds försäljningsmetoder där de pressar fram en godkänd offer direkt på plats(skriver ut i bilen) ,lockar med "erbjudanden" som i slutändan ändå är lika dyra som andra leverantörer. Men som redan sagt, jämför och hör runt i bekantskapskretsen, kanske någon nyligen bytt och kan tipsa?

Lycka till med fönsterbytet!

Med vänlig hälsning, fremax
 
När vi bytte fönster så hade vi bl.a. Mockfjärds här och mätte och kan säga att dom ville verkligen pressa en att välja dom på direkten.
Vi gjorde det inte och valde skaala fönster och dörrar ist som var 50kkr billigare för mer jobb och bättre service dessutom.
Annars är det inget fel på mockfjärds fönster.
Tillverkas samma line som traryd och sp bl.a. fick jag höra
 
Upplever inte han som var hos oss som pressande. Han sa ingenting om när han måste ha ett svar.
Dock känns ordinarie pris väldigt dyrt så skulle väl inte bli förvånad om man höjt priserna och sen kör med kraftiga rabatter i stället.

Vi ska även byta ett takfönster som långt ifrån alla kan erbjuda om jag förstått de rätt? Vilket är ganska dyrt också.

Bekvämligheten har ju sitt pris också.
Allting ingår i priset inkl bortforsling av dom gamla fönstrerna också.

Men när de kan skilja så mycket som 50kkr så börjar vi prata väldigt stor skillnad. Men antar att de va rätt många fönster och dörrar?

Men vilka mer företag finns de som erbjuder en helhetslösning al'a mockfjärd?

Vill bara kolla så jag inte missar något bra företag? 😊
 
Vi bytte till Mockfjärdsfönster och är supernöjd med installationer och fönster! Väldigt omtänksamma och lade bla ut mattor att gå på och gjorde ett riktigt bra jobb!
 
Haas84 skrev:
Upplever inte han som var hos oss som pressande. Han sa ingenting om när han måste ha ett svar.
Dock känns ordinarie pris väldigt dyrt så skulle väl inte bli förvånad om man höjt priserna och sen kör med kraftiga rabatter i stället.

Vi ska även byta ett takfönster som långt ifrån alla kan erbjuda om jag förstått de rätt? Vilket är ganska dyrt också.

Bekvämligheten har ju sitt pris också.
Allting ingår i priset inkl bortforsling av dom gamla fönstrerna också.

Men när de kan skilja så mycket som 50kkr så börjar vi prata väldigt stor skillnad. Men antar att de va rätt många fönster och dörrar?

Men vilka mer företag finns de som erbjuder en helhetslösning al'a mockfjärd?

Vill bara kolla så jag inte missar något bra företag? ��
Helhetslösning med viss modifikation. De anlitar underleverantörer som bara gör vanliga fönster. Sedan säger de att de anlitar annan firma för takfönster eftersom det är så komplext. Hur dessa underleverantörer är och erfarenhet får du se. En granne hade nybörjare på takfönster som bara jobbat med det två månader. Ser inte så snyggt ut men vid kontroll var det i alla fall tätt då de numera lägger gummimatta runt takfönster.

De förvrider räkningen så det blir mycket på rotavdraget som kommer att sjunka efter årsskiftet. Enligt skatteverket gör de i dag inget fel men de ser över det. Fönster och material blir billigt men höga arbetskostnader där du får dra av 50%. Vissa firmor gör på detta sättet för att göra bra affärer och få kunderna nöjda. Vilket gör att de nu sänker rotavdraget och försöker rätta till det.

Det positiva är att fönsterna har bra kvalité. De har integrerade fönsterbrädor som uppskattas av en del. Smakar det så kostar det. Jag anlitade snickarfirma som ordna andra fönster och satte upp dem till lägre pris och kostnad.
 
Redigerat:
Stämmer nog ganska bra att dom höjer upp arbetskostnaden. Tror närmare hälften på våran offert va arbetskostnad.
Så ur den synvinkel kan man väl kanske förstå regeringen när dom säger att kostnaderna drar i väg. Att rot inte är lika effektivt som många tror.

Vad de gäller vem som gör vilket arbete spelar inte mig någon större roll. Bara de blir bra. Blir de inte de kommer dom få göra om de tills jag är nöjd. De har jag redan klargjort för dom.

Kommer nog köra på mockfjärd bara för takluckans skull. Verkar vara långt ifrån alla som ens vill röra nåt där uppe med tanke på dw komplexa arbetet de innebär.

En annan firma kunde erbjuda fönstrerna inkl allt runt omkring billigare men ville inte röra takluckan.
Skulle jag få ta den separat vilket lär bli dyrare till slut.

Som sagt, klart man kan hitta billigare men med denna lösning kan jag sitta med armarna i kors under hela bytet. De tycker jag är skönt och värt lite extra.
 
Jag tror inte du kommer att bli missnöjd. Det är många vid vårt område som har dem. De i sin tur ger goda referenser.
 
N
Bättre än alufönster
 
  • Interiörvy av ett fönster med spetsgardiner, levande ljus och en stjärnlampa, i ett gammalt hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
alfredskogberg och 1 till
  • Laddar…
N Nephew skrev:
Bättre än alufönster
Nekrobump
 
  • Haha
Luddis_1
  • Laddar…
N
T TheGame skrev:
Nekrobump
En hederlig retrobump!
 
Så otroligt sorgligt det är med alla dessa fönsterbyten när folk slänger ursprungliga träfönster med valsat glas och sätter in nya fabrikstillverkade med kort livslängd som håller cirka 40 år och därefter bygger på sopberget. Det finns mängder av myter med varför det påstås vara en god ide att slänga hantverksmässigt framställda kärnvirkesfönster och sätta in nya av plast eller aluminium. Vill man bli påläst gör man klokt i att läsa här https://renoveringsraseriet.se/fonster/
 
  • Gilla
Nephew
  • Laddar…
N
alfredskogberg alfredskogberg skrev:
Så otroligt sorgligt det är med alla dessa fönsterbyten när folk slänger ursprungliga träfönster med valsat glas och sätter in nya fabrikstillverkade med kort livslängd som håller cirka 40 år och därefter bygger på sopberget. Det finns mängder av myter med varför det påstås vara en god ide att slänga hantverksmässigt framställda kärnvirkesfönster och sätta in nya av plast eller aluminium. Vill man bli påläst gör man klokt i att läsa här [länk]
Håller fullständigt med. Bor i ett 101 år gammalt hus med originalfönster. Det skimmer de gamla glasen ger gör mig lycklig varje dag jag vaknar och tittar ut genom dem. På sommaren tar jag bort innerfönstren och hör fågelkvittret i parken. Många hus i närheten har tyvärr ersatt de gamla fönstren med livlösa dito med aluminiumram eller plast. Dessa fönster ger betydligt mindre ljusinsläpp, fuskspröjsar och karmar är tjocka och breda och harmonierar inte med huset. Tyvärr minskar värdet på dessa förvanskade hus för en köpare som är intresserad av byggnadsvård.
 
Som jag nämnde i en tidigare tråd tog jag själv måtten på fönstren och monterade själv in fönstren.
Blev mycket billigare och jag är helnöjd med mitt jobb.
Sommartid disponerar jag ett skärgårdspensionat tillsammans med 9 vänner. Eftersom vi även vill åka ut till huset mitt i smällkalla vintern ville vi göra något åt det otäta fönstren. Vi valde att ta ut en verktygsbänk och så fräste vi ut fönsterbågarna så att vi fick plats med treglasrutor i de gamla fönstren. Vi är helnöjda med klimatet inne i huset vintertid och kallraset försvann. Blev mycket snyggare med de renoverade gamla fönstren! och så mycket billigare med treglasrutor till ca 20 fönster varav flera krävde 6 glas med måtten 30x60 cm Var några fönster som var lite rötskadade men inga större problem att få en snickare att hyvla till fyra meter virke så att vi kunde byta de rötskadade partierna och så har vi lite virke för framtida behov.
Fem S-formade vindsnurror levererar ganska mycket ström. Så beroende hur mycket ström vindkraftverket levererar är från ett till sex elelement inkopplade.
 
  • Gilla
Nephew
  • Laddar…
N
N nallepu skrev:
Som jag nämnde i en tidigare tråd tog jag själv måtten på fönstren och monterade själv in fönstren.
Blev mycket billigare och jag är helnöjd med mitt jobb.
Sommartid disponerar jag ett skärgårdspensionat tillsammans med 9 vänner. Eftersom vi även vill åka ut till huset mitt i smällkalla vintern ville vi göra något åt det otäta fönstren. Vi valde att ta ut en verktygsbänk och så fräste vi ut fönsterbågarna så att vi fick plats med treglasrutor i de gamla fönstren. Vi är helnöjda med klimatet inne i huset vintertid och kallraset försvann. Blev mycket snyggare med de renoverade gamla fönstren! och så mycket billigare med treglasrutor till ca 20 fönster varav flera krävde 6 glas med måtten 30x60 cm Var några fönster som var lite rötskadade men inga större problem att få en snickare att hyvla till fyra meter virke så att vi kunde byta de rötskadade partierna och så har vi lite virke för framtida behov.
Fem S-formade vindsnurror levererar ganska mycket ström. Så beroende hur mycket ström vindkraftverket levererar är från ett till sex elelement inkopplade.
Har du bilder så lägg gärna upp.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.