Fönster & Dörrar
Reffotsirk85: Har en 2-åring som klättrar överallt, måste därför säkra våra fönster snarast! Dock osäker vad för några som passar till våra fönster, har bifogat två bilder. Vad säger ni?
Hjonet: Hej, Ska sätta in större fönster i sommar i en sommarstuga på 40 kvm. Min pappa är van byggare och kommer hjälpa till men jag vill förstå hur avancerat det är själv och vad man bör tänka på. Han är inte den bästa på att förklara varför och hur så jag skulle vilja förbereda mig på lite hur stort projekt detta är. Fönstret på bilden som sitter idag är ca 10*11 de nya
Stefan1972: enda standarden är väl modulmåttet på utsidan. I övrigt lär de väl kunna se ut hur som helst.
Microkatten: Det verkar ha suttit något ovanför haspen? Stänger bågen ordentligt om du drar i haspen? Om så är fallet kan du prova att ta en skiftnyckel och justera stjärthaken (den del som sitter i karmen). Det är mjukt järn. Lossa ev skruven som sitter nederst på stjärthaken först (om det sitter nåt där? Ser inte på bilden).
justusandersson: Det finns en (minst) svensk standard men det är inte säkert att alla följer den. Karmarna har olika breddmått på in- och utsidan beroende på fönstertyp. Jag avråder från att utgå från karmen i det här fallet.
BirgitS: [citat] Det beror ju på hur typisk 30-50-tals funkis du vill ha.
marcusL79: Jag kommer nog hamna i samma situation, men har inte monterat karmen än. Men kommer nog även vara skillnad på höger o vänster sida. Hur löste du det till slut? Har du någon bild?
123abc: Okej så värdesakerna är redan skyddade men du vill även låsa dörren. Låter som en platsbyggd garderob under en trappa, är det möjligt att posta bilder så det går att sa vad det är för sorts dörr och konstruktion?
Nygge72: Hej, skall tilläggsisolera stugan utvändigt och passar på att byta fönster med. Min fråga är då om det finns något bra mått att sätta fönstret på, dvs så det blir bra för bleck osv? Har en ny 70 regel lagd runtom, på den kommer det ju sen komma spikläkt+panel (ca 50mm). Fönsterkarmen är även den 70, med spår för fönsterbleck i framkant Ska man sätta fönsterbågen i liv med
tergo: på vissa sitter där en liten vinkel längst upp för att hindra att dörrarna går att lyfta av .lossa den
Rohlin: Hej Är det någon som vet ett bra ställe (Göteborg) eller online där man kan få en måttbeställd glasskiva till ett soffbord? Den ska inte ha den klassiska rektangulära eller runda formen utan vet ni något ställe som skär ut glasskivor i en önskad form/mall som jag anger? Typ mer ellipsformad Även där man kan göra skivan tjockare och mer massiv och t.ex begära att de fasar/rundar
Fabyggvejby: Hej jag ska montera velux pivåhängt takfönster. Huset är byggt 2013 och har inte råspont och papp utan endast någon duk spänd på takstolarna och pannorna ligger på 45*70 reglar.Taket är även sprutisolerat . Två frågor måste jag råsponta runt takfönsterna och pappa eller funkar det att göra en ram till takfönsterna samma dimition som takstolarna 45*220 och sedan ha den ramen att
Trevor8200: Slutblecket som satt i nya karmen hade ett plösmått på 16mm :thinking:
peter_65: [citat] Det sittar gamla isolerglas idag som är trasiga och måste bytas ut. Båda ramer och glas är dåliga. Men vi är nog öppna för båda nya glaspartier eller skjutdörrar. Helst öppningsbart dock.
BSOD: lite sent svar... Vi böt fönster i ett hus från -43 i källardelen, skulle gissa att det var original, eller i vart fall väldigt gamla fönster. Utförandet hos oss var utan fönsterbleck, med fönstret helt i liv med väggen. Eftersom panelen ovanför källaren sticker ut nån dm, så blir det ytterst sällan regn som träffar glasytan. De gamla fönstren var det bara ett som var dåligt i
Kloge: Det har suttit en dörr här tidigare, gångjärn finns på karmen. Det får nog bli en specialtillverkad
Disneygrisen: [citat] Är inte hemma just nu och kan inte ta någon bild, men jag är 100 på att karmen inte är skruvad i tröskeln.
Anonymiserad 282191: [citat] Ja,du har rätt,den sitter upp och ner,tänkte inte ens på det! heia Norge! :)
Jocke90: Tack, ja det kan nog stämma att det är materialet i skivan som sväller. funderade just på om det kanske gick att slipa och måla, Får nog testa det till att börja med :) [citat]
leby: Det är en räfflad spik som ska sitta hårt. Inte tänkt att ta bort. Du kan möjligen borra bort skallen men lätt att slinta och göra märken. Men byter nog blecket om man behöver ta bort det.
Leafy: Ska bygga uterum snart och vi har vänt lite från att använda befintlig altandörr till att helt plocka bort ett fönsterparti och sätta in glasskjutdörrar istället för att kunna öppna upp helt in till uterummet från huset och på så vis kunna använda uterummet som en del av huset vid större bjudningar och liknande. Någon som har tips på bra skjutdörrspartier som isolerar bra så
jonaserik: Med fog som lim så har du inga skruvhål som kan läcka eller rosta, det behövs bara lite i spåret ( går att peta dit med tändsticka för att inte klassa ner och finns i olika färger, kolla först att blecket passar exakt ut vid panelen.
BirgitS: Varför inte låta insidan bestämma? Vilket av alternativen medför den bästa invändiga planlösningen?
Violina: [citat] Nej, då kommer du skada eloxeringen ännu mer..
dafunq: Tack för lite info :) Ja någon sådan lösning borde funka.
123abc: [citat] För att TS själv nämner det som ett alternativ. Sedan är Yale Doorman det populäraste elektroniska låset för privata bostäder och produkten vänder sig även till gör-det-själv:are. Även om L3 introduktion inte varit den bästa för en del så är V2N en välfungerande lösning.
ILoveFunkis: Tack för tipset! Jag ska definitivt försöka. Och tack för varningen. Det är min ofrivilliga grej att köra in mejslar i händerna. Köpte dock att par dyra kevlarhandskar som jag hoppas kan dra ner min penicillin-konsumtion.