Hejsan. Har en firma som monterat in nya fönster (se bild) de monterar själva underbläck och överbläck på mönstren. Underbläcket har de skarvat ihop/. Lappat över om varandra då de inte hade ett bläck som var tillräckligt långt. Finns det risker med att de gjort såhär (se bilden) de kommer ju sätta silikon i skarven men tänker ändå att det är dels inte så snyggt och dels ett framtida riskmoment? Någon som vet vad som gäller?

• Nyinstallerade fönster med skarvat underbleck på en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skarvad underbläck på nyinstallerat fönster med en markerad skarv som pekar ut lappningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror att man måste acceptera skarvar när blecken blir så långa, såklart är det säkert möjligt att tillverka längre bleck, men det är nog ovanligt och svårt att få tag i. Så länge det överlappas och tätas ordentligt så skulle jag inte vara orolig för läckage.

Däremot tycker jag inte att man ska acceptera så dåligt utfört arbete, blecken är ju skadade/repade, det ser inte speciellt snyggt eller proffsigt ut.

B
Jag tror inte det gick att få tag i underlack som var längre än 2.5m från lindab, så skarv får man nog leva med i breda partier.

Antar att de tänker klämma ihop dem när de lagt på silikon, så skarven inte blir så synlig? Det ska ju inte vara så stor glipa.

Däremot kan jag tycka det är trist med så repade underbleck, antar att de ska försöka bättringsmåla lite när de är klara.

G Gabbe1 skrev:
Jag tror att man måste acceptera skarvar när blecken blir så långa, såklart är det säkert möjligt att tillverka längre bleck, men det är nog ovanligt och svårt att få tag i. Så länge det överlappas och tätas ordentligt så skulle jag inte vara orolig för läckage.

Däremot tycker jag inte att man ska acceptera så dåligt utfört arbete, blecken är ju skadade/repade, det ser inte speciellt snyggt eller proffsigt ut.
Det har du fan rätt i. Hade inte ens tänkt på det :)
Ska påpeka det imorgon..
Men tack för input nu vet jag att det är okej med lapp över

B BSOD skrev:
Jag tror inte det gick att få tag i underlack som var längre än 2.5m från lindab, så skarv får man nog leva med i breda partier.

Antar att de tänker klämma ihop dem när de lagt på silikon, så skarven inte blir så synlig? Det ska ju inte vara så stor glipa.

Däremot kan jag tycka det är trist med så repade underbleck, antar att de ska försöka bättringsmåla lite när de är klara.
Ja precis, de är massa damm o skit på bläcken. De har inte klämt ihop eller lagt silikon där än. Det kommer ! Tack för svar

D
Min fasad har ett liv med bläck. Det gick inte att få längre bläck än drygt 2 meter. Jag hade behövt ett bläck på 11 meter. De behöver inte törstas med silikon, huvudsaken. Är att de överlappar med minst 10-15 cm.

• Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
En riktig plåtslagare gör en falsskarv, det är inte fackmannamässigt arbete som gjorts, men det var nog snickarna som gjorde jobbet och ingen plåtslagare. Men det kanske också har rationaliserats bort idag och ersätts av någon tätningsmassa.;)

• Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
D
En falsskarv? Viker upp och viker ner?

Med uppvik är det vanliga och skarv läggs mellan fönster. Går även att göra liggande tror det heter hakfals, är inte plåtslagare men fått det gjort så.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.