Fönster & Dörrar
Mockfjärds: Hur justerar man gångjärnen i sidled på dörren? Många skruvar är det! [bild]
AndersS: Ta en bild på huset och klipp sedan in dina tänkta dörrar så ser du hur det blir, fungerar med många program som du kan använda för det.
Jonas Kvarnstrom: Nej, på insidan av den fasta karmens yttre del, så att nätet både sitter i kardborrebandet och kläms fast mellan fönster och karm när man stänger fönstret. Det var i alla fall en fungerande snabblösning (och enkelt att öppna upp en liten del av nätet om man ska släppa ut slang från portabel luftkonditionering), men visst är det rejälare med ett nät med en ordentlig ram.
123abc: Det man gör är att man konstaterar exakt vad som orsakar problemet och varför, sedan brukar det ge sig hur problemet åtgärdas.
Lars12345: [citat] Jag satte tejp som vindskydd i skarven mellan karm och väggpanel. Spikade foder endast i träpanelen.
tergo: det ska gå att lyfta av bågen sitter troligen en spärr på gångjärnen man får trycka på öppna fönstret och ställ det rakt upp och kolla om du ser spärren
Timmertupp: Jag planerar att ändra layouten på mitt kök men har problem då två fönster är lite lägre än köksbänken. Om köksbänken placeras där går fönstren inte att öppna då de öppnas inåt. Jag vill gärna behålla fönstren, är det möjligt att bygga om så att fönstren öppnas utåt? De behöver aldrig öppnas i vanliga fall men det känns skönt att kunna städa ur diverse flugor och
KTJ_: Jag bytte på en dörr i höstas. Det som tog tid var att fixa så att stolpe och låshus passade. Fick fräsa ut 7,5 mm i överkant för att anpassa stolpen. Sen var L3-låshuset något bredare så jag fick karva ut lite där också. Slutblecket som medföljde kunde fås att passa men ett nytt anpassat är mer optimalt. [bild]
Janus82: För att vara lite extra tydlig så fryser utsidan just för att fönstren är så pass välisolerade att ytan blir tillräckligt kall. På sämre fönster läcker så mycket värme ut att den yttre glasrutan aldrig kommer under fryspunkten. Det är tyvärr svårt att göra så mycket åt utan det bästa är att vänta på att solen går upp och tinar bort frosten.
klimt: Som redan sagts, läs stadgarna noga. Normalt är fönster föreningens ansvar. Men om föreningen inte anser att åtgärder behövs så kan det ge möjlighet för medlemmen att göra något, men då med föreningens godkännande. Finns det andra drabbade kanske ni kan agera gemensamt. Om ni ska göra något så finns det enklare möjligheter som utbytta glas eller extra glas. Tänk också på
Pumabjörnen: [citat] Prova med det, men förborra med borr lite mindre än skruvdimensionen du tänkt använda och skruva fast blecket genom bottenbrädan, spikar tenderar vandra ut såvida du inte träffar trä även bakom plåten. Beträffande offerbrädan gör du som du tycker passar,behåller du den kommer den förvisso att skapa ett bättre stöd för plåten men ej nödvändigt. Plåten skall sticka ut
123abc: Du ska nog knäppa loss kåpan i spåren med en flat skruvmejsel. [bild]
123abc: Det finns inte speciellt mycket reservdelar att köpa till spanjoletter utan vanligtvis måttar man upp en spanjolett och beställer en ny. https://www.assaabloy.com/se/sv/documents/support-service/oem/order/Orderblankett%20Spanjolett%20ASSA%20ABLOY.pdf Vad är trasigt och vad för spanjolett är det?
sinuslinus: Vill du ha kvar känslan av smäckra bågar, spröjs och karmar så kommer du besviken med många sv de stora tillverkarna. Kolla med RM-fönster. https://www.rm.se/sv/produkter/fonster/utatgaende-fonster-1-1/forslag/
Kati.u: Hej Sarah, Vi är nu i precis samma läge som ni förra året. Vi fundera också på Velfac classic. Vilken företag gick ni med i sluten ? Är ni nöjda? Mycket tacksam för tips!! Hälsningar Katharina
surris: Söker hjälp att hitta detta dörrtrycke. Om någon vet vart man kan få tag på exakt likadana eller någon som har liggandes... Har letat runt som fan och kollat de flesta lite större företag som säljer äldre trycken. [bild] [bild]
OhändigKvinna: Tack snälla för svar. Ska göra felanmälan på Borohus, så får vi se. Kanske skaffar en lång stege och följer ditt exempel. Tack! [citat]
Argastesnickaren: [citat] Nu är det många år sen jag byggde vinterträdgård (15år) Då valde jag i en katalog mellan 2 stycken. Körde och tittade på dom och valde att köpa en tredje variant på samma firma. Så mitt tips är kör och titta, känn och kläm lite på några ställen. Vill inte rekommendera dom jag köpte, inte för att dom var dåliga utan det händer mycket på dessa åren. Tyvärr så är
BirgitS: [citat] Det är ju många som är så långa, särskilt med skor, och det är ju en risk att de kommer att slå i huvudet. Bor du i ett område där det krävs bygglov för fasadförändringar?
TryBran: [citat] Ja. Vi planerar för 8-10 grader i ena och 2-6 grader i andra.
Elnovis: [citat] Tack jättemycket för proffsig hjälp. Jag ska beställa ett Yale Doorman L3 så tror jag det ger sig själv när jag har prylarna i handen. Filmerna om installationen är ju väldigt tydliga. Tack igen :D
P-plats: [citat] Känns relevant, en del jobb men helt klart genomförbart. [citat] Det var min tanke också för så brukar husen vara byggda från den tiden. Man får undersöka konstruktionen och räkna på vad som behövs för att växla av.
Andreasa2: Blecket är monterat nu, var mest att jag var nojig över att det orsakat skada. Men har kommit fram till att det är osannolikt.
Violina: Är ju siax svetsgångjärn med sprint.. (eller?) Går att knacka ned den (Tittar man på detaljbilden av gångjärnen som du postat så ser man ju tom att den nedre delen av gångjärnen är delad) https://www.bxbindustrial.se/produkter/siax24/svetsgangjarn/ Edit: tittar man på översta bilden kan man ju tom tydligt se att man knackat ur en av sprintarna en bit.. Byt en slitning i taget, se
DE73: Sätt upp en tjock isolerande gardin som du drar för dom kallaste dagarna. Nya tätningslister brukar göra stor skillnad om dom gamla är torra och spruckna.
Demmpa: Att bara byta själva dörrbladet och låta karmen vara kvar kan vara svårt att genomföra beroende på om man hittar ett dörrblad som har exakt samma mått, exakt samma gångjärn och exakt samma placering av gångjärnen. Betydligt enklare att få tag i komplett dörr (dörrblad & karm). Hålet i dörrbladet för låskistan är standard. Eventuellt kan hålet för slutstycket behöva justeras
Wickevire02: Väntar på varmare väder. Blir byte i april någon gång. Räknar inte med någon energibesparing då kassetterna är av samma typ. Vill bara få rena och klara rutor utan mjölkliknande beläggning när solen lyser genom.