C
JPM skrev:
Cpalm, har du en klassad ståldörr så ska du inte röra den om du inte är 100% säker på vad du gör. Kan inte tillverkaren ge dig korrekta instruktioner så skit i det. Ett hål som inte tillverkaren gjort eller gett anvisningar om, kullkastar klassningen av dörren. I ytterst få fall monterar man in ett slutbleck till ett tillhållarlås. Finns liksom ingen anledning att göra större hål än nödvändigt. Sedan kan du ifrågasätta hantverksskickligheten hos din låssmed...
Den är visserligen inte klassad pga brevinkastet som inte är godkänt. Håller med dig i princip, men om jag skall vara riktigt ärlig så är klassning, godkännanden, etc. sekundärt för mig om det ändå tar max 20 sekunder att öppna den med verktyg som uppenbarligen används av buset i trakten.

Eftersom slutblecket sitter på baksidan av plåten så blir hålet exakt lika stort som om det inte hade funnits något slutbleck där.

Jag har själv observerat att stålkarmar normalt saknar slutbleck så jag ifrågasätter inte detta faktum.
Däremot förstår jag inte hur det kan vara OK? Låstillverkarna uppger att specificerat slutbleck krävs för att uppnå godkänd låsenhet, dörrtillverkaren säger (i detta fall) likaså, och det är uppenbart vad som händer med 1 mm vanlig stålplåt om man går på med t.ex. ett bräckjärn. Så hur kan man som seriös yrkesman säga att det inte behövs? Jag kan köpa om man säger: "Det går inte att eftermontera så det kommer inte att bli godkänt/särskilt säkert, men det är bättre än ingenting".

Det finns enklare sätt att öppna ett tillhållarlås än att ge sig på karmen. Har du en dubbel rund cylinder med en bra låskista så har du mer skydd än vad som oftast krävs.

Lånar den här gamla tråden.
Jag skall byta ytterdörr och har haft ett extra lås upp min gamla dörr.

2 frågor:
1. Är det "bara" så enkelt att man gröper ur i den nya dörren och sätter in ett extra lås där?

2. Är det ens någon idé med ett extra lås på ytterdörren, har ju fönster runt hela kåken och en altandörr med bara ett lås (låsbart med nyckel utifrån och inifrån)?

rockin_john rockin_john skrev:
Lånar den här gamla tråden.
Jag skall byta ytterdörr och har haft ett extra lås upp min gamla dörr.

2 frågor:
1. Är det "bara" så enkelt att man gröper ur i den nya dörren och sätter in ett extra lås där?

2. Är det ens någon idé med ett extra lås på ytterdörren, har ju fönster runt hela kåken och en altandörr med bara ett lås (låsbart med nyckel utifrån och inifrån)?
1. Det är inte svårare än att ta upp urtag för låshus, slutbleck och nyckelskylt.
2. Om du har ett lås i dörren som uppfyller krav för klass 3 så kan det anses onödigt med ett extra tillhållarlås (kl3) då du knappas bör ha krav enligt högre skyddsklasser.
Troligtvis har du inga speciella krav på låsning om du inte har väldiga värdefulla saker hemma.

• Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.