Fönster & Dörrar
Micc: Gammal tråd, men kan nämna att jag igår plockade ut ett par envägs säkerhetsskruvar. Hade först sökt på nätet, och hittade bl.a. den här tråden, och kom på att jag vid något tillfälle hade köpt ett kitt med "grispittar" i olika storlek. Lyckades hitta fram dessa... 1) Gjorde först en borrmarkering med en körnare i skruvskallens centrum. 2) Borrade sedan med ett borr, kunde inte
123abc: Den reservdelen finns inte att köpa utan måste tillverkas, ta med allt till en låssmed och hoppas att han kan hjälpa dig.
jonko: En närbild hade varit bra men det ser helt klart ut som att det här använts mdf för att fatta in fönstret och då är det lögn i helvete att få det hålla. En ny i massivt trä kommer hålla bra mycket längre, gå att renovera och se bättre ut när den börjar bli risig.
Demmpa: Har karmarna räta vinklar? Har fönsterbågarna räta vinklar? Om både karm & fönsterbåge har räta vinklar (eller iaf samma vinklar) så är det justering av gångjärnen med gångjärnsriktare som behövs. Om fönsterbågarna inte har räta vinklar så är det jobbigare, för då har fönsterbågarna blivit parallellogram, då behöver bågarna riktas upp och säkras med rätvinkliga
pjgb: Mycket av värmen går väl genom väggen också. Jag skulle sätta en terassmarkis i takstolarna som då också skärmar väggen. Eldrivna får du för några tusenlappar nu för tiden. Men de är tunga så det är inget du tar själv på en stege.
123abc: Dra inte ner trycket (handtaget) när du drar igen dörren så bör listtrycket ligga på fallkolven och då ska det gå lätt att låsa ut regelkolven. Kontrollerar vad som tar emot och om gångjärnen rör sig när du stänger dörrbladet sista biten. Tar dörrbladet emot tröskeln eller någon annanstans?
krillek: Jag brukar använda varmluftspistol eller en speedheater cobra, då mjuknar färgen och det är mycket enklare att skrapa bort färgen med lämpliga verktyg (profilskrapor, slö morakniv med mera) utan att skada listerna. Att byta ut dem känns helt onödigt och förstör som du säger originaliteten på spegeldörrarna.
Dissonans: Det blev så att jag fastnade för ett PVC fönster som heter Drutex. Den huvudsakliga anledningen är att det finns en återförsäljare i närheten och lokala kunder som tyckt sig få bra service. Så vi få väl se.
Tinker_cat: [citat] Tack för tipset, har kollat upp glasblock lite mer och det lutar åt att det kommer att bli det på några sidor, och behålla öppningsbart på några sidor för vädringsmöjlighet. Då kan vi ta tillvara på fönstrena i bättre skick, och slipper renovera de i sämre skick.
Jocke Best: Du får prova med lite papper nästa gång det regnar helt enkelt. Märks ju rätt snabbt var det blöta kommer från.
123abc: [citat] Om det finns fastighetsbox i huset för post så är en dörr utan brevinkast att föredra, om ni har morgontidning är det brukligt att montera en tidningshållare/klämma på väggen bredvid dörren. Att kontakta BRF är rätt väg, fråga om andra installerat säkerhetsdörr eller om de har avtal med någon leverantör som en del föreningar har. Om grannar installerat säkerhetsdörr
Percarlin: Det blir 8.8kg för 2-glas och 13.2kg för 3-glas. Jag bedömmer att mina bågar och gångjärn bär den vikten.
nn_: [citat] Så är det säkert! Det finns ingen tydlig kant vart kaklet tar slut vad jag kan se.
SimonZ: Min dörr är en dubbeldörr och karmen är inte tillverkad än. Kommer nog testa en utåtgående spanjolett och så får man väl leva med den lilla piggen som sticker upp. Antar att en sitter i tröskeln och en i överliggande karmstycket.
Åsa Lund: Kanske fräsa ur på baksidan av listen med handöverfräs?
Keiller: Har du provat med en fönsterskrapa med skaft, en sån som man tvättar bilrutor med? [bild] Jag har själv fönster som sitter lite illa till och använder en sån att sticka ut genom öppet fönster och tvättar utvändigt på rutorna ovanför. Fungerar bra.
123abc: Länkarna är döda så postar arkiverade länkar. http://web.archive.org/web/20181130153721/https://oem.assaabloyopeningsolutions.se/Other/ASSAOEM/Downloads/Catalogues-and-brochures/Swedish/Kataloger%20F%C3%B6nster-F%C3%B6nsterd%C3%B6rrprodukter/G-Handtag-Sakerhetsbeslag-fonster-dorrar-ASSA-OEM.pdf
Martin Berggren: https://www.byggahus.se/forum/threads/problem-med-handtag-pa-sp-foenster.181513/page-2
123abc: Om hela fönstret med karm ska bytas så behöver du inte oroa dig, hantverkaren lyckas demontera karmen. Om han vill sära på båge och karm så lär han ordna det med.
Johan456: Kan väl också vara så att fasadfärgen inte blir lika hård. Större att båge ”limmar” mot karm och drar loss färg. Men det är en gissning.
fremax: Det du visar är KYM. Karmyttermått. Då ditt fönster är så pass gammalt så lär du inte hitta samma mått. Välj mindre och bygg igen, eller större och öppna upp. Rekommenderar Velux (de äger Fakro) men ändå. Med vänlig hälsning, fremax
Missnöjd 1: Hej. Är glad och tacksam att jag hittat denna tråd. Anlitade "Byta föbster i Sverige ab" som de heter idag, i januari 2022. Alltså fd Fönstervision. Har börjat misstro mig själv och kännt mig så dum. De har gett mig 2 datum med tid och dag då de ska komma hem med fönstren och montera dem. På morgonen har de avbokat pga att monteringsfirman fått förhinder. Enligt mig har jag fått 4
femjhansson: Hej, Jag skall byta ytterdörr som sitter monterad i lecablock. Man har putsat både ut- och insida hela vägen till dörrkarmen och täcker därmed gapet mellan dörrkarm och hålet i väggen. Jag behöver knacka loss putsen för att få bort nuvarande dörr och undrar om det är bäst att ta ut dörren från insidan eller utsidan? Spontant tänker jag att det är bäst att ta ut den inifrån
Jojken1: Vilken typ av list skall det vara vid entrédörren? Den som sitter där nu ser ut som en 69mm Golvsockel.
klippor: Tack för alla tips! Kanske inte ska överjobba detta. :)