Hej!
Jag håller på att skrapa bort flera lager av gammal sprucken färg på några gamla trädörrar jag tänkte snygga till.
Min undran är hur man bör göra med ”spegelramarna” på dem. Det heter säkert nåt annat men ni vet de smala träramarna på dörrar som ger dem lite stuckatur…
Brukar man bryta loss dem och ersätta med nya?Men gör ju som man vill, men tänker att det kanske förstör själva original-känslan på dörrarna som är från 30-talet. För det verkar riktigt svårt att skrapa loss all gammal färg på dessa i deras fördjupning.
Jag bifogar lite bilder.
Jag håller på att skrapa bort flera lager av gammal sprucken färg på några gamla trädörrar jag tänkte snygga till.
Min undran är hur man bör göra med ”spegelramarna” på dem. Det heter säkert nåt annat men ni vet de smala träramarna på dörrar som ger dem lite stuckatur…
Brukar man bryta loss dem och ersätta med nya?Men gör ju som man vill, men tänker att det kanske förstör själva original-känslan på dörrarna som är från 30-talet. För det verkar riktigt svårt att skrapa loss all gammal färg på dessa i deras fördjupning.
Jag bifogar lite bilder.
Produkter som diskuteras: "skrapa färg"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Jag skulle nog prova att gå lös med varmluftspistolen. Den pratas det varmt om men jag har ingen egen erfarenhet.
Jag brukar använda varmluftspistol eller en speedheater cobra, då mjuknar färgen och det är mycket enklare att skrapa bort färgen med lämpliga verktyg (profilskrapor, slö morakniv med mera) utan att skada listerna. Att byta ut dem känns helt onödigt och förstör som du säger originaliteten på spegeldörrarna.
Klicka här för att svara