På insidan är det rödmarkerade "ytterkarmmåttet" i bilden 750 mm (lodrät mått 950 mm), men är det det som är det verkliga modulmåttet? I överkant ligger "karmen" dikt an mot trävirket, i underkant finns ett spel på ett par mm. Inte ett spår av något drev, därför blir jag lite osäker.
Det närmaste jag kommer hos Velux är 780x980... Huset är ett elementhus från Mockfjärd, byggt -72.

Jag vet inte hur jag skulle kunna se modulmåttet utifrån utan att riva bort hela fönstret.
Någon nämnde i en annan tråd att man kan måttbeställa fönster från Velux, men jag misstänker att priset drar iväg rejält då eftersom en bidragande orsak till att vi vill byta fönstret är att vi vill ha markis på utsidan för att få ned innetemperaturen på sommaren, och då måste den också måttbeställas, om det ens går.

Jag har tittat på fönster från Fakro och Roto också, utan att hitta karmar med "mina" mått.
Takfönster sett inifrån med två markerade mått, tätt an mot träkarm ovan och mindre glipa nedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:

Bästa svaret

Det du visar är KYM. Karmyttermått. Då ditt fönster är så pass gammalt så lär du inte hitta samma mått. Välj mindre och bygg igen, eller större och öppna upp. Rekommenderar Velux (de äger Fakro) men ändå.

Med vänlig hälsning, fremax

• Ledsen
FemTummar
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.