M
Missnöjd 1: Hej. Är glad och tacksam att jag hittat denna tråd. Anlitade "Byta föbster i Sverige ab" som de heter idag, i januari 2022. Alltså fd Fönstervision. Har börjat misstro mig själv och kännt mig så dum. De har gett mig 2 datum med tid och dag då de ska komma hem med fönstren och montera dem. På morgonen har de avbokat pga att monteringsfirman fått förhinder. Enligt mig har jag fått 4
40 svar · 14,9k läst
·
F
femjhansson: Hej, Jag skall byta ytterdörr som sitter monterad i lecablock. Man har putsat både ut- och insida hela vägen till dörrkarmen och täcker därmed gapet mellan dörrkarm och hålet i väggen. Jag behöver knacka loss putsen för att få bort nuvarande dörr och undrar om det är bäst att ta ut dörren från insidan eller utsidan? Spontant tänker jag att det är bäst att ta ut den inifrån
0 svar · 2,3k läst
J
Jojken1: Vilken typ av list skall det vara vid entrédörren? Den som sitter där nu ser ut som en 69mm Golvsockel.
9 svar · 5,3k läst
·
K
klippor: Tack för alla tips! Kanske inte ska överjobba detta. :)
4 svar · 3,4k läst
·
nino
nino: [citat] Ja jag tänkte på det men det blir lite lite luft som kommer in med en sån
2 svar · 953 läst
J
jschlyter: Aluminumkarmen till vårt växthus (Classicum Helios) behöver tätas så det inte rinner in vatten när det regnar. Den sitter monterad mot en betongplatta och mot växthusets tegelmur. Någon som har erfarenhet av lämplig metod och produkt? Nedre hörn utsida: [bild] Insida: [bild]
0 svar · 1,2k läst
·
E
EI30-SaC: Här tror jag du har två alternativ: 1. Korrekt sett, d.v.s. ansöker om bygglov då du gör en ändring i en brandgräns. Du kommer behöva sätta en Ei30 dörr om du inte har otur och bor i en kommun som kräver Ei60. 2. Smidigt sätt, du monterar en oklassad dörr och håller tyst, ingen annan som kan se detta. Ang. kallförrådsdörr vs. ytterdörr. Det får inte överstiga en temperaturdiff
3 svar · 914 läst
V
Virke1992: Tjena! jag undrar hur ni bedömer att möjligheterna för att bygga om ett skjutparti ser ut? Jag har ett skjutparti som är för högt. Jag är snickare, men har aldrig använt exempelvis en glasskärare. Partiet är ett träparti som är alu-beklätt. Utmaningen är ju hur man löser själva glaskasetten? Den kanske man beställer en ny i rätt storlek? Jag gör detta privat så om jag får
0 svar · 683 läst
·
M
Makarippern: [citat]
11 svar · 9,5k läst
·
M
11 svar · 9,5k läst
·
1
123abc: [citat] Om ni har barn som kommit i åldern att de ska ha egna nycklar kan det vara bekvämt med ett smart lås. Dels kan man se passager så man vet när de kommer hem men även att man inte behöver oroa sig att de blir av med nycklar. Vanliga nycklar är bra och driftsäkra enda tills de kommer på vift.
5 svar · 4,0k läst
O
OscarFC: I ett äldre avsnitt av norska stugfixarna satte de in ett som (jag tolkade det) vanligt öppningsbart fönster som var lika brett som öppningen men vände på det så att man öppnade fönstret utåt och det blev då som ett tak över öppningen. Kommer inte ihåg hur de höll det uppe men borde gå att lösa med gasdämpare eller någon typ av låsning
1 svar · 2,5k läst
·
G
gaia: det har hänt mycket på den fronten och ramar är smalare idag. sökte förra året men lagt ner projektet. finns svensktillverkade i traditionell stil men firmans namn har jag suddat ut. googla på pvc fönster tradition....så kanske kommer du rätt.
28 svar · 17,2k läst
·
nino
nino: Jag vet inte ang köldbrygga faktiskt, det är ju så det står i alla fakta Men jag byggde min ställning delvis på 5cm is under ena benet med en 50x200 planka som stöd, alla is har smält bort runt plankan men isen såg ut att vara nästan opåverkad under den. Det är inte speciellt mycket sol där så känns inte som plankan skuggat så det är därför isen inte smält utan mer att den
12 svar · 3,4k läst
·
T
Tompafix: [citat] Så som du beskriver gjorde jag med med mkt gott resultat. Blir mer exakt än att bara mäta
1 svar · 1,1k läst
landinl
landinl: Bra tips med skruvarna i botten. Jo, jag slant med stämjärnet när jag skulle skynda mig att göra klart. Jag hade inte sett det där med nyanserna förut och allt ska vara brunoxid men får kolla upp det.
9 svar · 2,4k läst
·
N
nooy: [citat] Putskulören vet jag inte, det är gjort 1960. Här är lasyren. [bild]
55 svar · 65,0k läst
·
BirgitS
BirgitS: 2. Det beror på om ändringarna gör att tillgänglighetskraven eller andra byggregler inte längre är uppfyllda.
2 svar · 1,2k läst
E
epw: [citat] Helt rätt, är du nöjd med övriga utseendet och vinkel så är det bara sätta fein sågen i sidan och såga ut 5 mm på varje sida och beställa nya bleck som är 1 cm längre än dom som sitter där idag och återmontera. Passa på att måla ytan innan du monterat blecken. Med det sagt så är det dock en förhållandevis liten risk att ha det som det är idag om det är fogat och
7 svar · 1,9k läst
·
C
Craftboy: Inser ju nu att det enklaste vore att ta bort hjulet och bara ersätta det. Då är ju frågan, hur gör jag det då det är fastnitat?
1 svar · 1,7k läst
·
C
cpalm: [citat] Finns det ens utrymme för att öka höjden på fönsterna? Normalt är fönsterstorleken mer eller mindre "maxad" på så sätt att de utnyttjar hela den praktiska höjden, och med traditionella fönster ges ju sedan bredden av höjden som du själv är inne på. Med hela den praktiska höjden menar jag att de sitter relativt lågt, kanske ~70 cm och sedan bara lämnar utrymme uppåt
1 svar · 798 läst
O
O&K: Det ena fönstret ” tar” ner till höger och uppe till vänster. Går det att justera dessa fönster?
0 svar · 931 läst
S
Skogsmusen: Utan att vara någon expert på montering av takfönster så i fakros monteringsanvisning visar dom att tätkragen ska vara ovanpå läkten, din krage ligger under. Men med det sagt då är dom kanske inte klara. [bild]
2 svar · 4,0k läst
·
1
123abc: Du köper ett nytt trycke, fjädrarna finns inte att köpa som reservdel. Kontroller längden på tryckespinnen och köp en längre om den är lite kort då tryckespinnen stadgar upp hela trycket.
5 svar · 7,7k läst
S
Skåning82: Skruvade bara med sexkantsnyckel och inte på skruven. Det gick bra, det finns någon mm tillgodo.
6 svar · 2,4k läst
S
snart framme: [citat] Hej! Fick du inget svar på detta?.. Jag undrar samma sak. Hur blev det? Har du erfarenheter nu? Nåt du vill delge?
1 svar · 2,7k läst
Mazen
Mazen: [citat] Det går absolut, dock brukar lådan ganska snart bli dålig.. Annars finns manuella gersågar, tex. https://www.proffsmagasinet.se/maskiner-verktyg/handverktyg/sagar-och-filar/ovriga-sagar/stanley-1-20-800-ryggsag-med-geringslada-2900763?channable=00a9e8736b7500323930303736335f&VAT=1&gclid=EAIaIQobChMIyN29wf-09wIVrEeRBR0v3QEdEAQYAiABEgJNd_D_BwE
6 svar · 2,0k läst
·
AXS
AXS: [citat] Mycket bra tips!
12 svar · 2,0k läst
S
Seger92: Tack
2 svar · 746 läst
S
2 svar · 746 läst
B
Bom53: Tack, kollar länken!
2 svar · 795 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.