M
maria01: kör på med lite PL800 så sitter det
3 svar · 1,4k läst
·
K
kniv: [citat] Mycket smidiga men relativt dyra om det är mycket som behöver salas ut (vi hade 4 fönster och 4 innerdörrar). Så vi körde på ”vanligt” 12x56mm foder som klyvdes i två, blev kanon då det var 12mm som behövdes salas ut (på det sitter sen allmogefoder då de anses snyggare än klackfoder av frun)
3 svar · 8,8k läst
R
Richard Andeberg: Dom här är mycket bra . HMP Entreprenad AB Jättevägen 5A 13551 TYRESÖ
1 svar · 2,4k läst
Stefan Bengtsson
Stefan Bengtsson: Googla på "tätningslist för sågspår" och kolla bilderna.
3 svar · 1,7k läst
E
Ekna: En annan alternativ lösning: Platsbygg eller hitta typ en byrå som är lagom hög. Utrymmet ovan har du antingen fritt eller så smackar du dit en klädstång.
6 svar · 2,5k läst
·
Tallghoul
Tallghoul: [citat] Hej,tack för svaret,,om jag putsar hur hur gör jag mellan karm och vägen som sitter isolering?Är det finbetong som gäller?
2 svar · 1,4k läst
·
Fairlane
Fairlane: [citat] Det skulle kunna vara en variant förstås, men hittar jag något enkelt billigt som fungerar så kör jag på det. Jag misstänker att det inte måste vara en identisk, så länge bredden är densamma bör det fungera.
4 svar · 2,6k läst
·
B
BosseHansson: [citat] Beroende på vad det är för fönster är de lite olika tekniker. Många går att knacka loss listerna på utsidan försiktigt och lyfta ut kassetten. Om den är limmad blir de mer jobb. Ställ dit ny med samma mått och knacka dit listerna. Du vill nog limma glaset med om de inte var de från början.
4 svar · 1,4k läst
F
Fredrik Jacobsson: Nej, pratade mycket med kommunen och de sa att alla satte vanliga portar så jag gjorde det också. Annars är man tillbaka på Daloc ståldörrar typ
2 svar · 11,6k läst
S
sunqan: [citat] Skönt att det var enkelt att fixa. Att spanjoletten skadats kan nog vara vad som helst, saker går sönder :-) Nyfiken som jag är: "lyfte ur dörren" - hur?
23 svar · 6,7k läst
·
HasseTeknik
HasseTeknik: Om det är persienn emellan, så är det väl 2+1 glas och det brukar sättas ihop med hakar på sidan och motstående gångjärn. Hakarna kan se ut som normala hakar ( halvmåneformade) , men ibland dolda, så att bara ett skruvspår syns. 3-glas utan persienner är väl oftast hermetiskt tillslut att och kan inte öppnas mellan glasen.
1 svar · 2,4k läst
S
Smeds: [citat] Det som sitter där nu ser ut att vara hyvlat. Löste problemet genom att ta bort de nedersta 10 cm som var skadat och istället har jag där nu en horisontell planka.
10 svar · 4,2k läst
·
P
polarsson: [citat] Då gör jag något fel
19 svar · 9,9k läst
·
BirgitS
BirgitS: Jag förstår och jag håller tummarna för att du får ett jobb. Det måste vara lättare att kapa karmen nedtill. Upptill ska den ju passa ihop med karmens överdel. Det medför ju att du bara kan kapa dörren nedtill för annars passar ju inte gångjärnen ihop. Försök köpa en dörr som är massiv nedtill i fler cm än du behöver kapa. En del dörrar har mest luft inuti och då måste du
6 svar · 1,9k läst
1
123abc: Byt till ett nytt låshus du har flera problem med låshuset. ASSA 2002 har tillverkats i en väldans massa versioner då det var väldigt mycket problem med låshuset förr. De nya ASSA 2002 fungerar bra.
6 svar · 3,9k läst
Jonatan79
Jonatan79: Det kanske går att sätta på ett extra glas utvändigt? Har ni pratat med någon glasmästare ?
16 svar · 3,2k läst
·
H
henkson: Hej! Jag har idag en altandörr från Elitfönster från ca 2015. Bromsen är trasig, dvs dörren går inte att "ställa upp" Dessutom är det varken handtag eller lås på utsidan. På insidan är det handtag + "utelås" (måste använda nyckel) Målbilden är förutom att kunna ställa upp dörren är att kunna öppna/stänga från utsidan och utöver det skulle jag vilja ha en
0 svar · 1,1k läst
·
S
Susanna bygger om: [citat] Tack snälla du! Nu vet jag i alla fall vart jag ska vända mig! :-) Med vänlig hälsning, Susanna
11 svar · 3,0k läst
·
F
fredand44: [citat] Hej, Stort tack för det tydliga klargörandet. Mvh Fredrik
3 svar · 1,3k läst
·
MathiasS
MathiasS: Jag fick förövrigt svar från Safetron, de hade sålt rättigheterna till ML300 till resultatgruppen.se. Har kontaktat en namngiven person där men inte fått något svar ännu.
21 svar · 10,8k läst
·
Jonathanr
Jonathanr: Dörren är öppnad! Vi lyckades få fram någon mojäng och flytta på röd/gröna-delen, sen tog vi två mejslar och lyckades vrida på den så poff! :-D Tack för tipsen!
3 svar · 4,2k läst
·
V
view99: Hej! Funderar på att investera i en parskjutdörr av ovan fabrikat. Finns tyvärr inte att se i praktiken, så man köper lite grisen i säcken. Mitt alternativ är en bredd på 3,8 meter. Någon som har erfarenheter att dela med sig av hur det är att ha en sådan dörr till altanen, ur ett praktiskt perspektiv?
0 svar · 1,6k läst
J
Jackie2times: https://www.byggahus.se/forum/threads/ekstrands-doerrar-lurar-kunder.453355/
13 svar · 14,9k läst
plåtrickard
plåtrickard: Ja, ett körnslag i mitten först för att komma rätt
3 svar · 1,7k läst
·
P
Peter_K: Plastkåpan får du såklart bända bort först så att du ser var du ska borra.
6 svar · 8,0k läst
·
F
frasen_36: [citat] I vår lägenhet är luftgenomsläppet in till toalett/badrum genom slits i dörrkarmen på dörrens ovansida.
7 svar · 7,8k läst
·
B
Beritsvensson: Raw fönster är Beijer byggs egna fönster som endast säljs hos dom. Det sägs att det är fönster som kommer från fabrik i Estland/Litauen som sålts under ett annat namn tidigare men numera köps in av beijer och benämns som Raw. Till synes vettiga fönster. Det finns otroligt lite information om dessa fönster. den enda egentligen källan är beijer själva. i princip inga recensioner,
0 svar · 4,5k läst
H
Hanna Johansson3: [citat] Tack! Det ska jag göra!
11 svar · 4,1k läst
L
Lasselano: Kolla upp I-karmen från Ekstrands
17 svar · 27,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.