H
Hanna Johansson3: [citat] Tack! Det ska jag göra!
11 svar · 4,1k läst
L
Lasselano: Kolla upp I-karmen från Ekstrands
17 svar · 27,5k läst
·
Spruttas
Spruttas: Hej! Jag bor i en gammal lägenhet med dörrar från 50-talet. Således är dörrarna för gamla för att tillhöra antingen gammal eller ny standard för dörrar. Och nej, dörrarna vill jag inte spara då de är fula som tusan. Jag vill byta innerdörrarna och undrar om det är något som sätter käppar i hjulen för att köpa en modern dörr och skruva fast nya gångjärn i karmen? Samt
0 svar · 2,1k läst
N
Nolla: [citat] Ok,så tejpen sätts på fönstret,var ngt osäker där. Tack(y)
4 svar · 1,7k läst
·
V
view99: Någon i detta forum som kan dela med sig av erfarenheter att jämföra Ntech parskjutdörr med Ntech vanlig enkel skjutdörr? Tänker mig en totalbredd om ca 3,5 meter. Är någon av dessa enklare eller svårare att manövrera? Märker man skillnad i vikt på dörrarna, och hur är respektive dörrtyp att låsa och låsa upp? Några uppenbara skillnader, förutom priset och att öppningen är i
0 svar · 827 läst
B
Bulten37: Jag tänkte sätta ett litet fönster ovanför en ingång till köket som får måtten 90x40cm. Industristil med svart tunn aluminiumram. Har ni rekommendationer vart man kan beställa ett färdigt till bra pris, eller är det lätt att bygga ihop själv? Räcker med 1 glas eftersom det är bara är för estetisk funktion. [bild] [bild]
0 svar · 1,2k läst
·
M
Mowitzzzz: [citat] Sent svar på din fråga, men kanske andra som är drabbade. Jag fick samma problem efter flera år, smörjde med 5-56 och öppnade stängde några gånger. Löste problemet och har fungerat sedan dess.
9 svar · 11,7k läst
·
plåtrickard
plåtrickard: Det är ju inte många minuters jobb med diamantklingan för att fixa det där, innan fönsterbleck..
3 svar · 3,7k läst
·
S
sepani: [citat] Ja...jag har själv kittat ett par fönster och det bör absolut bli bättre än så...positivt är att de accepterar anmärkningen och kommer att korrigera det. Lite konstigt kan jag tycka att ett par av fönstren är riktigt bra medan en del är ren katastrof....
8 svar · 2,1k läst
·
K
kaherdin: Programmerbart magnetlås? Någon som gjort något sånt, och kan ge några tips?
5 svar · 1,1k läst
·
T
tergo: Kantregel FIX 146 Vit Plast - Specialbeslag kantregel fix 146 - Sök på Google
2 svar · 1,2k läst
·
1
123abc: I Finland köper man en ABLOY CY001 eller CH003 till låshusen. I Sverige kan man även köpa Rocca vredsats TT-280 om man inte har andra finska vredsatser, den kan din låssmed ta hem om de inte har annat. Det är rekommenderat att köpa en komplett vredsats då låscylindern kan kräva underläggsbricka. https://www.roca.se/product/thumb-turn-set-tt-280/
15 svar · 3,1k läst
·
N
Nääclas..C: [citat] Har tak över min ytterdörr vi bytte våran ytterdörr 2004 o den köpte vi för 3995kr på byggmax den torkar man av lite vid behov ..men den är helt okej fortfarande inga släpp på färgen..
17 svar · 5,8k läst
·
F
Funkisfia: Hej Tack :D. Kära nån först var det jättepilligt att få in brickan i liksom spåret, sen var det jättetungt att dra åt skruven det blev så bra jag kunde och tungt att dra in gardinstången så långt som möjligt in mot väggen. Jag gjorde så gott jag kunde. Fästet bredvid ser iaf ut att må mycket bättre, förut hängde det ut lite [bild] [bild] [bild] . Hoppas jag gjort tillräckligt
3 svar · 1,7k läst
·
J
Jackie2times: Rekommenderar absolut inte dessa dörrar https://www.byggahus.se/forum/threads/ekstrands-doerrar-lurar-kunder.453355/
3 svar · 7,0k läst
·
B
brevik: Underbart! Stort tack.
2 svar · 2,3k läst
·
S
Spole: Hej, Vi vill ha stora fönster, 12x24. Hustillverkaren rekommenderar då glasdelande spröjs, iaf en vertikalt. Anledningen ska vara att spröjsen hänger ut från fönstret annars efter ett tag och vid vind kan trumma mot fönstret. Samtidigt ser jag många som har vanliga löstagbara spröjs på dessa stora fönster. Någon som har erfarenhet och rekommendationer? Det ser ju snyggare ut att
0 svar · 1,1k läst
G
GalliMattias: Du har rätt! Enda anledningen till att jag vill göra det är estetisk. Jag har nog landat i att köra fönster som har modulmått 3 på höjden. Med foder så bygger ju det ca 50 cm och då har man plats för tak- och golvlist på innervägg.
2 svar · 1,7k läst
J
JCJ: Såg att jag inte fullföljde ämnet. Snickarna som gjorde jobbet sågade ut de gamla dörrkarmarna med tigersåg. Sedan fällde man in nya reglar som de nya karmarna skruvades i. Karmfoder täckte fint. Gick hur bra som helst. Skickliga snickare!
2 svar · 3,2k läst
människa
människa: Kan berätta att vi till slut gav upp & ringde en bekant som är snickare. Efter 2,5 timmar fick vi till slut till det. Vi var tvungna att höja ena sidan av karmen lite. Väldigt underligt. Men nu går den fint & det är nog bara jag som ser att partiet är lite snett
18 svar · 10,7k läst
·
fremax
fremax: Oj! Aldrig stött på! Ser ut som plåtbeklädnaden på utsidan släppt från clipsen Med vänlig hälsning, fremax
1 svar · 2,0k läst
·
1
123abc: Med den beskrivningen och bilder så bör du kontrollera: Karmens montage och fastsättning. Spanjolettens funktion tryck på kilkolvarna när spanjoletten är stängd för att kontrollera glapp och funktion Kontrollera springan i framkant och om den ändrar sig när spanjoletten manövreras. Hur dörrbladet sitter i karmen Jag misstänker att den övre kilkolven inte kilar i slutblecket utan
6 svar · 3,1k läst
·
F
fribygg: [citat] Om det fungerar nu och inte är dragit kan du återmontera eller byta foder om du så önskar. Fönster byte är det svårt att få ekonomi i så det är bättre att du underhåller de befintliga.
3 svar · 1,6k läst
·
M
Margaretan: [citat] Vill du skicka en bild?
3 svar · 3,8k läst
·
J
Johannes Hultman: Inifrån och ut brukar det se ut såhär: 1 fogmassa 2 bottningslist 3 drevning/isolering 4 luftspalt ca 15mm sen använder många fogskum som allt i ett, men jag tycker det är bra att man kan se till att 1 och 2 ansluter till ångspärr/ångbroms så att det blir luft- och ångtätt samt att 3/4 kan dränera ut ev. inkommande vatten. Om du drevar med mineralull är det bra om du lägger något
1 svar · 4,6k läst
·
RoTe
RoTe: Jag skulle ta bort den nedersta "rutan" och sätta en sparkplåt istället. Finns dörrar som ser ut så från fabrik. Googla "ytterdörr sparkplåt" om du vill se hur det ser ut.
1 svar · 5,0k läst
·
H
HEM2121: [citat] Det måste gälla transportskador. Det brukar vara 8 dagar man har på sig att anmäla transportskada. Kolla noga när du kontrollerar för dörrar är känsliga för stötar, det räcker med att sätta ner dörren lite oförsiktigt.
1 svar · 2,1k läst
Davidbagare
Hej
Davidbagare: Kan du inte kontakta leverantören för att höra om de har några referensbilder?
3 svar · 1,4k läst
·
fremax
fremax: Yes! Kontakta N.P Ringström , om de inte har så blästrar de ett nytt. Med vänlig hälsning, fremax
2 svar · 1,2k läst
·
L
Lofthouse: Har bytt en altandörr till vårt uterum och funderar nu på hur jag bäst och snyggast sätter lister/foder. Problemet är att vi har tegelfasad och det behövs nån form av L-formad list för att täcka glipan mellan karm och tegel. Listen behöver täck ca 40X70mm där 40mm går mot karmen och 70mm mot teglet. Se bild. Jag funderar på nån form av regel eller om jag skulle kunna limma alt
0 svar · 3,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.