Hej!
Något i fönstrets låsmekanism har gått sönder. När jag öppnar med handtaget skjuts bara den högra kolven(eller vad man kallar det?) in i fönstret, den vänstra låser fortfarande i karmen.
I läget som bilden visar kan jag alltså trycka upp fönstrets nedre högerhörn, men inte det vänstra.
Finns det något jag kan göra för att få upp fönstret?
Hantverkare kommer om nån månad och byter fönstret, behöver fönstret kunna öppnas för att kunna demonteras?
Något i fönstrets låsmekanism har gått sönder. När jag öppnar med handtaget skjuts bara den högra kolven(eller vad man kallar det?) in i fönstret, den vänstra låser fortfarande i karmen.
I läget som bilden visar kan jag alltså trycka upp fönstrets nedre högerhörn, men inte det vänstra.
Finns det något jag kan göra för att få upp fönstret?
Hantverkare kommer om nån månad och byter fönstret, behöver fönstret kunna öppnas för att kunna demonteras?
Med öppet fönster så går det att demontera genom att skruva ut karnskruvarna. Men det är inga problem för en hantverkare att byta det om det inte går att öppna. De tar då bara en tigersåg och kapar karmskruvarna som man ser om man plockar bort fodret.J Johnny_B skrev:Hej!
Något i fönstrets låsmekanism har gått sönder. När jag öppnar med handtaget skjuts bara den högra kolven(eller vad man kallar det?) in i fönstret, den vänstra låser fortfarande i karmen.
I läget som bilden visar kan jag alltså trycka upp fönstrets nedre högerhörn, men inte det vänstra.
Finns det något jag kan göra för att få upp fönstret?
Hantverkare kommer om nån månad och byter fönstret, behöver fönstret kunna öppnas för att kunna demonteras?
Produkter som diskuteras: "karmskruvarna"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
