Hej!
Något i fönstrets låsmekanism har gått sönder. När jag öppnar med handtaget skjuts bara den högra kolven(eller vad man kallar det?) in i fönstret, den vänstra låser fortfarande i karmen.
I läget som bilden visar kan jag alltså trycka upp fönstrets nedre högerhörn, men inte det vänstra.
Finns det något jag kan göra för att få upp fönstret?
Hantverkare kommer om nån månad och byter fönstret, behöver fönstret kunna öppnas för att kunna demonteras?
 
  • Ett öppet fönster med ena kolven intryckt och den andra utlöst, med utsikt över träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Johnny_B skrev:
Hej!
Något i fönstrets låsmekanism har gått sönder. När jag öppnar med handtaget skjuts bara den högra kolven(eller vad man kallar det?) in i fönstret, den vänstra låser fortfarande i karmen.
I läget som bilden visar kan jag alltså trycka upp fönstrets nedre högerhörn, men inte det vänstra.
Finns det något jag kan göra för att få upp fönstret?
Hantverkare kommer om nån månad och byter fönstret, behöver fönstret kunna öppnas för att kunna demonteras?
Med öppet fönster så går det att demontera genom att skruva ut karnskruvarna. Men det är inga problem för en hantverkare att byta det om det inte går att öppna. De tar då bara en tigersåg och kapar karmskruvarna som man ser om man plockar bort fodret.
 
Karmskruvarna ser ut att vara tillgängliga även när fönstret är stängt, iaf två på var sida.
 
Tack så mycket! Jo men det är då kanske karmskruvar som döljer sig bakom brickorna som sitter i karmen.
Ok, så då finns det hopp om att få bort fönstret i sin helhet, men inte att få upp det utan att montera bort det?
 
Om hela fönstret med karm ska bytas så behöver du inte oroa dig, hantverkaren lyckas demontera karmen.
Om han vill sära på båge och karm så lär han ordna det med.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.