Hej,

Jag behöver en innerdörr mellan köket och vardagsrummet. Hålen I väggen är inte standardmodulmått. 910mmx2055mm är den. Jag har ingen koll på praktiska saker (men jag har en vän som har jobbat inom bygg och som lovade att montera dörren åt mig).

Jag tänkte köpa en dörr och karm som passar standardmodul 9x21 och sedan kappa karmen och dörren lite så att det passar. Mellan väggen och karmen på bredden skulle det vara en gap på cirka 3cm som jag tror att man kan fixa genom drev/isolering. (Allt detta har jag läst på nätet, stämmer det att denna är den bästa lösningen?)

Jag kan inte hitta någon butik som är villig att kappa dörren eller karmen för mig. Jag har inga verktyg hemma, ingen plats för verktyg även om jag hade råd med dem (det gör jag inte).

Hur kan jag göra? Behöver jag anlita en snickare? Om ja, kan man rekommendera en i Uppsala?

BirgitS
En dörr i gammal standard har ett karmyttermått 890 x 2065, alltså väldigt liten skillnad mot höjden på ditt dörrhål.
https://www.swedoor.se/tips-och-rad/gammal-standard

Går det inte att ta bort 1 cm av väggen ovanför dörren?
Det är inte helt enkelt att såga av en dörr 1 cm och fortfarande få det snyggt.

Jag föreslår en 2 cm djup list som du bygger på väggen/karmen med på ena sidan av dörrhålet.

Har din vän inga verktyg?

• Gilla
Rara7562
  • Laddar…
Hej, tack för svaret!

Att ta bort 1 cm av väggen skulle vara en ide, men jag måste prata med hyresvärden först. Vem vet var som finns däruppe. Byggnaden är gammal med blev nyss helt renoverad. Jag tänker på att OM det gick att ha standard modulmått där, varför skulle de inte bara göra det så från början?

Om det går och är tillåtet, hur svårt är det att göra och vilka verktyg behöver man?

Min vän har nyss flyttat till Sverige, i min lgh :) Vi har nästan inga verktyg hemma.

BirgitS
I hyreslägenhet får man inte göra vad som helst så alldeles rätt att du pratar med hyresvärden.

Då kanske det är bäst att du laddar upp några bilder på hur öppningen ser ut för det är ju mycket viktigt att mäta på rätt sätt, dvs. storleken på hålet i väggen mellan reglarna och inte med några lister och/eller gipsskivor som bara finns för att det ska bli snyggare.

När är huset byggt?
Den standard som gäller idag skapades i början av 70-talet. Gammal standard i början av 60-talet. Innan dess så hade varje snickeri sina egna mått så storlekarna varierade över landet vilket ju gick bra på den tiden då alla dörrar och karmar gjordes mer eller mindre för hand för lokalt bruk.

• Gilla
Rara7562
  • Laddar…
BirgitS
Hur har det gått med dörren?

BirgitS BirgitS skrev:
Hur har det gått med dörren?
Hej, tack för ditt intresse! Tyvärr kom det inte på tal att köpa en dörr än. Jag har studieuppehåll under juli och vågar inte spendera så mycket. Förhoppningsvis hittar jag ett jobb och då kan jag ta itu med dörren.

Hyresvärden vill inte att jag ändrar väggen. Jag får installera en dörr där men de vill att den ska vara borta när jag flyttar ut. Tråkigt inställning tycker jag.

Min tanke är att börja med ett besök på Bauhaus och fråga om de kan kappa dörren åt mig. Annars sa min far att det inte är omöjligt att köpa ett verktyg och kappa den själv utanför Bauhaus (de har en stabil trästruktur man kan lägga dörren på).

Förresten, jag fick olika råd kring var jag ska kappa. En person sa att jag borde kappa hälften från toppen och hälften från bottnen. Den andra sa att det blir jätteful om jag gör så och att det blir enklast och vackrast att bara kappa bottnen.

Vad tycker du?

BirgitS
Jag förstår och jag håller tummarna för att du får ett jobb.

Det måste vara lättare att kapa karmen nedtill. Upptill ska den ju passa ihop med karmens överdel. Det medför ju att du bara kan kapa dörren nedtill för annars passar ju inte gångjärnen ihop. Försök köpa en dörr som är massiv nedtill i fler cm än du behöver kapa. En del dörrar har mest luft inuti och då måste du kapa lite extra och sätta på en list undertill. Du kan se skillnaden på hur det ser ut om du jämför bilderna för Stable på sidan 8 med de för Easy på sidan 7 i dokumentet Mått & Fakta: https://www.swedoor.se/tips-och-rad/maatt-og-fakta

• Gilla
Rara7562
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.