4 098 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Fönsterrenovering
I de flesta forum jag läser så står det att man ska renovera och måla gamla fönster med linoljefärg. Min fråga är, ska man absolut inte måla med akrylatfärg? Eller funkar det också?
För att det är mycket billigare med akrylatfärg. Och nej, jag ska inte chansa. Det är ju därför jag ställer frågan i detta forum och gör en analys.
Den kanske är billigare per liter, knappast per m2 man kan måla med en liter och deffinitivt inte per år som fönstret håller.H Hanna Johansson3 skrev:
Gillar du att måla och skrapa kan du gott välja en akrylat, vill du kunna underhålla med en halvolja och utan skrapning väljer du en bra linoljefärg.
Akrylat är utmärkt att köra motorsågar och liknande på men till gamla fönster är det inte rätt val.
Ok, tack för ditt svar!
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Den som tycker sånt är kul kan blanda egen halvolja av 50/50 kokt linolja och balsamterpentin. Detta fungerar både som grundfärg före kittning och målning, samt underhåll då och då när det gått några år efter renoveringen.
Den som vill gå till nästa nivå köper mer linolja, balsamterpentin samt pigment och blandar sin egen färg också!
Vill en inte köpa linoljekitt går det att göra eget också (men det har jag inte testat själv).
Den största besparingen är inte att köpa billigare färg, det är att du vårdar dina fönster så att de håller längre!
Den som vill gå till nästa nivå köper mer linolja, balsamterpentin samt pigment och blandar sin egen färg också!
Vill en inte köpa linoljekitt går det att göra eget också (men det har jag inte testat själv).
Den största besparingen är inte att köpa billigare färg, det är att du vårdar dina fönster så att de håller längre!
Produkter som diskuteras: "linoljekitt"
Äkta linoljekitt
Tillverkat av rå linolja och krita
67 kr inkl moms
Läs mer
Linoljefärgen håller dessutom, kanske inte i evigheter men bra nära. Det som blir över går alltså att använda till ett annat projekt. En annan sak som är bra med linoljefärg är att det är väldigt trevligt att måla med. Inte kladdigt och "spilligt" utan lätt och smidigt. Vilket i sin tur gör att det är lättare att få andra att hjälpa till med målandet.
Medlem
· Stockholm
· 4 631 inlägg
Hej, smart att ställa frågan och inte bara köra på.H Hanna Johansson3 skrev:
Linolja är billigare i längden och vackrare.
Läs på lite om olika tillverkare och hur de gör sin linolja och hur man gör för att måla på bästa sätt.
Används fel metod eller fel temperatur eller om man blandar tillverkare så kan det bli blåsor eller skinn eller kortare livslängd.
Kolla in tillverkarnas hemsidor och ring runt så kan du snart mer än de flesta av oss här
Lycka till.
/W
För att svara på frågan så är akrylfärg alldeles för tät. Den fungerar att måla fasader på moderna hus med då man bara målar en sida av brädan och träet kan andas och torka upp via luftspalten bakom. Målar man finare snickerier, som fönsterbågar, räcken, vindskivor, etc, där brädan målas runt om så dröjer det inte många år innan träet ruttnar.
En annan nackdel är att det är svårt att bättra på något man målat med akrylatfärg. Man måste nästan alltid skrapa rent och göra om från början.
En annan nackdel är att det är svårt att bättra på något man målat med akrylatfärg. Man måste nästan alltid skrapa rent och göra om från början.
Tack! Det ska jag göra!Workingclasshero skrev:
Hej, smart att ställa frågan och inte bara köra på.
Linolja är billigare i längden och vackrare.
Läs på lite om olika tillverkare och hur de gör sin linolja och hur man gör för att måla på bästa sätt
Används fel metod eller fel temperatur eller om man blandar tillverkare så kan det bli blåsor eller skinn eller kortare livslängd.
Kolla in tillverkarnas hemsidor och ring runt så kan du snart mer än de flesta av oss här
Lycka till.
/W
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden