I de flesta forum jag läser så står det att man ska renovera och måla gamla fönster med linoljefärg. Min fråga är, ska man absolut inte måla med akrylatfärg? Eller funkar det också?
 
H Hanna Johansson3 skrev:
I de flesta forum jag läser så står det att man ska renovera och måla gamla fönster med linoljefärg. Min fråga är, ska man absolut inte måla med akrylatfärg? Eller funkar det också?
Varför chansa?
 
För att det är mycket billigare med akrylatfärg. Och nej, jag ska inte chansa. Det är ju därför jag ställer frågan i detta forum och gör en analys.
 
H Hanna Johansson3 skrev:
För att det är mycket billigare med akrylatfärg. Och nej, jag ska inte chansa. Det är ju därför jag ställer frågan i detta forum och gör en analys.
Den kanske är billigare per liter, knappast per m2 man kan måla med en liter och deffinitivt inte per år som fönstret håller.

Gillar du att måla och skrapa kan du gott välja en akrylat, vill du kunna underhålla med en halvolja och utan skrapning väljer du en bra linoljefärg.

Akrylat är utmärkt att köra motorsågar och liknande på men till gamla fönster är det inte rätt val.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Den som tycker sånt är kul kan blanda egen halvolja av 50/50 kokt linolja och balsamterpentin. Detta fungerar både som grundfärg före kittning och målning, samt underhåll då och då när det gått några år efter renoveringen.
Den som vill gå till nästa nivå köper mer linolja, balsamterpentin samt pigment och blandar sin egen färg också!
Vill en inte köpa linoljekitt går det att göra eget också (men det har jag inte testat själv).

Den största besparingen är inte att köpa billigare färg, det är att du vårdar dina fönster så att de håller längre!
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 4 till
  • Laddar…
Linoljefärgen håller dessutom, kanske inte i evigheter men bra nära. Det som blir över går alltså att använda till ett annat projekt. En annan sak som är bra med linoljefärg är att det är väldigt trevligt att måla med. Inte kladdigt och "spilligt" utan lätt och smidigt. Vilket i sin tur gör att det är lättare att få andra att hjälpa till med målandet.
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 1 till
  • Laddar…
H Hanna Johansson3 skrev:
För att det är mycket billigare med akrylatfärg. Och nej, jag ska inte chansa. Det är ju därför jag ställer frågan i detta forum och gör en analys.
Hej, smart att ställa frågan och inte bara köra på.
Linolja är billigare i längden och vackrare.
Läs på lite om olika tillverkare och hur de gör sin linolja och hur man gör för att måla på bästa sätt.
Används fel metod eller fel temperatur eller om man blandar tillverkare så kan det bli blåsor eller skinn eller kortare livslängd.
Kolla in tillverkarnas hemsidor och ring runt så kan du snart mer än de flesta av oss här :-)

Lycka till.
/W
 
  • Gilla
Hanna Johansson3
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Akrylat är utmärkt att köra motorsågar och liknande på men till gamla fönster är det inte rätt val.
Verkligen? Du har inte blandat ihop det med alkylat? Akrylplast i motorn lär inte funka någon längre tid...
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
För att svara på frågan så är akrylfärg alldeles för tät. Den fungerar att måla fasader på moderna hus med då man bara målar en sida av brädan och träet kan andas och torka upp via luftspalten bakom. Målar man finare snickerier, som fönsterbågar, räcken, vindskivor, etc, där brädan målas runt om så dröjer det inte många år innan träet ruttnar.

En annan nackdel är att det är svårt att bättra på något man målat med akrylatfärg. Man måste nästan alltid skrapa rent och göra om från början.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
useless useless skrev:
Verkligen? Du har inte blandat ihop det med alkylat? Akrylplast i motorn lär inte funka någon längre tid...
Du har rätt
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej, smart att ställa frågan och inte bara köra på.
Linolja är billigare i längden och vackrare.
Läs på lite om olika tillverkare och hur de gör sin linolja och hur man gör för att måla på bästa sätt
Används fel metod eller fel temperatur eller om man blandar tillverkare så kan det bli blåsor eller skinn eller kortare livslängd.
Kolla in tillverkarnas hemsidor och ring runt så kan du snart mer än de flesta av oss här :)

Lycka till.
/W
Tack! Det ska jag göra!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.