1
123abc: Yale doorman är rätt populärt på marknaden och det går att anpassa så det passar till en äldre dörr om ni är lite händig. Vill ni använde kod, kodbärare (proxy taggar), via app eller blåtand.
1 svar · 1,6k läst
Dan1891
Dan1891: Om fjädern inte drar upp gardinen, så bara haka ur den på den sidan som har en flat pigg som infästning. Sen rullar du upp gardinen manuellt en bit på stången,och sätter i den igen på sidan som har flat pigg.
12 svar · 11,4k läst
·
C
cosmic: Finns någon moderator för den här avdelningen? Jag är TS som startade tråden "Takfönster Sollebrunn, 30 år gamla". Dålig rubrik som inte funkar. Går det att byta rubrik? Till: "Gammalt takfönster - svårt att byta glaskassett?"
2 svar · 3,6k läst
·
nn_
nn_: Hej, Ska byta ut befintligt fönster till ett fast PVC fönster. Fönsterkarmen har delvis blivit kaklad vid en badrumsrenovering vilket ställer till det lite eftersom karmdjupet på fönstret är 70mm och det endast finns 60mm tillgodo på karmen som inte är kaklad. Fönstret är som sagt av fast typ och monteras med så kallade monteringsjärn/beslag som ska fästas på väggen utanför. I
0 svar · 1,8k läst
·
M
Mjolnir: Ska montera karmar med Essve 70 OH karmskruvar, tycker skruven ser ganska kraftig ut och undrar om inte förborrning i reglarna är en bra ide? Finns nått bra verktyg för att skruva/borra i reglarna genom de förborrade karmhålen så skruvarna går in spikrakt sen?
21 svar · 26,3k läst
·
1
123abc: 2011 är ett 5-tillhållarlås som alla tillhållarlås är blir de problem om låset smörjs vilket orsakar funktionsstörningar (låset slutar fungera). Testa att låsa upp många gånger och hoppas att det fungerar till sist. Något mer som orsakar problem är om nycklarna skadats (inte ovanligt om nycklar kastats ner från fönster till bekanta för att komma in i porten). Är du säker på
1 svar · 3,4k läst
·
F
Fleddi84: Hej! Jag letar nya fönster och blev lite nyfiken på dessa, köpte du tomokubågen?
4 svar · 4,2k läst
S
sfiiia: Och en liten uppdatering... Maken satte igång med dörren igår. Han satte i en skruv i övre delen av karmen och en vänstra delen för att tvinga ut dem. Dessa ska sedan spacklas och allt ska målas. Sedan böjde han även till gångjärnen litegrann och filade upp blecket så att låset funkar igen. Det blev bra! Men ska bli spännande att se vad som händer i höst när huset börjar röra
14 svar · 4,0k läst
·
L
Ludde93: [citat] Tack! Jag får testa att ta i lite mer!
4 svar · 2,1k läst
·
P
Peter In de Betou: [citat] Stort tack
5 svar · 2,1k läst
·
S
steve5432: Vi har ett "Hajom-parti" ca 10 år gammalt på altanen. Det är två st glasdörrar varav den ena är öppningsbar och den andra är fast. Bredd ca 3 meter, 1,5 meter per glasparti. Tydligen går det att köpa till myggdörrar till Hajoms sjkutglaspartier (kostnad ca 10000 kr). Finns det något annat alternativ inte fullt så dyrt som ändå är praktiskt och bra? Vi har testat olika lösningar
0 svar · 1,7k läst
S
Samir_88: Okej, du menar om gångjärnsidan inte är spikrak så kan de bli så här. Men de kan va jättesvårt ibland då karmarna i sig inte är 100 men jag ska labba lite med mitten imorgon
4 svar · 1,5k läst
·
I
Ironside: [citat] Jag fick nya gångjärn med bricka vilket löste problemet nästan helt, valde att acceptera.
14 svar · 12,9k läst
·
B
Bonzo2000: [citat] Jag hittade till slut ett snickeri som kunde bygga en garderobsdörr åt mig, men bara dagar därefter säger min mamma att hon ska riva ut sin gamla garderob och som av en händelse så var den av samma typ och mått. Så jag gick från att inte ha någon lösning alls till att ha de löst på två håll på mindre än en vecka. Det slutade med att jag avbokade snickaren och tog en dörr
9 svar · 6,1k läst
·
J
Jossan81: [citat] Men vilken klippa du är!! Nu har jag gjort precis som du beskrev och dörren tar inte i längre!! Helt fantastiskt! Tusen tack snälla du!!! ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
16 svar · 10,3k läst
·
N
Newbuild: Badrumsdörren fick bli försökskanin för lite slipande och tvätt. Se bilder nedan. Förstår att det aldrig kan bli perfekt, men några tips på hur jag gör så det blir så bra som det kan bli? Mvh [bild] [bild]
4 svar · 1,3k läst
·
N
Nusret Sal: [citat] Det är fixat nu, skruvarna var under bricka som sitter runt handtaget. Tack för all hjälp.
7 svar · 3,6k läst
·
E
Ersust: Tack för svar! [citat]
4 svar · 2,6k läst
·
K
kniv: När vi monterade nya fönster så var instruktionen från tillverkaren att först fixera PVC fönstrena med medföljande fästen och sedan täta med montageskum. Trä/aluminium fönstrena fäste vi med karmhylsor som sedan skruvades fast en skruv i. Måste säga att det var 10 gånger smidigare med karmhylsa än karmskruv som jag använt tidigare.
5 svar · 4,2k läst
·
1
123abc: Dörren kan ha svällt så den blir trög att öppna men det kan även vara problem med spanjoletten. Enligt bild bedömer jag att dörren öppnas i ovankant men inte i nederkant. Lägg en bit träregel emot dörrbladet på insidan och slå på den med en hammare och se vad som händer med lite tur får du upp dörrbladet. Om det är problem med spanjoletten så öppnar man max på handtaget och
4 svar · 2,4k läst
·
_jgu_
_jgu_: Denna ser snarlik ut: https://www.byggahus.se/forum/threads/beslag-till-skjutdoerr-modell-aeldre.357063/
1 svar · 1,6k läst
·
F
Fresten: Svarar på min egen fråga. Hittade i Traryds reservdelskatalog. Nr 10 i bilden. Dock 66kr/m. Frågan är om det finns nyare och bättre material (bättre ljuddämpning och värmeisolerande) som passar?
1 svar · 5,3k läst
·
H
Henrikrso76: [citat] Tack för svar! Och ursäkta mitt dröjsmål! Efter en noggrann inspektion ser det ut som att dörrarna är avsågade cirka en centimeter i överkant - inte nederkant. Men avståndet från golvet till gångjärnen varierar också i lägenheten, trots att det genomgående är samma golv. Sannolikt fanns det också trösklar ursprungligen. Så jag antar att det inte bara är att beställa
8 svar · 2,9k läst
1
123abc: Det enklaste är nog att köpa lister av någon som säljer pvc fönster men annars kan du kontakta skånebeslag och höra var du kan köpa tätningslister. https://www.skanebeslag.se/produkter/beslag/fonsterbeslag/glaslister-tatningslister/tatningslister/tatningslist-for-pvc-fonster-svart
2 svar · 1,3k läst
·
1
123abc: [citat] Om det inte går att manövrera handtaget vid stängning så kan det hjälpa att smörja spanjoletten framförallt vid låshuset genom hålet. Även om det fungerar bra efter smörjning så är problemet ett tecken på slitage vilket bör kontrolleras så du kan göra en bedömning av om låshuset eller spanjoletten behöver bytas eller ej.
6 svar · 22,1k läst
A
Anders Wallgren: Hej, Jag fick samma problem, dvs meddelandet "Open Door for Configuration". Efter mycket letande visade det sig att ett av stiften i den bredare vita elkontakten hade vikt sig och inte åkt in i sitt motsvarande hål när jag tryckte inte kontakten. Efter att jag rätat upp stiftet och tryckt in kontakten igen, så fungerade det. Viktigt att trycka in kontakten rakt och inte lite på snedden som
16 svar · 6,4k läst
1
123abc: [citat] Det kanske är en BRF där det ligger på bostadsrättsinnehavaren. Det kan ta tid att få åtgärdat, när man inte kan låsa så vill man ha det fixat så fort som möjligt. Jag byter även låshus i hyresrätter åt hyresgäster men då är det oftast självlåsande (assa 560) och hyresgästen blivit utelåst och önskar ett 565 låshus istället.
7 svar · 2,1k läst
1
123abc: Tröskeln är enklast att foga fast med silikon, byggfog eller liknande det hindrar även att det kommer in smuts under tröskeln vilket kan göra att tröskeln reser sig eller bågnar med tiden. Du bör fästa sidoljuset bra men hur bra det är möjligt kan bero på dess konstruktion, om sidoljuset inte sitter bra så sitter även dörrkarmen dåligt. Vissa sidoljus kan man glasa ur och sedan
4 svar · 939 läst
Infern4l
Infern4l: Altandörren blåste igen kraftig när jag satt en träkil i dörrspringan vilket resulterade i att det nedre gångjärnet fick en smäll och nu blir det en springa på den änden av dörren när man stänger. Jag vet inte vad dörrtillverkaren heter och jag har aldrig sett ett sånt här gångjärn tidigare. Begriper inte hur jag ska komma åt att göra något åt saken då utrymmet är väldigt
0 svar · 1,2k läst
·
T
Titagurgi: [citat] Fönster som du köper ifrån seriös bygghandlare är inte exakt 10x12.
1 svar · 1,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.