Jag ska hjälpa en vän med att byta dörrar i en lägenhet.
Det är en ganska stor springa mellan tröskel och dörr till badrummet, vilket hon irriterar sig på.
Har egentligen två frågor:
1. Är det normalt att ha en springa under badrumsdörr för att få bättre ventilation? Jag tänker att man kanske lämnar en springa under dörren "med flit" för att luft enklare ska gå ut genom frånluftsdonet. Själv har jag golv och badrummt gjort "av en riktig hantverkare" och jag har mycket mindre springa.
2. Finns det något smidigt sätt att minska springan mellan tröskel och dörr, som är enklare än att sätta en högre tröskel? Tänker någon slags liten list eller liknande som man kan sätta på själv/limma utan att vara hantverkare.
Det är en ganska stor springa mellan tröskel och dörr till badrummet, vilket hon irriterar sig på.
Har egentligen två frågor:
1. Är det normalt att ha en springa under badrumsdörr för att få bättre ventilation? Jag tänker att man kanske lämnar en springa under dörren "med flit" för att luft enklare ska gå ut genom frånluftsdonet. Själv har jag golv och badrummt gjort "av en riktig hantverkare" och jag har mycket mindre springa.
2. Finns det något smidigt sätt att minska springan mellan tröskel och dörr, som är enklare än att sätta en högre tröskel? Tänker någon slags liten list eller liknande som man kan sätta på själv/limma utan att vara hantverkare.
Det är bra som det är, ingen kan ju se in där direkt och någon direkt förbättring i ljudisolering blir det nog inte heller av att sätt någon mm list under. Förstår dock om man känner en lägre grad av avskildhet i badrummet när man ”ser ut” under dörrbladet men är nog bättre att vänja sig.
Medlem
· Sverige
· 5 685 inlägg
Alternativet är att sätta en ljuddämpad överluftsventil genom väggen, rätt onödigt jobb om fungerande lösning finns typ denna klassiska "springa under dörren" - och har ju sina aspekter av estetik det också.
Produkter som diskuteras: "överluftsventil"
Överluftsventil 363 x 29 mm Fresh
2 st överluftsdon
87 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Sverige
· 5 685 inlägg
Ok... och vem har sagt att en överluftventil inte kan placeras lågt på väggen? Överluft betyder att det finns en luftkanal från ett rum till ett annat, så att luften kan cirkulera. Kolla hur det ser ut på de flesta moderna wc i offentliga byggnader: tät dörr, ljuddämpad överluftventil.Isakare skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden