4 505 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
Hur ska jag knäcka för att kunna stänga dörren
Varför inte låta snickare åtgärda dörren?
Ibland räcker det med att man läggar något mellan dörr och karm i nederkant t.ex en snutt 45x45 regel och sedan trycker man i ovankant så rätas dörren, frågan är bara om dörren håller formen eller om den återgår.
Det finns andra sätt att räta dörrbladet men det fixar snickaren, i värsta fall så blid det såg och kilar.
Ibland räcker det med att man läggar något mellan dörr och karm i nederkant t.ex en snutt 45x45 regel och sedan trycker man i ovankant så rätas dörren, frågan är bara om dörren håller formen eller om den återgår.
Det finns andra sätt att räta dörrbladet men det fixar snickaren, i värsta fall så blid det såg och kilar.
Att den legat på bockar är troligen orsaken på varför den bågnat. Jag gjorde samma misstag när jag skulle måla om en innerdörr en gång. Låg på bockar ett par veckor medans den torkade och när jag sedan monterade den igen var dörrbladet skevt och glipade likt din dörr.X Jeppan skrev:
Prova att ta ner dörren och lägg den på bockarna igen fast åt andra hållet.
Intressant. Dörren har vänts fram och tillbaka på bockarna när den slipats och målats men den kanske blev liggandes mer tid åt det ena hålletÖ öringen skrev:Att den legat på bockar är troligen orsaken på varför den bågnat. Jag gjorde samma misstag när jag skulle måla om en innerdörr en gång. Låg på bockar ett par veckor medans den torkade och när jag sedan monterade den igen var dörrbladet skevt och glipade likt din dörr.
Prova att ta ner dörren och lägg den på bockarna igen fast åt andra hållet.
Klicka här för att svara